Anonym skriver:
Tak for alle jeres svar. Jeg er glad for, at der er nogle af jer, der forstår mig, og også fint nok at blive udfordret - jeg synes faktisk jeg kan bruge de lidt ‘spidse’ svar til at finde ud af, hvad det egentlig er, jeg mener. Selvom jeg synes, der kan være en tendens til at indlæg herinde bliver læst, som fanden læser Biblen.
Selvfølgelig handler det ikke om selve gaverne - og det handler på ingen måde om pengegaver fra vores forældre (altså børnenes bedsteforældre, ikke vores) eller om jalousi over for min søster, som jeg holder meget af og under alle de skønne gaver, hun kunne ønske sig. Jeg skrev det bare, for at beskrive den følelse jeg fik, da jeg sad der og alle andre åbnede gave efter gave. Jeg synes egentlig, at jeg er forholdsvis tydelig i mine indlæg omkring, at det ikke er indholdet af gaven - men følelsen af manglen på omsorg fra min mands side - når vi netop har talt meget om at vi ikke får værdsat hinanden nok for tiden, og han ved (for vi har været sammen i mange år) at sådan noget som en velgennemtænkt julegave virkelig taler lige ind i mit kærlighedssprog - og så har han ikke haft overskud eller tanke på at gøre sig umage. Og jeg kender ham - det her er ikke en gave, hvor han har gjort sig umage… det er jo netop det, der skuffer mig.
Men igen: Jeg er ikke sur på ham - jeg ved godt, at han ikke har haft overskuddet til at gøre noget ud af det - jeg ved godt, at vi begge er kørt trætte for tiden. Jeg blev bare ked af det, fordi jeg selv så julegaven som en oplagt mulighed for at vi netop kunne give hinanden lidt af den opmærksomhed vi savner fra hinanden, og det havde jeg også håbet, han gjorde.
Min mand og jeg har talt lidt om det i dag - han kan jo sagtens mærke, at jeg ikke var glad, og han syntes heller ikke selv, det var en fed gave at give. Når børnene er puttede vil vi prøve at se, om vi kan komme lidt dybere ned i, hvad det hele bunder i, og hvad vi kan gøre ved det.
Jeg vil bare lige sige at jeg godt forstår dig
Det kan være rigtig "farligt" at én bestemt handling f.eks. en jule eller fødselsdagsgave bliver sat op på en pidestal og skal bruges til at "bevise" at man "vil forholdet nok"/at man virkelig tænker på den anden på lige netop dén der HELT rigtige måde. For den helt rigtige måde er super svær at ramme én bestemt aften og særligt når parforholdet lige er ramt ned i en bølgedal OG hvis ens kærlighedssprog ikke er det samme. Jeg har selv været der
(og jeg håber at du forstår at jeg ikke mener det så bombastisk som det er skrevet, men de der fluffy følelser af mangel på anerkendelse kan være rigtig svær at sætte ord på)
Min mand har gennem årene givet mig en masse gaver ud fra kærlighed og tænkt på mine behov, hvor jeg godt har kunne se intentionen, men det har bare ramt ved siden af. Simpelthen fordi vi tænker på og tillægger gaver forskellig værdi. Vi er sådan set endt med at aftale vi ikke giver gaver til hinanden. Ikke fordi vi ikke elsker hinanden, men det præstationspres jeg føler for at skulle finde "det helt rigtige" to gange om året faktisk medførte mere stress end hygge og ønske om at glæde. Han har altid købt meget dyre gaver, hvor jeg slet ikke føler jeg har kunne være med. Det har altså trigget noget i os begge hver gang.
I stedet giver vi nu gaver hvis vi tilfældigvis finder det helt rigtige -uanset hvornår på året det er. Gaverne lander meget bedre hos os nu, når det ikke skal times med jul og fødselsdage, men vi kan lade dem komme når tiden er rigtig.
Og det er ikke sikkert i vil gøre sådan, det var blot en idé hvis i ofte kommer til at gøre hinanden kede af det i gave-givningssituationer som vi gjorde.
Den anden ting jeg vil sige er at det dælme er flot at du både kan holde på at være såret og sætte ord på at det dybest set ikke er gaven det handler om (retorisk: kan du overhovedet sige hvad han præcis skulle have gjort/givet? Og havde det været realistisk at han kunne gætte det uden at du skulle have fortalt det i detaljer?). For når man kan have dén snak om at det er følelser og ikke den fysiske gave, ærligt og roligt med hinanden, så kan man virkelig komme stærke ud på den anden side. Som du selv skriver så handler det jo ikke om gaven -det er bare triggeren for alt det andet der fylder lige nu hvor jeres forhold er nede i en bakkedal. Når I får snakket og arbejdet med forholdet skal i nok komme på en bakketop igen 
Jeg hepper på jer