Barn slår

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juli 2024

Anonym

Anonym skriver:

Hvad skal jeg så gøre, når barnet alligevel kommer over, selvom jeg eller mine egne børn har sagt nej? For det gør det fx også.. 

Ja så kan jeg guide det tilbage til huset og roligt sige "nej ikke i dag", men det lærer barnet ikke særlig meget af.. Det bliver jo så bare igen ekskluderet ifølge jer.. 

Men jeg vil altså ikke finde mig i, at mine børn bliver slået og endda skal finde sig i det, fordi nogle mener, at et barn ikke må irettesættes eller få en konsekvens.. Dét vil jeg simpelthen ikke udsætte mine børn for.. Og så lærer de i øvrigt også bare, at det er okay, at de bliver slået uden at nogle beskytter dem.. 

Desuden tvivler jeg godt nok på, at de fleste har tid eller lyst til at sidde og konstant stirre på 3 børn der leger i flere timer!! Vi har andet at lave herhjemme.. Og har da heller aldrig oplevet, at andre sidder og stirrer på deres børn konstant 

Fuldstændig enig i dine tanker her. 

Det går i hjertet at så lille et barn skal bøde for ikke at have sit bagland i orden. Det er trist at være vidne til. For selvfølgelig burde forældrene tage hånd om situationen, men det virker de ikke til at gøre. 

Så kan godt forstå at nogen herinde reagerer og tænker "stakkels lille dreng, bare sådan at blive ekskluderet og sendt hjem" - men det er ikke din samfundsopgave at åbne dit hjem for nabobarnet. Og det er helt ok at sige nej og hjælpe ham hjem igen. Og forstår forældrene det ikke efter pæn og fredelig dialog, så må du tale med lidt større bogstaver. 

Og så fortælle dine egne børn på en eller anden måde, at de ikke skal inviterer naboer over den næste uges tid (uden at pege fingre og nævne den lille dreng). 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Hvad skal jeg så gøre, når barnet alligevel kommer over, selvom jeg eller mine egne børn har sagt nej? For det gør det fx også.. 

Ja så kan jeg guide det tilbage til huset og roligt sige "nej ikke i dag", men det lærer barnet ikke særlig meget af.. Det bliver jo så bare igen ekskluderet ifølge jer.. 

Men jeg vil altså ikke finde mig i, at mine børn bliver slået og endda skal finde sig i det, fordi nogle mener, at et barn ikke må irettesættes eller få en konsekvens.. Dét vil jeg simpelthen ikke udsætte mine børn for.. Og så lærer de i øvrigt også bare, at det er okay, at de bliver slået uden at nogle beskytter dem.. 

Desuden tvivler jeg godt nok på, at de fleste har tid eller lyst til at sidde og konstant stirre på 3 børn der leger i flere timer!! Vi har andet at lave herhjemme.. Og har da heller aldrig oplevet, at andre sidder og stirrer på deres børn konstant 

Jeg har intet sagt om at man ikke må irettesætte og lave konsekvens over for børn, det må og skal man da.

Men ja så bakker du selvfølgelig dine børn op og siger ikke i dag, måske i morgen og guider ham tilbage til hans hus evt får kontakt til mor/far og lige siger at det ikke liger passer ind i dag 

Når 3 årige leger, vil der opstå konflikter, død punkter mm som kræver en voksen kan guide desuden er det også dit ansvar at den 3 årige som ikke er din egen ikke pludselig er smuttet ud på vejen, gået i barskabet eller whatever kunne ske i din varetægt, sådan er det med legeaftaler, jeg siger ikke du skal  glo på dem konstant, men har selvfølgelig altid et øre på dem og jo yngre de er jo mere tilgængelige er man da. Hvis min den lille (knap 3 år) har jævnladerene  over og de er ude er jeg selvfølgelig også ude 

Hos min 5 årige er jeg ikke altid med ude, men har fx åbent køkken vindue og laver noget i køkkenet hvis den 5 årige og jævnaldrende er ude.

Hos mine 7-8 årige vurderer jeg, at  de sagtens lege i haven alene

Men uanset står jeg med ansvaret hvis der sker noget og det er mit ansvar at løse konflikterne som ikke kun tilgodeser mine egne børn 

Anmeld Citér

20. juli 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Jeg ville til gengæld tage det som en selvfølge, at der er voksne til stede hele tiden, når 3-årige leger - alene eller med andre. Der kan opstå en million andre problemer eller regulære risikosituationer end at ét af børnene slår. 
Dermed giver det også sig selv, at jeg venligt ville følge barnet hjem igen, hvis jeg ikke kunne holde øje med ungerne og legen. 

Anmeld Citér

20. juli 2024

Anonym

Fortvivlet skriver:

" Hvis det fortsætter, så må det finde andre at lege med. " - det er ts egne børn som inviterer barnet over, så kan ts da ikke gå over at sige til naboerne at det må finde andre at lege med

Et barn på 3 er kun et barn på 3 år, de er på dette udviklingstrin først lige begyndt at lege med andre børn og skal lære en masse sociale spilleregler at kende, afhængig af sproglige udvikling, kan det også være et issue. Ja man kan sætte ppr på et barn på 3 år, for at hjælpe det og få faglig sparing, men det er ikke barnet som er problemet, og voldelig adfærd er ikke et barn på 3 år. Jeg synes det er rystende at folk kan tage afsted fra så lille et barn som først lige er ved at lære verdenen og de sociale spilleregler at kende. I den alder kan guidning gør meget for barnets udvikling. Og hvis man ikke har tid til at guide sine børn og være til stede, så skal man jo nok ikke have legeaftaler på besøg i den alder. Hvis jeg har en 3 årige legekammerat på besøg, så er barnet mit ansvar og jeg tjekker ikke bare hvert 10 min, men er til stede og guider , det går jeg faktisk også ud fra det samme sker hvis min 3 årige er på besøg hos andre 

Hvis man ikke har tid til at guide sine børn og være til stede, så skal man jo nok ikke have legeaftaler på besøg i den alder" <-  super arrogangt holdning at smide afsted. Det er slet ikke sådan, jeg læser ts' tråd, men fortsæt du endelig med at give ts dårlig samvittighed. 

Jeg er helt enig med en anden i tråden om, at det på ingen måde er ts eller andre forældres opgave at "redde" naboens barn.

Hvis jeg havde en nabo dreng/pige, der opførte sig således og med de forældre, så er jeg fuldstændig ligeglad med, at barnet kun er 3 - mit barn skal ikke lide last for at jeg skal forsøge at redde et nabobarn. Det er simpelthen ikke min opgave. I stedet skal mit barn lære, at sætte grænser (ligesom jeg gør overfor det barn og dets forældre).

Når barnet så er blevet ældre og mere moden, så vil jeg genoverveje situationen. 

Jeg er helt med på, at lidt konflikter er uundgåeligt og uden tvivl sundt for børn, men det lyder ikke til at være småting og i så fald må naboen få styr på deres barn. Det èr ikke min opgave og mit barn er ikke et redskab for det andet barn i dens opdragelse. 

Anmeld Citér

20. juli 2024

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet
Anonym skriver:

Hvis man ikke har tid til at guide sine børn og være til stede, så skal man jo nok ikke have legeaftaler på besøg i den alder" <-  super arrogangt holdning at smide afsted. Det er slet ikke sådan, jeg læser ts' tråd, men fortsæt du endelig med at give ts dårlig samvittighed. 

Jeg er helt enig med en anden i tråden om, at det på ingen måde er ts eller andre forældres opgave at "redde" naboens barn.

Hvis jeg havde en nabo dreng/pige, der opførte sig således og med de forældre, så er jeg fuldstændig ligeglad med, at barnet kun er 3 - mit barn skal ikke lide last for at jeg skal forsøge at redde et nabobarn. Det er simpelthen ikke min opgave. I stedet skal mit barn lære, at sætte grænser (ligesom jeg gør overfor det barn og dets forældre).

Når barnet så er blevet ældre og mere moden, så vil jeg genoverveje situationen. 

Jeg er helt med på, at lidt konflikter er uundgåeligt og uden tvivl sundt for børn, men det lyder ikke til at være småting og i så fald må naboen få styr på deres barn. Det èr ikke min opgave og mit barn er ikke et redskab for det andet barn i dens opdragelse. 

Arrogant holdning at man holde øje når man har en legeaftale med en på 3 år? - Øh wtf selvfølgelig holde man øje, når man har ansvaret for andre menneskers barn og når de er så små, så er man simpelthen til stede, det er på ingen måder en arrogant holdning? Hvis din 3 årige var på legeaftale forventet du vel også han/hun er i sikkerhed og nogen passer på ham/hende, det indbefatter både fysisk sikkerhed, trøst, guidning osv.

Det handler på ingen måder om at redde barnet, men bare helt almindelig ansvar

Hvis man ikke tager det ansvar , så må man sige nej til legeaftaler, længere er den da ikke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.