Mor og meget mere skriver:
Jo - noget er for småt at ringe til lægen med. Spørg bare enhver praktiserende læge eller lægesekretær, hvor meget tid de bruger på ubetydelige og helt harmløse symptomer.
Selvfølgelig kan det være svært at vide, om TS’ symptom hører under ubetydeligheder, og i sådan et tilfælde er det en god idé at høre sig for. Men man er altså meget heldig med sin læge, hvis man bare kan ringe og få en vurdering på fem minutter. Jeg ville - i min arbejdstid - skulle gå fra i mindst en halv time for at sidde i telefonkø uden garanti for at have held med at komme igennem. I sådan en situation ville jeg helt afgjort stikke en finger i jorden og spørge fx her, om nogen havde en ide om, hvorvidt det kunne være alvorligt. Det ville kun tage mig få minutter lige at begynde med dét.
Nogle nævner også muligheden for at få sygeplejersken i røret, når man ringer til lægen. Det er langt fra muligt i alle lægehuse. Der sidder fx ikke en sygeplejerske standby, som kan springe til og tage samtalen, når eller hvis det lykkes mig at få hul igennem.
Jeg synes, det er helt legitimt at sende en føler ud et sted som her, når man er i tvivl - og dit “regnestykke” om, at hun på samme tid kunne have fået svar ved lægen, holder vist kun for de få.
Jeg er enig med dig i, at noget kan være for småt, HVIS man altså ved, at det ikke betyder noget..
Jeg fik engang tjekket et modermærke, og da lægen havde set, at der ikke var noget med dig, så nævnte jeg lige hurtigt, at min mens var en smule anderledes end den plejer - var kortere og ikke helt så meget blod som normalt..
Hun tjekkede det for en sikkerheds skyld, og kunne så konstatere, at jeg var i akut B12-mangel, d-vitamin mangel og jernmangel.. Alle mine tal var mega lave og faldt drastisk igen allerede dagen efter.. Så små ting kan skam betyde rigtig meget og være meget vigtige
Anmeld
Citér