Kan ikke undgå at bide mærke i din formulering med at du synes du hjælper så godt til som du kan.
Hjælper du til i din egen husholdning eller tager du ligelig del i ansvaret for at organisere og få ting til at ske?
Forskellen ligger i at en hjælper skal have tildelt opgaver. Det kan godt være man selv spørger "skal jeg ikke lige sætte en vask over" og jo det er da en hjælp, men det er stadig hende der er bossen -står med ansvaret for det fulde overblik og over at lede og uddeligere. Det er jævnt udmattende. De dage jeg orker mest er de dage, hvor min mand gør ting 1) uden at spørge mig og 2) uden at forvente ros eller et skulderklap bagefter.
Jeg kan love dig for at den dag han sagde "jeg har lavet en madplan for næste uge og skrevet en indkøbsliste. Har du lyst til at tage med ud at handle eller skal jeg bare køre alene med børnene?" Var helt fantastisk. Der løftede han virkelig en opgave selvnog fratog mig 100% det mentale ansvar for den opgave. En opgave der eller har hængt på mig i forskellige former genne tiden. Lige fra "hvad skal vi have i aften" til "hvorfor er der ikke mere af xxx" eller "hvad skal jeg skrive på en indkøbsliste"
Det kan godt lyde som om der ikke er forskel, men hele forskellen ligger i om man involverer partneren. Og der kan det bedst betale sig at spørge hende direkte. Prøv evt at læs lidt om "the mental load" og "emotional labour" det er alt det usylige arbejde, der suger ens energi
Og det bedste vi nogensinde har gjort herhjemme er at snakke om "lyst til at få lyst" jeg læste om det i en facebookgruppe engang. Kort sagt, skal man træde to skridt tilbage og bare aftale at man nusset og kærtegner hinanden, kysser osv. Med en klar aftale om at det kun er dét der sker og så skal man holde det. Når man har gjort detbi noget tid kan man mens man nysser spørge om "har du lyst til at få lyst" hvor har jeg mange gange ligget og været max smadret, men egentlig gerne ville men ikke orkede. Der kunne jeg så svare ja jeg har lyst til at få lyst eller omvendt egentlig ikke, men du må gerne blive ved med at nusse mig.
Snak med hende og lyt til hvad hendes oplevelse er. Lyt uden at fortælle hvor god du er til at hjælpe med ting. For hvis hun synes hun står for 85% af alt, så er det egentlig ligegyldigt at du føler 50/50. (Det er det selvfølgelig ikke, men lige i den samtale hvor du vil have hende til at åbne op og være ærlig er det nødvendigt bare at bide sig i tungen)
Sig at du savner hende. Som jeg læser det er det faktisk mest nærværet. Det kan man godt have uden sex. Sig det "jeg savner bare at holde om dig og kysse" for det er altså noget nemmere at gå til.
Alle gange vores intimitet er gået i hårknude (det sker med bogle års interval) er det vejen frem
Anmeld
Citér