Hun er så kræsen!! Undtaget i børnehaven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. marts 2023

Anonym trådstarter

IenFart skriver:

Hun er kun 4. Det er efter min mening ikke en beslutning for hende. De voksne vælger og så kan I, som de andre foreslår, sørge for at der er noget du ved hun kan lide fra institutionen. 

Vi har også et meget selektivt barn herhjemme og som de øvrige så er alternativet herhjemme som oftest bare rugbrød. 

Jamen du har så ret, self skal hun ikke bestemme hvad hun spiser.. jeg tror bare nogen gange jeg giver efter for at hun bare for et eller andet ned i maven. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2023

AnoMor

Anonym skriver:

Tak for dit svar. Jeg må prøve at give hende et eller to alternativer til hvad hun så kan få istedet. Det er bare utrolig frusterende, da hun spiser så godt i bh, men herhjemme er mad bare et no go, medmindre det et Yogurt eller havrefras. 

Det er jo også to søde ting som er mere spændende at spise end almindelig mad.

gør valgmulighederne kedelige. Så bliver maden mere spændende end alternativet 

Anmeld Citér

9. marts 2023

Jixy

Profilbillede for Jixy
Anonym skriver:

Det kunne være jeg skulle begyndte at spørger hende hvad hun gerne vil ha til aften, men hendes svar plejer at være pomfritter og nuggets, hvilket ikke er holdbart.  Men jeg vil da prøve at blive ved med at spørger, indtil der kommer et godt alternativ. 

Måske kunne der være nuggets på bordet, som en mad du ved hun vil have? Sammen med det andet mad I får.

Som en anden nævner så er Madro en god bog at læse eller se med hos Anne Elsøe på Instagram.

Anmeld Citér

9. marts 2023

Lje

AnoMor skriver:

Det er jo også to søde ting som er mere spændende at spise end almindelig mad.

gør valgmulighederne kedelige. Så bliver maden mere spændende end alternativet 

Ahhh - Havrafras er Nøglehulsmærket og har nogenlunde samme ernæringsmæssige indhold som havregryn. Så det er et fint måltid, som alternativ til at sende et barn sultent i seng.

Vh. 

Anmeld Citér

9. marts 2023

Lje

Anonym skriver:

Det kunne være jeg skulle begyndte at spørger hende hvad hun gerne vil ha til aften, men hendes svar plejer at være pomfritter og nuggets, hvilket ikke er holdbart.  Men jeg vil da prøve at blive ved med at spørger, indtil der kommer et godt alternativ. 

Den strategi ville jeg være varsom med. Du kan meget hurtigt få givet hende den idé, at du ikke lytter til hvad hun siger. Og du optrapper måske problemstillingen fordi, du spørger og hun svarer. Og så vælger du alligevel noget helt tredje til aftensmad. 

Jeg ville begynde at få en mere naturlig dialog omkring maden: "sikke det lyder dejligt, du fik frikadeller i børnehaven. Det prøver vi to at lave i morgen herhjemme. Skal der være pasta eller kartofler til?". Små børn = små valg. Du sætter rammen for måltidet men du ved, at hun fx elsker pasta og agurk. Ergo vælger hun nok pasta mens du sikrer, der er agurkestænger og fx tomater. Som hun bliver tilbudt men du accepterer svaret. Og passer så i øvrigt din egen tallerken (sagt med et glimt i øjet). 

Og så beslut dig for hvad "ekstramad" er hos jer. Og hvor det spises. Og uden underholdning mens det spises. 

Vh. 

Anmeld Citér

9. marts 2023

AnoMor

Lje skriver:

Ahhh - Havrafras er Nøglehulsmærket og har nogenlunde samme ernæringsmæssige indhold som havregryn. Så det er et fint måltid, som alternativ til at sende et barn sultent i seng.

Vh. 

Ja ja. Det ved jeg godt. Men smagsmæssigt er det stadig sødt pga havren. Siger ikke at det er usundt overhovedet. 

Anmeld Citér

9. marts 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi

Herhjemme laver vi meget forskelligt mad med forskellige krydderier. 
Vi får også måltidskasser ( som ikke er skræddersyet børn) så vi får smagt lidt af hvert. 

Vi har altid noget mad på bordet jeg ved de kan lide. Det kan være jeg lige koger en portion pasta, eller tager nogle kogte kartofler fra inden jeg blande de andre med dressing. Det kan også være ærter, grøntsager eller brød. Men der er altid noget jeg ved de kan lide. 
Når vi skal spise øses der op på børnenes tallerkner - der er ingen tvang til at spise alt på tallerkenen men alle elementerne kommer op og så bliver børn automatiske nysgerrige. Måske ikke første eller anden gang men pludselig smager de. 

Og er alt aftensmaden bare forkert er reglen herhjemme at man kan få et stykke rugbrød med smør eller havregryn med mælk inden man skal sove - for selvfølgelig skal de ikke gå sultne i seng. 

Anmeld Citér

9. marts 2023

B&J

Er hun med i lækkenet når der laves mad? Smager på det hele osv.

Det har vi altid gjord og det virker selv vores på 1er med så hvis der kommer mad frem vil hun smage alt og det får hun lov til og det samme har vi gjord med vores støre dreng på. 13

Anmeld Citér

9. marts 2023

Soonmom

Tænker selv du lidt har skabt problemet, hvis du laver lige hvad hun vil have hvis hun ikke vil have det der bliver serveret

Jeg ville bare lave noget mad og så sende hende "sulten" i seng, for hun er næppe ved at dø af sult, når hun jo har spist i løbet af dagen også

Anmeld Citér

9. marts 2023

Anonym

Før vi fik vores søn, troede jeg at det med kræsne børn var overdrevet og måske lidt forældrenes skyld.. jeg blev klogere

Vi oplever det samme, han elskede forskellige retter i børnehaven, men hvis vi laver dem hjemme, smager de ikke sådan og han vil IKKE have dem. 
nu kører vi på 7. År, stort set uden forandring, han har taget få nye ting ind han vil have, og andre er røget ud igen

vi kører ugen sådan at vi et par gange får noget som vi ved han kan lide, andre dage er der elementer han kan lide og nogle dage kan han ikke lide noget af det. Så er det rugbrød. 

Det er rigtig træls i mange sammenhænge, men vi forsøger bare at acceptere at det er sådan det er, også fordi han heldigvis er meget glad for frugt, gnavegrønt, rugbrød osv. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.