Konflikter voksne imellem ang tisseri ved 10 årige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.481 visninger
39 svar
54 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. februar 2024

Anonym trådstarter

Hej derude i stuerne

Meget lige på og direkte til min problemstilling.

Min kæreste har en pige på 10 år , som tisser . Både om natten og når hun er vågen , men desværre ikke altid på toilettet og hun har indtil det sidste års tid også haft tendenser til at ski@de i bukserne .

Pigen er undersøgt ved lægen , og på sygehuset, for at udelukke fysiologiske samt psykiske udfordringer.. intet at komme efter .

Vi er tydeligvis ikke helt enige om hvor tolerant vi som voksne bør værer i denne situation og det er begyndt at skabe konflikter mellem os som par .

De overnatter fra tid til anden ved mig , hvilket resulterer i at jeg ofte står med en større rengøring, enten fordi der er tisset i sengen og derved plask våde lagner og dyner , eller tøj hun tisser i når hun er vågen . Hun tisser også i sofaen fra tid til anden .. 

Det synes jeg er pænt træls efterhånden.. min kæreste nægter at give hende nat ble på , og går ej heller i "konflikt " med hende . Det bliver bare til en " nårhh skidt på " det meste af tiden . Men jeg kan virkelig mærke at jeg snart springer en sikring over det .. 

Han synes jeg er for strid , og istedet for at "beklage" mig , er det bedre jeg bruger tiden på at gøre det rent mener han .. 

Hvad tænker i ? Hvad er normalen ?  Skal man bare leve med det ??? Hun går ofte også i skole med tis ned af benene fordi hun ikke fortæller at hun har overtisset nattøjet fx, hun ligger det bare til vask og går .. jeg synes det er en anelse bekymrende og synes ærligt talt også det er ved at være noget svineri  

Hvad tænker i ? Skal jeg bare komme igang med rengøring?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2024

Anonym

Hej derude i stuerne

Meget lige på og direkte til min problemstilling.

Min kæreste har en pige på 10 år , som tisser . Både om natten og når hun er vågen , men desværre ikke altid på toilettet og hun har indtil det sidste års tid også haft tendenser til at ski@de i bukserne .

Pigen er undersøgt ved lægen , og på sygehuset, for at udelukke fysiologiske samt psykiske udfordringer.. intet at komme efter .

Vi er tydeligvis ikke helt enige om hvor tolerant vi som voksne bør værer i denne situation og det er begyndt at skabe konflikter mellem os som par .

De overnatter fra tid til anden ved mig , hvilket resulterer i at jeg ofte står med en større rengøring, enten fordi der er tisset i sengen og derved plask våde lagner og dyner , eller tøj hun tisser i når hun er vågen . Hun tisser også i sofaen fra tid til anden .. 

Det synes jeg er pænt træls efterhånden.. min kæreste nægter at give hende nat ble på , og går ej heller i "konflikt " med hende . Det bliver bare til en " nårhh skidt på " det meste af tiden . Men jeg kan virkelig mærke at jeg snart springer en sikring over det .. 

Han synes jeg er for strid , og istedet for at "beklage" mig , er det bedre jeg bruger tiden på at gøre det rent mener han .. 

Hvad tænker i ? Hvad er normalen ?  Skal man bare leve med det ??? Hun går ofte også i skole med tis ned af benene fordi hun ikke fortæller at hun har overtisset nattøjet fx, hun ligger det bare til vask og går .. jeg synes det er en anelse bekymrende og synes ærligt talt også det er ved at være noget svineri  

Hvad tænker i ? Skal jeg bare komme igang med rengøring?

Jeg er med på, at man synes det er noget svineri og man er ved at gå ud af sit gode skind. Og engang imellem kan det være svært ikke at blive irriteret over det. (Erfaring selv med min datter).

Men tænker ikke udskamning og skæld ud hjælper særlig meget og selvom sygehuset og lægen har været indover, så det jo begrænset hvor meget de kan se ved få konsultationer. Min datter viste sig at have adhd. Og da hun kom i behandling for det, kunne kun pludselig mærke sig selv mere og stoppede med at tisse i bukserne. Før skulle voksne gøre hende opmærksom på det. Hun opdagede/ænsede det ikke selv. Altså, at hun gik rundt med tis i bukserne. 

Hendes læge og sygehuset mente heller ikke der var noget at komme efter. Men de havde ikke “tjekket” for alt.

med en opmærksomhedsforstyrrelse er du meget lystbetonet. Hvis toiletbesøg ikke vækker hendes interesse, er det ikke værd at gå fra en “spændende” aktivitet, film eller en rar søvn for at tisse. Og når hun først har vænnet sig til at gå rundt med tis i bukserne, bliver det blot hverdag..

Det er hårdt. Man bliver virkelig gråhåret af det, men skæld ud er ikke vejen frem uanset hvad. Prøv hellere at spørg hvad der lige skete, da hun glemte at tisse. Prøv at bliv klogere på det.

Og igen. Ved det er frustrerende og hårdt. Håber virkelig snart i er ovre det. 

Anmeld Citér

18. februar 2024

Kir

Jeg synes heller ikke det er vejen frem at skælde ud og irettesætte. Hvis man som 10 årig går og tisser og laver i bukserne, så er det et tegn på der er noget galt. Det tænker jeg ikke har noget med dårlig opdragelse at gøre. Når det så er sagt, så synes jeg din kæreste opfører sig lidt som en idiot. At sige at du i stedet for at brokke dig skal bruge energien på at gøre rent er ret flabet.

Jeg synes det er ret bekymrende og det undrer mig at lægerne ikke har fundet noget. Er det noget nyt hun er begyndt på? Nu ved jeg godt du ikke kan gøre så meget, men jeg føler man burde presse på for at komme til bunds i problemet. Det er da mega synd for hende. 

Anmeld Citér

18. februar 2024

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Stakkels pige!

Forhåbentlig misforstår jeg dig, men det lyder næsten, som om du mener, at når man ikke har fundet en konkret årsag ved diverse undersøgelser, så gør hun det med vilje. Sådan er det selvfølgelig ikke. Man kan jo ikke screene eller scanne sig til svar på alle tænkelige symptomer. Det er langt mere komplekst. 
Jeg antager, at du godt kan se, det ikke er spor sjovt at være 10 år og lugte af tis, skide i bukserne osv., og at hun selvfølgelig helst ville være fri for det. 
At skælde ud, vise irritation, udskamme m.v. er den helt forkerte vej at gå. Det kan kun gøre situationen værre endnu. 

Hendes far kunne måske overtage rengøringen efter hendes uheld, så du ikke skal irriteres over det - og så vil det nok være klogt, at du ikke involverer dig i problemet, men lader ham om det. Han lyder tålmodig og rolig. 

Anmeld Citér

18. februar 2024

Cerenia

Jeg tænker at der er noget fuldstændig galt og at den pige må have det rigtig svært indeni, hvis vi antager det er psykisk (hvilket det lyder til) 

skyld og skam er aldrig vejen frem. Hun kan ikke gøre for det. Jeg synes man bør undersøge nærmere, for der er noget galt. 

Anmeld Citér

18. februar 2024

*.*

Profilbillede for *.*
Mor til 3 + en engel

Nu hun er Hans datter ville jeg lade ham om det. Forstår din frustration og ville kunne remse 100 ideer op til hvad i kunne prøve af men far har ordet i sidste ende, og skæld ud er ikke vejen frem. 

tilgengæld ville jeg sige til ham hvis det var mig, at den ligger 100% hos ham. Inklusiv rengøring efter det - også hos dig. Brokker han sig kan du jo altid sige han skal stoppe med at brokke sig og bruge energien på at gøre rent

Anmeld Citér

18. februar 2024

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Altså - jeg forstår det sådan at de er gæster hos dig? Både far og datter? 

Far må sørge for at sofa, seng mv. ikke lider overlast. Der findes vandtætte tæpper til sofaen han kunne medbringe og selvfølgelig må han rydde op efter dem begge. Det skal du da ikke stå med. 
I den forbindelse er det underordnet hvad det skyldes og hvordan det skal håndteres. Og jeg ville nok ikke invitere…. 

Anmeld Citér

18. februar 2024

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Stakkels pige!

Forhåbentlig misforstår jeg dig, men det lyder næsten, som om du mener, at når man ikke har fundet en konkret årsag ved diverse undersøgelser, så gør hun det med vilje. Sådan er det selvfølgelig ikke. Man kan jo ikke screene eller scanne sig til svar på alle tænkelige symptomer. Det er langt mere komplekst. 
Jeg antager, at du godt kan se, det ikke er spor sjovt at være 10 år og lugte af tis, skide i bukserne osv., og at hun selvfølgelig helst ville være fri for det. 
At skælde ud, vise irritation, udskamme m.v. er den helt forkerte vej at gå. Det kan kun gøre situationen værre endnu. 

Hendes far kunne måske overtage rengøringen efter hendes uheld, så du ikke skal irriteres over det - og så vil det nok være klogt, at du ikke involverer dig i problemet, men lader ham om det. Han lyder tålmodig og rolig. 

Ohh gud .. ja du må have mig undskyldt.

Jeg er 34 år du behøver ikke skrive i en "nedladende" højrøvet tone til mig ... Ja det var der jeg skrev !!

Skriver for at få luft for min frustration og få konstruktiv feedback .  Min tråd handler ikke om nogle skal udskammes, eller "skældes ud "  jeg vil gøre mig klog i ikke at involvere mig ??? Du er godt nok klar det forgår i mit hjem og mine møbler, og der er en forventning om jeg skal lege "hvor der tisset henne ". Jagt  uden faren deltager i rengøring, sidst fik jeg ødelagt en sofa  

Ja beklager jeg er et fuldstændig almindelig kedelig menneske med følelser , der fra tid til anden kan irriteres. Dejligt det ikke umiddelbart sker for dig

Anmeld Citér

18. februar 2024

Anonym trådstarter

Kir skriver:

Jeg synes heller ikke det er vejen frem at skælde ud og irettesætte. Hvis man som 10 årig går og tisser og laver i bukserne, så er det et tegn på der er noget galt. Det tænker jeg ikke har noget med dårlig opdragelse at gøre. Når det så er sagt, så synes jeg din kæreste opfører sig lidt som en idiot. At sige at du i stedet for at brokke dig skal bruge energien på at gøre rent er ret flabet.

Jeg synes det er ret bekymrende og det undrer mig at lægerne ikke har fundet noget. Er det noget nyt hun er begyndt på? Nu ved jeg godt du ikke kan gøre så meget, men jeg føler man burde presse på for at komme til bunds i problemet. Det er da mega synd for hende. 

Hun har aldrig været renlig desværre, så nej hun er ikke begyndt på det    jeg synes også det er vildt bekymrende. Men forældrene ser det ikke som et større problem åbenbart..  

Anmeld Citér

18. februar 2024

Anonym trådstarter

Sjæleven skriver:

Altså - jeg forstår det sådan at de er gæster hos dig? Både far og datter? 

Far må sørge for at sofa, seng mv. ikke lider overlast. Der findes vandtætte tæpper til sofaen han kunne medbringe og selvfølgelig må han rydde op efter dem begge. Det skal du da ikke stå med. 
I den forbindelse er det underordnet hvad det skyldes og hvordan det skal håndteres. Og jeg ville nok ikke invitere…. 

Ja de er gæster ved mig   far  vil ikke tage sine forholdsregler, for der har pigen "ordret ikke lyst til " så natble / underlag / faste toilet tider mm praktiseres ikke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.