Når den ene i et parforhold har arbejde og penge..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. maj 2023

Anonym

Når man vælger hinanden til i et forhold, bor sammen og har børn sammen, så er man et team. Og et velfungerende team kræver at begge parter tilgodeses.

Vi fik fællesøkonomi da vi flyttede sammen. Jeg var studerende, min mand i arbejde. Da jeg kom i job gik der ikke længe før jeg begyndte at tjene mere end ham og det gør jeg også i dag. Men vi deler udgifterne lige. Jeg ville ikke kunne være i et forhold hvor den ene må vende hver en krone mens den anden kaster om sig med penge. Det er ikke et team og et makkerskab. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. maj 2023

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Men til gengæld betaler han hvis vi skal på ferie eller have nyt køkken.

Min pointe var egentlig mest bare at dagpenge er en midlertidig periode og at man så må spare lidt indtil man har et job igen. Hendes manden tjener jo ikke særligt meget og så kan det være lidt surt at de få penge man har, forventes går til dyr frisørtur eller noget tøj  eller ekstra lommepenge, som ikke er livsvigtigt. Så må man spare op selvom man ikke har meget at spare op af. 

Er 22.000 udbetalt “ikke særligt meget”?? 

Anmeld Citér

3. maj 2023

drabo

Profilbillede for drabo

Jeg forstår ganske fint ønsket om ikke at have fællesøkonomi, og ligesom have ansvaret for sig selv, den kørte vi også i mange år, men det var de år hvor vi begge to havde rigeligt med penge og der hver måned var et stort overskud på,alle konti.

da vi senere fik et mere stramt budget gik vi over til fællesøkonomi med lommepenge til hver. Vi tjener stadig ca lige meget, men ikke om jeg ville have levet på en sten f.eks de måneder under barsel, hvor jeg var på dagpenge, mens min mand havde levet de søde luksusliv eller accepteret at det var mit ansvar alene at spare op til den periode, når vi havde besluttet at dele barslen på den måde.

Et parforhold er et team, og kan den ene fokuserer fuldt ud på arbejdet, fordi den anden går hjemme/på deltid og tager sig af det huslige, så bidrager det også til teamet. Den ene giver penge i fælleskassen, mens den anden giver tid og ro. Begge dele er vigtige og jeg forstår ikke man som partner vil acceptere at den ene går og vender hver en sten, mens man selv bruger penge. Det er uværdigt og ulige. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.