Det lyder virkelig ikke som en holdbar løsning. Når du har så lidt at gøre med økonomisk, vil det give dig en følelse af mindreværd.
I min optik bør man gå efter at opnå ligeværd i et forhold. Med så stor lønforskel kan man ikke opnå det, da den “rige” part vil have “the upperhand”. I sær når I har stillet det sådan an, at du skal stå for 40 procent af de faste udgifter.
Hos os har vi 100 procent fællesøkonomi, og vi har de samme lommepenge at gøre med, selvom min mand tjener mere end mig. Det, synes vi, er mest fair.
Han går formentlig på pension 11 år før mig (pga hans alder) og derfor vil jeg komme til at tjene flere penge end ham i en lang periode, men der vil vi jo fortsat skulle have de samme penge at gøre med.
Det sikrer, at vi ikke er “afhængige” af hinanden i form af at tigge den anden om penge.
Mit råd til jer er klart at få 100 procent fællesøkonomi. Men taget din kærestes tilgang til økonomi i betragtning lyder det ikke til at være noget, han vil acceptere.
Derfor vil jeg synes, at det mest fair vil være, at fællesudgifterne betales procentvis efter, hvor meget I tjener. I har en indtægt på 31.000 kroner. Det vil sige, at din indkomst på 9.000 svarer til at du skal betale 30 procent af udgifterne, mens din mand betaler 70 procent. Det vil frigive flere penge til dig og give dig en øget følelse af frihed og selvstændighed.
Held og lykke med at sikre dig et større værd.
Anmeld
Citér