Hello Fresh

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2024

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2
Orkide321 skriver:

Ofte så køber man lige noget andet, så er det ikke godt nok det der er i madboksen osv.. 

det ER en dyr løsning. 

sikkert at årstiderne er dyre, det ved jeg ikke? 

men noget må du jo bruge ualmindelig mange penge på. 

vi er 2 herhjemme, sætter 4.000kr af inkl. Take Away som er 3-4 gange om måneden. Og handler hver søndag. Her rækker pengene da og vi spare ikke? 

Det er jo heller ikke det jeg kan forstå…. Hvor pengene forsvinder hen for jeg impulskøber slet ikke… Og er bevidst om det billigere alternativ..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Blot nysgerrig - hvorfor køber i dyre shampoo og tandpasta? Behøver en hund/kat virkelig det?

Dyreshampoo (altså shampoo til dyr) skrives i ét ord - dyre shampoo(s) betyder, at det er varer, der koster mange penge. Og i parentesen skriver hun desuden om sin kærestes særlige behov for en specialvare. 

Anmeld Citér

13. marts 2024

Mamman

Profilbillede for Mamman
Omsorgsgiver skriver:

Madkonto har vi allerede.

Altså på de kasser sparer vi nogle penge. Og efter det, så har vi regnet ud, at vi kommer til at bruge omkring 3600 kr. i måneden med 5 måltider hver uge fra dem. Syntes ikke det lyder så dyrt…. 

Årstiderne er da dyrere?? 

Det er 900 på aftensmad til fem dage - det lyder meget dyrt syntes jeg

Anmeld Citér

13. marts 2024

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Dyreshampoo (altså shampoo til dyr) skrives i ét ord - dyre shampoo(s) betyder, at det er varer, der koster mange penge. Og i parentesen skriver hun desuden om sin kærestes særlige behov for en specialvare. 

Ja, bevares og beklager jeg misforstod! Men nu du er i gang med at belære så hedder det vel dyr shampoo og ikke dyre shampoo når det drejser sig om noget, der koster mange penge. 

Det er dog helt underordnet. Det var en ærlig misforståelse fra min side og ikke et ønske om en øvelse udi retstavning

Anmeld Citér

13. marts 2024

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Ja, bevares og beklager jeg misforstod! Men nu du er i gang med at belære så hedder det vel dyr shampoo og ikke dyre shampoo når det drejser sig om noget, der koster mange penge. 

Det er dog helt underordnet. Det var en ærlig misforståelse fra min side og ikke et ønske om en øvelse udi retstavning

Grunden til, at jeg skrev dyre og ikke dyr, er fordi det var flere, det drejede sig om .. Ved dog så ikke, om shampoo hedder shampoos eller shampooer, eller bare shampoo - og det samme med tandpasta, da vi alle har hver vores tandpasta hehe..

Men en ærlig misforståelse, hvor jeg godt kan forstå dig

Anmeld Citér

13. marts 2024

Anonym

Vi får fra Sundtakeaway. Vi spiser ikke så meget generelt så vi får 3 måltider til 3 personer (556kr) til at række til 4 personer (2 voksne og 2 mindre børn) i 4 dage suppleret med lidt rugbrød, gnavegrønt og hvad vi ellers har igen fra madpakkeindkøb. Vi bager brød selv til madpakkerne mest fordi vi synes det smager bedre. Vil skyde på vi bruger omkring 1000-1200 kr om ugen på mad. Vi handler kun i Rema og er ok til at købe datovarer. Vi sparer mest tid men også lidt penge fordi vi undgår impulskøbene ved at handle lidt for tit. Vi er ikke gode til at få lavet madplaner og købt fornuftigt ind: vi risikerer bare at stå med for meget mad i overskud. 

Anmeld Citér

13. marts 2024

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er jo heller ikke det jeg kan forstå…. Hvor pengene forsvinder hen for jeg impulskøber slet ikke… Og er bevidst om det billigere alternativ..

Måske en vej er at se nærmere på hvilke madvarer I køber? Slik, kage og kød er dyre “luksusvarer” som måske kan høre sjældenhederne til, hvorimod årstidens grønt, rodfrugter, bønner, linser osv. både fylder og mætter enormt meget til billige penge og samtidig er sundt og lækkert?

Og nej, måltidskasser er (selvfølgelig) en dyr løsning - du betaler jo for koncept, pakning, forberedelse, transport, opskrifter, osv…. lækkert er det (i hvert fald mange af dem), men billigt på ingen måde. Igen er der dog ofte penge at sparre ved fx at vælge vegetarkasserne/budgetkasser … og så ikke handle ved siden af selvfølgelig … 

Anmeld Citér

14. marts 2024

Maricella

Profilbillede for Maricella
Omsorgsgiver skriver:

Jeg forstår bare ikke hvorfor det hver måned skrider med beløbet. Måske I kan gennemskue det.

-Vi handler alt hvad vi kan ind fra Rema. Det vi ikke kan få i Rema handler vi i Føtex

- Handler hver søndag ind til hele den kommende uge med dagligvarer og aftensmad til og med onsdag. Onsdag handler jeg så igen til resten af ugen hvad vi skal bruge til aftensmad til og med lørdag. Fredag handler jeg til slik og hygge til weekenden.

- Vi laver madplan

-Jeg tjekker fryseren og skuffer og skabe for hvad vi kan bruge.

-Når smør, marmelade og majonaise er på tilbud køber jeg stort ind af det. 

-Når der er varer med gule priser (nedsat) køber jeg det hvis jeg ved det et noget vi bruger. 

-Hvis jeg har fri om fredagen bager jeg kage til eftermiddagskaffen/hygge. Ellers køber jeg ved bageren.

-Vi sparer på alt brød, burgerboller osv, da min kæreste kan få det gratis gennem sit arbejde. 

Hvad gør jeg forkert?

Det er jo ikke nødvendigvis fordi du gør noget forkert

Hvor mange er i, hvad er jeres budget og hvor meget skroder det?

Ud fra hvad du beskriver her, handler du faktisk op mod 4 dage om ugen, 5 hvis du både skal til bager og i føtex

Prøv i 2 mdr at gem alle kvitteringer. Og lav så et skema evt i excel hvor du deler det op i kategorier som "kød, mejeri, grønt, konserves, køl, frost, snacks, fastfood (frysepizza osv herunder)" det kan være en øjenåbner. Har selv gjort det og opdagede at vi faktisk brugte næsten 400 kr alene på ost om måneden! Jeg kan afsløre at den post stort set er væk nu..

Ifht gule mærker opdagede jeg selv at jeg ofte fandt mange gode tilbud der, men det var med til at holde vores kødforbrug kunstigt oppe. Altså hvis jeg lukkede øjnene for tilbud osv, så ville jeg slet ikke planlægge så mange måltider med kød. Så på den måde var det er skult "impulskøb" ja man sparer penge ifht normalprisen -men det er måske penge du ikke ellers ville have brugt hvis du havde planlagt hjemmefra, giver det mening?

På den måde kan man blive snydt til at tro man gør et godt indkøb. 

Ifht slik/kage osv. Det er luksus. Det kan bedre reguleres hvis man, når man lægger madplan, også planlægger at man i weekenden kun køber et pose chips og én pose slik. Hvis jeg handler slik i weekenden kan jeg nemt bruge 200 kr, men handler jeg ugen før, bruger jeg ikke noget nær det samme

Og ja det kan være kedeligt at planlægge så stramt, men der hvor man virkelig sparer er ved at acceptere "øv det har vi ikke/har vi glemt at handle/har vi ikke nok af, så må det vente til næste uge" 

Anmeld Citér

14. marts 2024

Aalborgtøsen

Profilbillede for Aalborgtøsen
Omsorgsgiver skriver:

Jeg sidder og tænker... et er jo aftensmaden, men hvordan spiser I frokost og måske endda også morgenmad? Er det på farten, i kantine eller har I madpakker med? Køber man fx en sandwich til frokost hver dag 5 dage om ugen til lad os sige 50 kr. så er det jo nemt 1.000 kr. om måneden pr. person. 

Anmeld Citér

14. marts 2024

Junia

Her har det nok haft den modsatte effekt (dyrere madpost), men der er jo andre fordele fx man ikke skal handle, man ikke glemmer et eller andet til en opskrift og man prøver nye ting.

Ift at spare penge er det nok mere madplan udfra hvad der er på tilbud, købe stort ind når der er tilbud (har to frysere), købe too Good to go og datovarer.

Hvis der eks er datokylling kan jeg sagtens finde på at købe 2-5 kg og lave eks butter chicken, forskellige gryderetter, supper osv fryse ned i poser beregnet til 2 mennesker.

Og istedet for at købe færdigsaucer ala pizza/pasta osv så lave dem selv. Vi bager også gerne, hvis vi ikke har hentet too Good to go. Jeg gider dog ikke ælte og er ikke ligefrem en bagermester der venter på at blive opdaget, så jeg laver ofte valdemarsro’s grydebrød. 

Andet tip til at spare på madbudgettet er at kigge på kiloprisen på div ting, og bruge ekstra af de billigere grøntsager eks gulerødder og løg. Man kan komme ret lang med at koge revne løg/gulerødder med i en simreret for at mængden bliver større �� 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.