Nu fungerer det ikke helt sådan med psykiske diagnoser. Det har intet at gøre med at stemple ham, men simpelthen fordi det skal gavne at få en diagnose ellers hvorfor skulle man da få en ? Hvad skal han have ud af at få skrevet en diagnose på papiret, hvis han ender op som en velfungerende ung mand ? Det kan gøre at man fx kigger på ham når han engang selv skal have børn, uden det nødvendigvis har en betydning blot fordi nogen ser der står autisme (autisme er mange forskellige ting og udarter sig på mange måder, nogen er nok ikke egnet som forældre , men andre er).
Vi er alle forskellige, skal vi have et navn for alle personligheder ?
Altså nu er autisme jo et spektrum, men hvis dit barn reelt har autisme og er (snart) skolealderen, så er man ikke i tvivl om de udfordringer, der følger med i sociale kontekster udenfor hjemmet. Disse udfordringer kan afhjælpes ved, at omverdenen ved hvordan den skal forholde sig til barnet, og her kommer diagnostik ind. Det er ikke kun (overhovedet ikke faktisk) et spørgsmål om at putte et mærkat på et barn, men at lære specifikt hvordan det barn fungerer og hvad barnet responderer positivt på.
I skolesammenhæng er der blevet tabt enormt mange børn i vores generation, fordi de ikke er blevet set og har skullet passe ned i bestemte kasser, som ikke var mulige for dem. Selv hvis de udvendigt ser velfungerende ud, kan der være indre ar fra at vokse op og følge sig “forkert” og anderledes tænkende og fungerende end alle andre - uden en forklaring herpå. Derfor er det en meget voldsom besked at blive udredt som voksen på godt og ondt - fordi ens selvforståelse rykkes markant.
Så summasummarum - hvis du ikke ved særlig meget om området, så har du ingen jordisk chance for at forstå hvad det rent faktisk handler om, og hvor meget “en diagnose” kan afhjælpe.
Og ps - en autismediagnose alene har intet at gøre med forældreegenskaber og bliver heller ikke vurderet som sådan.
Anmeld
Citér