Hæve abort grænsen.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.923 visninger
74 svar
138 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. september 2023

Anonym trådstarter

Lige nu debatteres abort grænsen på 12 uger.

Nogen synes det er en fin grænse , andre at den skal hæves.

Enhedslisten mener til 22 uge. Hvilket jrg personligt synes er vanvittigt. 

Vi redder børn omkring den uge.  Og der er et hensyn både til barnet, og til fx jordemoder der skal tilgodeses. 

WHO vil ikke have en grænse. ... og der tænker jeg så.... Men betyder det at en kvinde i princippet kan føde et barn der så slås ihjel? 

Synes det er en svær debat. 

Hvad er jeres tanker/ holdning til abort grænser? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2023

Anonym

Syntes personligt uge 12 er en super fin Græse man har længe til at opdage at man er gravid, dog syntes jeg der skal diskuteres mere angående hvis baby fejler noget at man nemmere kan få en abort efter uge 12 i stedet for man som forælder står med et barn som kræver en masse hjælp

Anmeld Citér

26. september 2023

Kontrast

Som de fleste af os, nok gør nu tænker jeg selvfølgelig på den tråd, der lige har været her på siden om familien, der nægtes abort selvom barnet har en arm der ikke virker og er i risiko for diverse andre sygdomme. I det tilfælde virker det på mig urimeligt, at der ikke gives tilladelse til abort. Det virker urimeligt, at etisk råd skal bestemme, hvor stort et handicap og belastning familien kan klare. 

Men jeg kan godt være lidt bekymret, hvis man hæver abort grænsen generelt. Jeg ved ikke, hvorfor jeg lige har den bekymring, men jeg frygter, at vi vil se abort af sunde og raske babyer for eksempel på grund af køn. Jeg ved godt, at det sikkert er en irrationel bekymring og at de færreste nok er så hjerteløse, at de sorterer en baby fra, fordi den ikke har det ønskede køn. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på det. 

Anmeld Citér

26. september 2023

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2

Jeg har præcis de samme tanker om køn og jeg tror desværre hurtigt det kan blive en glidebane. Så jeg synes også at abortgrænsen bør bibeholdes til de 12 uger

Jeg ville dog ønske at man kunne diagnosticere evt handicaps/misdannelser inden for tidsgrænsen for abort, så man ikke skal ud i at søge om abort fordi man er få dage over grænsen når man får svaret fra NF

Anmeld Citér

26. september 2023

Anonym

Jeg synes ikke den skal hæves, jeg synes grænsen er fin. 

Dog synes jeg man skal have ret til abort ved evt handicaps, misdannelser osv. Jeg ville ikke selv kunne overskue et barn med handicap

Anmeld Citér

26. september 2023

Kontrast

Mortil_2 skriver:

Jeg har præcis de samme tanker om køn og jeg tror desværre hurtigt det kan blive en glidebane. Så jeg synes også at abortgrænsen bør bibeholdes til de 12 uger

Jeg ville dog ønske at man kunne diagnosticere evt handicaps/misdannelser inden for tidsgrænsen for abort, så man ikke skal ud i at søge om abort fordi man er få dage over grænsen når man får svaret fra NF

Ja det er ikke så rart, at man får tankerne på grund af noget så ligegyldigt som køn. Men jeg synes, at man både her og på andre graviditetsforums læser om mange, der er skuffet over køn. Det er selvfølgelig en helt ærlig sag og der er jo langt fra lige at tænke, at man godt kunne have ønsket det modsatte køn og så lige frem gå ud og vælge en abort.

Anmeld Citér

26. september 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Det er et følsomt emne og jeg tror ikke efter at jeg har fået børn at jeg ville kunne få en abort, medmindre at barnet var syg. Det er som om når man ved hvad det er man gemmer i maven så er tanken bare helt forfærdelig. 
MEN jeg er den holdning at man skal have rettighed over sin krop og derfor synes jeg den skal hæves og det står bare over mange er de årsager til at den ikke skal. I min verden.

Anmeld Citér

26. september 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er tilhænger af at grænsen hæves. Jeg tror ikke på glidebanen i forhold til køn. De få for hvem det betyder SÅ meget med kønnet at de er villige til abort, de skal nok finde en vej til abort alligevel. Jeg vægter ligesom ovenstående rettigheden over egen krop i den her sammenhæng højere.

Anmeld Citér

26. september 2023

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Jeg er tilhænger af at grænsen hæves. Jeg tror ikke på glidebanen i forhold til køn. De få for hvem det betyder SÅ meget med kønnet at de er villige til abort, de skal nok finde en vej til abort alligevel. Jeg vægter ligesom ovenstående rettigheden over egen krop i den her sammenhæng højere.

Men hvor højt? 

Og hvor er fostrets rettigheder? 

Enhedslisten siger uge 22 . Der redder de børn på stuen ved siden af....

Som det er nu , har man 8 uger fra positiv test .

Skal en kvindes ret sin krop overgå fostrets rettigheder til i det mindste ikke at være levedygtig.

Og jeg tror vi vil se mange flere end vi bryder os om at tænke på . - benytte sig af muligheden for at få et uønsket køn fjernet.  

Anmeld Citér

26. september 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Men hvor højt? 

Og hvor er fostrets rettigheder? 

Enhedslisten siger uge 22 . Der redder de børn på stuen ved siden af....

Som det er nu , har man 8 uger fra positiv test .

Skal en kvindes ret sin krop overgå fostrets rettigheder til i det mindste ikke at være levedygtig.

Og jeg tror vi vil se mange flere end vi bryder os om at tænke på . - benytte sig af muligheden for at få et uønsket køn fjernet.  

Studier på udviklingen i Sverige modsiger din tese.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.