Hun er så kræsen!! Undtaget i børnehaven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2023

Tip!

Anonym skriver:

Jeg plejer også altid at give hende noget jeg ved hun godt kan lide, jeg ville aldrig servere noget for hende hvor jeg vidste hun ikke kunne lide det uden at der var noget hvor jeg vidste at hun sagtens kan spise det.  
men det er super træls når hun slet ikke vil spise noget, på trods af at hun sagtens kan spise det i børnehaven.  

Hun ser andre børn i børnehaven spise det, og der får hun næppe valg om mad. 
Børnehaverne er gode til at der er safe food på deres fade, og så spejler børn sig i hinanden. Måske endda pædagogerne taler med dem om at være madmodige og smage på ting. Det kan være svært at være træt efter en lang dag i børnehave og skulle forholde sig til valg om mad. Der skal bare noget på bordet hun kan li, men i den ende af skalaen der er næring i. Jeg ville sikre mig at der var 3 ting på en tallerken hun kunne vælge fra, og så kan i måske tale om det du/i spiser. Sig, at hun kan jo smage/mærke/dufte til det hvis hun har lyst. Men uden pres eller dårlig stemning hvis hun ikke gør. Præsenter hende for det mange gange. En dag skal hun nok få lyst til til andet mad end det hun spiser nu. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2023

Lje

Anonym skriver:

Tak det er et rigtig godt råd. Jeg plejer også at spørger hende “hvad har i fået at spise i børnehaven idag?” Og så snakker vi om det. Hun er også ofte super interesseret i mad og vil gerne være med og hun siger også ofte “jeg elsker frikaldeller” men når det så kommer på bordet så siger hun “det kan jeg ikke lide”. 

En sidste ting: du skal vende dit mindset rundt. "Øv hun er kræsen og det har jeg selv skabt"-slå-dig-selv-i-hovedet vender du til "wow hvor madmodigt - aj, jeg har heller ikke spist spinat længe. Nu er vi lige modige sammen". Og så masser godt humør. 

Ærligt ja, det lyder til, at du nok selv har skabt situationen men du kan bare ikke bruge det til noget lige nu. Bøtten skal vendes

Vh. 

Anmeld Citér

9. marts 2023

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her har vi den stor på 14, der æder alt, også har vi hende på 10, der altid har været mere følsom overfor forskellige slags mad.

Her har vi altid gnavegrønt på bordet, som hun altid har været glad for. De fleste grønsager vil hun også gerne smage/spise.

Hun HADER alt hva der er i sovs. Det vil sige sammenkogte retter, kødsovs, suppe osv. Kød er hun blevet gladere for, indenfor de sidste par år, men ellers har det også været op af bakke.

Hvis jeg spørg hende, hva hun har lyst til, at spise er svaret 8 ud af 10 gange pommefrites, pizza og burger.

Så det laver vi, når hun ska forkæles.

Hvis vi får noget hun ik ka "lide"  så må hun tage et stykke rugbrød med smør, eller en portion havregryn. Det bliver self spist ved bordet sammen med os. Hun ska selv finde tingene, og sætte det på plads igen bagefter. 

Vi har gjort meget ud af, ik at gøre det til et problem. Men mine pædagogisk evner, rækker heller ik altid lige langt, og jeg har også været pænt træt af det. 

Så stemmer i med de andre. Hun ska ik selv vælge hva hun heller vil have. Gi hende højest 2 fornuftige valg. Vil hun ik ha det, må hun undvære. Vh Stine 

Anmeld Citér

9. marts 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Det er måske lidt unfair (og ikke særlig hensigtsmæssigt) at kalde din datter kræsen. Det er hun jo bestemt ikke og spiser godt og varieret andre steder end hos dig. Men du har lært hende at hun bestemmer, og kan få hvad hun ønsker, hvis hun blot nægter det du serverer. Det ville jeg selv ikke personligt have temperament til eller finde særlig hensigtsmæssigt, så det ville jeg skylde mig at lave om. Hos os er mad som udgangspunkt ikke til diskussion. Vi serverer meget bredt og varieret mad og jeg ville aldrig tvinge mine børn til at spise noget de ikke kan lide, men de smager på det hele, det gør vi alle sammen, og skulle der være en eller to om bordet som ikke kan blive mætte på det der er serveret (som de ofte selv har været med til at lave), så kan man selv hente sig en bid rugbrød og lidt gnavegrønt (det sker vel 1-2 gange om måneden). 

Anmeld Citér

10. marts 2023

A38

Sådan er vores 4 årige også. Vi har besluttet os for at vi ikke gider kæmpe om at spise om aftenen. Min datter spiser stor morgenmad, godt med frokost i børnehaven og så får hun en rugbrødsmad og et snackfad med frugt og grønt efter børnehave. Hun er træt og måske ikke særlig sulten om aftenen.

På vores spisebord står der altid gnavegrønt (og måske ristet rugbrød som safefood, hvis maden er lidt for eksotisk) og så må hun spise hvad hun vil derfra. Og så nul krav om at smage, om at blive siddende ved bordet, så vi fjerner presset om at skulle spise. Og så spiser vi senest 17.30, så hun ikke bliver for træt.

Dét og så måske alderen - hun er snart 5 - har hjulpet hos os. Hun spiser stadig aldrig et helt måltid om aftenen, men hun er blevet lidt mere modig.

Anmeld Citér

10. marts 2023

Skouboe

Herhjemme har reglen altid været, at hvis man ikke kunne lide maden, fik man rugbrød og leverpostej. Det kan spises hvis man er sulten, men det er også temmeligt kedeligt. 

Ville man ikke have nogen af delene, var det sulten i seng. Det virkede udmærket. 

Anmeld Citér

11. marts 2023

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

har du prøvet at have hende med i køkkenet når i laver mad?

Anmeld Citér

11. marts 2023

Anonym trådstarter

StortOgSmåt skriver:

Det er måske lidt unfair (og ikke særlig hensigtsmæssigt) at kalde din datter kræsen. Det er hun jo bestemt ikke og spiser godt og varieret andre steder end hos dig. Men du har lært hende at hun bestemmer, og kan få hvad hun ønsker, hvis hun blot nægter det du serverer. Det ville jeg selv ikke personligt have temperament til eller finde særlig hensigtsmæssigt, så det ville jeg skylde mig at lave om. Hos os er mad som udgangspunkt ikke til diskussion. Vi serverer meget bredt og varieret mad og jeg ville aldrig tvinge mine børn til at spise noget de ikke kan lide, men de smager på det hele, det gør vi alle sammen, og skulle der være en eller to om bordet som ikke kan blive mætte på det der er serveret (som de ofte selv har været med til at lave), så kan man selv hente sig en bid rugbrød og lidt gnavegrønt (det sker vel 1-2 gange om måneden). 

Men det er jo ikke kun min mad? Det er også når vi er ude og spise hos familie eller på restaurant. 

Anmeld Citér

11. marts 2023

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

har du prøvet at have hende med i køkkenet når i laver mad?

Ja, hun er med når hun vil.

Anmeld Citér

11. marts 2023

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Her har vi den stor på 14, der æder alt, også har vi hende på 10, der altid har været mere følsom overfor forskellige slags mad.

Her har vi altid gnavegrønt på bordet, som hun altid har været glad for. De fleste grønsager vil hun også gerne smage/spise.

Hun HADER alt hva der er i sovs. Det vil sige sammenkogte retter, kødsovs, suppe osv. Kød er hun blevet gladere for, indenfor de sidste par år, men ellers har det også været op af bakke.

Hvis jeg spørg hende, hva hun har lyst til, at spise er svaret 8 ud af 10 gange pommefrites, pizza og burger.

Så det laver vi, når hun ska forkæles.

Hvis vi får noget hun ik ka "lide"  så må hun tage et stykke rugbrød med smør, eller en portion havregryn. Det bliver self spist ved bordet sammen med os. Hun ska selv finde tingene, og sætte det på plads igen bagefter. 

Vi har gjort meget ud af, ik at gøre det til et problem. Men mine pædagogisk evner, rækker heller ik altid lige langt, og jeg har også været pænt træt af det. 

Så stemmer i med de andre. Hun ska ik selv vælge hva hun heller vil have. Gi hende højest 2 fornuftige valg. Vil hun ik ha det, må hun undvære. Vh Stine 

Tak. Herhjemme er hun heller ikke glad for ting med sovs i/til. Men igen spiser hun massere af det i børnehaven. Og jeg vil fremover kun tilbyde hende to andre alternativer istedet for at hun selv for lov til at vælge. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.