Hmm, mon ikke, der er konklusioner fra PPR og læge, der ikke helt er blevet delt med dig, måske? Jeg går ikke ud fra, at du har været med til møder og lægeaftaler.
Det kan jo fint være, at hun er mærket af en skilsmisse - det hjælper hende jo bare ikke at få det at vide. Der må jo være kommet nogle anbefalinger fra PPR og lægen, som det jo så er forældrenes ansvar at efterleve.
Jeg tænker, at hvis hun nu er lidt umoden af sin alder, så er det altså ikke så mærkeligt og uset, det med at ‘lade som ingenting’ og ikke ønske beskyttelse. Sådan var min dreng også indtil for nylig. Han er 9 år, og har ikke kognitive udfordringer på andre områder - i hvert fald ikke i en grad, så nogen mistænker diagnose. Det var mig, der skrev det lange indlæg tidligere. For voksne kan det virke så indlysende, at der skal handles på, at der er tis eller afføring i bukserne - men for barnet er det måske en følelse af endnu en gang at blive konfronteret med det her, som man ikke kan finde ud af, og som man godt ved, man burde kunne. Og man kan også mærke, at de voksne bliver frustrerede og kede af det - de vil måske ligefrem snakke om det. Barnet ved ikke, hvad det skal gøre ved den her udfordring, og dermed bliver det bare en mur af krav, som barnet ikke kan leve op til, når uheldet er ude. Derfor kan det for et barn være en udvej at lade som ingenting. Og de voksne omkring barnet river sig i håret af frustration og tænker mobning og lav iq og alt muligt…
Jeg tænker, det hun har brug for, er nogle voksne, der overtager ansvaret fra hende. Laver toilettider, sørger for tisselagner og andre hjælpemidler - og som hjælper hende med at sige det, når det sker. Altså lærer hende nogle gode strategier. Det er en lang proces, for det er jo i årevis, hun er gået med en anden strategi - at skjule, lade som ingenting, virke ligeglad.
Og husk også, at for hende er det jo normalen ikke at kunne finde ud af det her. Hun har jo aldrig prøvet, at tingene fungerer, så hun ved jo ikke nødvendigvis hvordan ‘man’ reagerer, hvis man kun kommer til at tisse i bukserne to gange om året. Hun har brug for hjælp fra de voksne - no matter om hun også har ADHD, lav iq, er mærket af skilsmisse eller andet.
Men det er selvfølgelig ikke dit ansvar. Jeg synes, du skal snakke med din kæreste om det: Hvad har de fået at vide af PPR og lægen, at de skal gøre? Hvordan kan du støtte op om at hjælpe hende? Og i snakken synes jeg du skal glemme vasketøj og møbler og kun have fokus på den her piges trivsel. Jeg tror ikke på, at læge eller PPR bare har sagt: Nå, hun er mærket af skilsmissen, der er ikke noget at gøre. Der må være nogle handlingsanbefalinger også