Anonym skriver:
Nu er det morgen efter en egentlig rigtig fin juleaften. Børnene var glade for deres gaver, maden blev fin, alle hyggede sig.
Men jeg er bare så skuffet. For jeg fik ikke nogen gave af min mand. Eller… det passer ikke. Jeg fik ‘et gavekort’ på noget praktisk, der skal ordnes i huset, ‘et gavekort’ på at vi skal ud at spise en dag (ikke en bestemt dag, bare en dag) og så en lille, praktisk ting, som jeg godt nok manglede, fordi den jeg havde, er gået i stykker.
I forvejen er der ikke så mange til at give gaver til mig - bedsteforældrene er gamle og sender bare penge. Jeg fik en lille gave fra min søster, som jeg blev glad for.
Min søster og hendes familie var på besøg. Hun fik flere, spændende, sjove og overraskende gaver fra sin mand. Hendes børn havde lavet fine gaver til hende i SFOen. Mine børn havde tegnet en sjusket tegning (de er altså ikke så små, at de ikke godt kunne lave noget)
I forvejen kører det ikke sådan supergodt i vores parforhold. Vi har snakket en del om det - at vi har glemt os selv og hinanden på det sidste. Og at det kan være svært at føle, at der er noget, som er ‘for os’ i en presset hverdag, hvor man bare falder om i sofaen om aftenen og ikke orker noget. Og for mig betyder sådan noget som en personlig julegave, hvor han har overvejet hvem jeg er, og hvad jeg vil blive glad for, at jeg føler mig set og værdsat. Og det er så lidt det modsatte, der er sket.
Jeg ved godt, at jeg ikke har giftet mig med verdens mest kreative og romantiske mand. Jeg ved, han prøver at gøre det godt, selvom det ikke altid lykkes. Jeg ved godt, han selv er presset for tiden, og jeg ved godt, at jeg heller ikke er god til at værdsætte ham altid. Jeg ved også godt det er barnligt at være så skuffet over en julegave. Men lige nu er jeg bare så ked af, at efter jeg har brugt en måned på at overveje og købe gaver til alle børn og voksne i familien - og det er mig der står for det - så var der slet ikke nogen, der brugte tid på at overveje og finde en gave til mig.
Så hvad ønsker jeg med det her opslag? Det ved jeg ikke. Måske bare nogle opmuntrende ord - eller nogle råd til hvordan det kommer til at fylde mindre. Eller nogle råd til, hvordan vi kan snakke om det her, uden at jeg kommer til at lyde som en forkælet 7-årig.
Hm. Jeg synes, det er rigtigt svært helt at sætte sig ind i andres ønsker og forhåbninger, så det er ikke fordi, jeg vil underkende din skuffelse - men jeg kan sige, hvad jeg selv ville tænke: Min mand er ikke så god til at prioritere at få lavet praktiske projekter i huset. Jeg ville blive så glad, hvis han i stedet for at købe ting til mig gav mig sin tid og energi til at få gjort noget ved de ting, jeg ønsker gjort i huset og ikke selv kan gøre.
Selvfølgelig afhængigt af, hvad der er tale om - jeg ville ikke juble over et løfte om hovedrengøring, men hvis han gav mig som gave at love at male lofterne, tapetsere og male stuen eller en af de andre ting, som jeg sukker efter, og han egentlig ikke helt kan se behovet for - så ville det for mig være en skøn gave. Også større og mere betydningsfuldt end en ting, som jeg i princippet selv kunne gå ud og købe.
Og: Når I nu har glemt hinanden lidt, og der ikke er noget i hverdagen, som er for jer - er det så ikke netop det, han giver dig ved at invitere dig ud at spise? Symbolsk: “Jeg vil gøre noget sammen med dig, vi skal hygge os bare os to, jeg savner at være sammen med dig” - ?
Nu afhænger alt selvfølgelig af, at han rent faktisk indfrier sine løfter - hvis I når til marts, uden at der er sket noget, har det været en gratis omgang for ham, og SÅ ville jeg også blive skuffet i dit sted.
Jeg kender flere kvinder, som bliver overlæsset med fine gaver fra deres mænd - og som først og fremmest savner deres nærvær og en prioritering af deres, altså mændenes, tid i hverdagen. Det kan godt virke som en nem måde at “købe aflad” på - bare for at se det i et andet perspektiv.