Allerførst: tillykke med din graviditet! 
Hvad du kunne haft gjort anderledes kan du jo ikke bruge til så meget lige nu når faktum er, at du er gravid hvilket så er det man må tage udgangspunkt i.
Jeg synes det er vigtigt, at du ved hvad du går ind til hvis du vælger, at blive mor alene. Du må simpelthen gøre op med dig selv, om du kan leve med, at han ikke deltager og at du dermed ikke kan stille krav til ham i forhold til barnet?
Jeg skriver dette fordi jeg tror der findes rigtig mange piger som også har valgt, at få barnet alene uden faderens accept - men når der så er gået noget tid vil de ikke helt acceptere virkeligheden for hvad den er og var, dengang de valgte, at blive enlige mødre.
Barnet vokser og bliver større - og som enlig bliver man mere og mere bevidst om behovet for en faderrolle, hvilket ofte kan resultere i, at man alligevel prøver, at påtvinge/ eller lede faderen hen i alt mulige situationer for "hvis han bare liiiige sådan og sådan, sååh kunne det jo være at....." I disse situationer ender det ofte med, at man føler sig svigtet af faderen om igen og sådan kan det fortsætte igen og igen for rigtig mange kvinder - der i sin tid traf en beslutning om, at være enlige.
Det vigtigste er, at du har noget familie omkring dig som kan hjælpe og aflaste dig engang imellem - for jeg kan godt fortælle dig, at livet som enlig mor væk fra familien er pisse hamrende hårdt!
Jeg er selv enlig mor til en 1 årig dreng og det er først gået op for mig i den sidste tid, at det faktisk er ret væsentligt at faderen er til stede i barnets liv - både som aflastning og støtte.
Faderen til mit barn har kun set ham 4 gange i hans 1årige liv - og ved du hvad? .............. - Det er jeg glad for, fordi faderen til mit barn er uværdig som far og havde jeg vidst mere dengang jeg blev gravid - så havde jeg altså valgt anderledes.
Misforstå mig ikke, jeg elsker mit barn af hele mit hjerte og kunne ikke undvære ham nu for noget i verden - men jeg er såååh ked, af at jeg har valgt sådan et røvhul som far til mit barn idet min søn har fortjent så meget bedre.
Mit råd... tænk dig rigtig godt om 
/qp