Anonym skriver:
Hvad skal jeg så gøre, når barnet alligevel kommer over, selvom jeg eller mine egne børn har sagt nej? For det gør det fx også..
Ja så kan jeg guide det tilbage til huset og roligt sige "nej ikke i dag", men det lærer barnet ikke særlig meget af.. Det bliver jo så bare igen ekskluderet ifølge jer..
Men jeg vil altså ikke finde mig i, at mine børn bliver slået og endda skal finde sig i det, fordi nogle mener, at et barn ikke må irettesættes eller få en konsekvens.. Dét vil jeg simpelthen ikke udsætte mine børn for.. Og så lærer de i øvrigt også bare, at det er okay, at de bliver slået uden at nogle beskytter dem..
Desuden tvivler jeg godt nok på, at de fleste har tid eller lyst til at sidde og konstant stirre på 3 børn der leger i flere timer!! Vi har andet at lave herhjemme.. Og har da heller aldrig oplevet, at andre sidder og stirrer på deres børn konstant
Jeg har intet sagt om at man ikke må irettesætte og lave konsekvens over for børn, det må og skal man da.
Men ja så bakker du selvfølgelig dine børn op og siger ikke i dag, måske i morgen og guider ham tilbage til hans hus evt får kontakt til mor/far og lige siger at det ikke liger passer ind i dag
Når 3 årige leger, vil der opstå konflikter, død punkter mm som kræver en voksen kan guide desuden er det også dit ansvar at den 3 årige som ikke er din egen ikke pludselig er smuttet ud på vejen, gået i barskabet eller whatever kunne ske i din varetægt, sådan er det med legeaftaler, jeg siger ikke du skal glo på dem konstant, men har selvfølgelig altid et øre på dem og jo yngre de er jo mere tilgængelige er man da. Hvis min den lille (knap 3 år) har jævnladerene over og de er ude er jeg selvfølgelig også ude
Hos min 5 årige er jeg ikke altid med ude, men har fx åbent køkken vindue og laver noget i køkkenet hvis den 5 årige og jævnaldrende er ude.
Hos mine 7-8 årige vurderer jeg, at de sagtens lege i haven alene
Men uanset står jeg med ansvaret hvis der sker noget og det er mit ansvar at løse konflikterne som ikke kun tilgodeser mine egne børn