Mor og meget mere skriver:
Men igen synes jeg, at du overfører det til dig selv og dit eget forhold og ikke til det af TS beskrevne. En mand, der udtrykker, at han ikke vil risikere, at andre ser ham gå med sin partner, hvis hun ikke ser pæn ud efter hans standarder, ville i mine øjne ikke kalde på lydhørhed og forståelse. Det er slet og ret grimt, ydmygende og usolidarisk over for partneren - og i praksis et forsøg på social kontrol.
Han kører med børnene og nægter at have hende med, hvis hun ikke retter ind. Det ligner altså i bekymrende grad en adfærd, man finder i voldelige forhold - ja, i min verden er det psykisk vold at udskamme sin kæreste ved at hævde, at andre tænker negativt om hendes udseende, og endda, at det vil ramme ham.
Jeg ser det som et sundhedstegn, at TS ikke går på kompromis med sig selv. Jeg læser - heldigvis - ikke, at hun føler sig mindreværdig, men at hun er helt klar over, at han er på afveje. Når der er noget galt med hendes bukser, sko, hår og manglende makeup, så er det da et symptom på, at han er overdrevent opmærksom på hele hendes fremtoning, og at han ønsker at kontrollere og have magt over hende.
Det kan meget vel skyldes hans eget dårlige selvværd, men det kan anden uacceptabel adfærd også.
TAK!
Der er nemlig lige præcis psykisk vold og at prøve at nedbryde ens partner, når man taler sådan der. Alle mine alarmklokker er helt oppe at ringe, når han er så modbydelig over noget så småt...
I et normalt og sund parforhold ville en dialog ser mere ud som det her
"Hey skat jeg tænkte egentlig på hvad du synes om de her bukser?" (For man kritiserer aldrig den anden, og man tager ikke intiativ til det heller!)
"Nu du spørger, så helt ærlig er det ikke det tøj, jeg synes aller mest om. Jeg kan meget bedre lide når du har xx på, men du er stadig dejlig og jeg elsker dig uanset hvad du går i"
Og det er kun sådan man kan tillade sig at tale om den andens tøjvalg -på opfordring, respektfuldt og med øjet på bolden og altid fokus på at forsikre sin partner i at det ikke er DEM der er noget galt med.
Nogen vil måske mene det er en overreaktion, men TS skriver jo selv at det ikke kun handler om bukser men der er mange ting han opfører sig som en røv med. Så TS helt ærlig? Overvej at kom væk. Jeg er normalt fortaler for at man arbejder rigtig meget med sit parforhold, men det her er så voldsom og grænseoverskridende adfærd at jeg tvivler på det ændrer sig, og hvis i "arbejder" med det, vil han formodentlig vende det til at det bare er dig der ser problemet, at du er skør og "hvis du virkelig synes der er et problem så må du jo ændre det"= gøre som han beder om.
Prøv at læs op på psykisk vold