Måske Adhd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2023

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Fortvivlet skriver:

Nu fungerer det ikke helt sådan med psykiske diagnoser. Det har intet at gøre med at stemple ham, men simpelthen fordi det skal gavne at få en diagnose ellers hvorfor skulle man da få en ? Hvad skal han have ud af at få skrevet en diagnose på papiret, hvis han ender op som en velfungerende ung mand ? Det kan gøre at man fx kigger på ham når han engang selv skal have børn, uden det nødvendigvis har en betydning blot fordi nogen ser der står autisme (autisme er mange forskellige ting og udarter sig på mange måder, nogen er nok ikke egnet som forældre , men andre er).

Vi er alle forskellige, skal vi have et navn for alle personligheder ?

Jeg ved udemærket hvordan, at det fungere. Han selv en dreng på 15 1/2 år som har ADHD og været i systemet siden, at han var 5 år.  Han er velfungerende, men der er stadigvæk hensyn der skal tages. F.eks. får han ekstra tid til terminsprøverne mv. Så du tænker, at der bliver kigget på ham når han skal have børn. Det tænker jeg ikke. Så skal der godt nok kigges på MANGE mennesker. Men der bliver selvfølgelig kigget på dem der er  i "farezonen" for, at de rent faktisk ikke kan tage sig af sine børn - uagtet om de har en diagnose eller ej.

Jeg ved ikke, hvor gammelt dit barn er. Men det er ikke sikkert, at barnet fungere i skolen og så personalet kan ikke gå anderledes til barnet når de ikke ved, at der rent faktisk kan foreligge en diagnose. Der er forskellige tilgange til børn om de har en diagnose eller ikke har. 

Man hjælper bestemt ikke barnet med ikke, at gøre noget når man har en mistanke. Det gør ikke barnet anderledes, men hjælpen til barnet er bare anderledes

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2023

Anonym

IenFart skriver:

Men den specielle tilgang som kan anvendes uanset om der er diagnose eller ej kræver i mange tilfælde ekstra tid og ressourcer. Og min erfaring fra den kommune vi bor i er at uden diagnose er der 0 hjælp eller ekstra ressourcer, hverken til forældre eller de lærere/pædagoger som har med barnet at gøre. Så er det da fint at stå med sin viden og gode intentioner, men hvis der ikke er tid til fordi der er 20-25 andre børn som også skal håndteres, så rækker det ikke langt.

Men igen, det har ikke noget med diagnose at gøre. Diagnosen udløser ikke flere penge. Jeg skal ikke kunne sige, om det er mellemkommunale forskelle. Men i min arbejdskommune er det, der afgør, om der skal tildeles mere støtte, end pædagogisk psykologisk vurdering af PPR, og den kræver ingen diagnose, det er uhyre sjældent - som nævnt - at der allerede forelægger en diagnose, når vi laver den. Og hvis så vi vurderer der er behov for støtte over 9 timer, så er skolen forpligtet til at imødekomme det (formen regulerer de selv). Men det handler ikke om diagnose, og skolens økonomi er skolens økonomi. Hos os får de ikke flere penge, fordi et barn har en diagnose, og de får ikke flere penge, fordi ppr har vurderet behov for specialpædagogisk bistand. Så præmissen om at med en diagnose medfølger penge og flere ressourcer i skolen, den er ikke gangbar. I hvert fald hverken i min arbejdskommune eller alle dem, jeg har hørt om / samarbejder med.

Så kan vi være helt enige om, at der generelt mangler ressourcer til at imødekomme disse børn, men det er så en anden snak

Anmeld Citér

24. maj 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Men igen, det har ikke noget med diagnose at gøre. Diagnosen udløser ikke flere penge. Jeg skal ikke kunne sige, om det er mellemkommunale forskelle. Men i min arbejdskommune er det, der afgør, om der skal tildeles mere støtte, end pædagogisk psykologisk vurdering af PPR, og den kræver ingen diagnose, det er uhyre sjældent - som nævnt - at der allerede forelægger en diagnose, når vi laver den. Og hvis så vi vurderer der er behov for støtte over 9 timer, så er skolen forpligtet til at imødekomme det (formen regulerer de selv). Men det handler ikke om diagnose, og skolens økonomi er skolens økonomi. Hos os får de ikke flere penge, fordi et barn har en diagnose, og de får ikke flere penge, fordi ppr har vurderet behov for specialpædagogisk bistand. Så præmissen om at med en diagnose medfølger penge og flere ressourcer i skolen, den er ikke gangbar. I hvert fald hverken i min arbejdskommune eller alle dem, jeg har hørt om / samarbejder med.

Så kan vi være helt enige om, at der generelt mangler ressourcer til at imødekomme disse børn, men det er så en anden snak

https://simb.dk/media/37840/kommunernes-styring-af-specialundervisningsomraadet.pdf

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

24. maj 2023

Anonym

Panther skriver:

https://simb.dk/media/37840/kommunernes-styring-af-specialundervisningsomraadet.pdf

Ja, hvad prøver du at sige? jeg skriver, at jeg ikke skal kunne sige, om der er mellemkommunale forskelle, men at det er sådan, det fungerer i min kommune og i de, jeg samarbejder med

Anmeld Citér

24. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Ja, hvad prøver du at sige? jeg skriver, at jeg ikke skal kunne sige, om der er mellemkommunale forskelle, men at det er sådan, det fungerer i min kommune og i de, jeg samarbejder med

Graferne understøtter jo sådan set din pointe i, at der er forskelle kommunerne imellem

Anmeld Citér

24. maj 2023

Anonym

Anonym skriver:

Graferne understøtter jo sådan set din pointe i, at der er forskelle kommunerne imellem

Ja, jeg læste det som et forsøg på et modargument, men det kan klart være en misfortolkning

Anmeld Citér

24. maj 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Nu er det meget svært at holde styr på alle de anonyme indlæg, men det blev tidligere i tråden postuleret, at der generelt er de penge på en skole, som der er, og det er jo så ikke tilfældet alle steder og i alle situationer.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.