Mom skriver:
Jeg er enig i, at det ultimativt kan føre til en fyreseddel hvis man ikke overholder reglerne - det er vel i og for sig logik for burhøns.
Men når det er sagt, så er det bare letkøbt, at påpege dette, når man selv kan arbejde hjemme en hel uge ved barn syg, og dermed ikke føler det enorme pres, som andre står i - derfor min kommentar på, at det sørme er letkøbt, når man selv ikke har problemstillingen.
Og nu skriver du selv således:
" men der er altså også noget personligt ansvar ift at overveje, hvordan man kommer til at forsørge sine børn, under de forhold man rimeligvis kan forvente indfinder sig."
Hvordan er det, du forventer at folk skal forholde sig eller mene om dette - hvordan skal det læses?
Jeg kan godt fortælle hvordan jeg læser det - og det er faktisk direkte flabet! Så fordi man faktisk tager det forældre ansvar på sig, at passe sine egne børn når de syge, så er det dårligt? Rimeligvis kan forvente sig? Så når alle mand på skift bliver ramt at roskildesyge - så må man rimeligvis kunne forvente sig, at man skipper sit barn videre til en ikke eksisterende barnepige, fordi det er da rimeligt, at sygdom må forstås at være ovre på max 2 dage. Eller når man har et barn med astmatisk bronkitis, så må det rimeligvis kunne forventes, at anfald klares over weekenden?
Hold nu op, samfundet vil have vi får flere børn - samfundet forventer også at vi passer vores egne børn - samfundet forventer at vi tager vores ansvar for vores børn alvorligt. Men vi må da rimeligvis forvente, at sygdom max tager 2 dage, og ikke for tit - for så mister vi vores job... Mon ikke de fleste arbejdsgivere er mere end rimelige overfor små børns forældre der er presset af sygdom, det tænker jeg de er - alle ved at det heldigvis er en kort årrække.
Ja, jeg kan godt fornemme, du er meget følelsesladet omkring det. Det er ikke mit indtryk, at vedkommende påpeger det for at være nederen, men blot minder om konsekvensen, såfremt nogen ikke er klar over, at det principielt er ret alvorligt at lyve om. Når det normaliseres i en tråd som denne, så kommer det med en risiko.
Jeg mener, at man så vidt muligt og inden for det, der rimeligt bør kunne forudses, bør overveje sin kommende situation, inden man vælger job og børn. Hvis man ved, at man kun har én barn-syg i sin stilling, så bør man indregne det faktum, inden man får børn, og veje det op mod de konsekvenser, der er.
At lovgivningen måske bør ændres, er en helt anden sag og fødselsraten er et samfundsmæssigt perspektiv. Men som individ må forholde sig til de forudsætninger, man nu engang selv har. Med et barn, der er “almindeligt” syg, så burde problematikken ikke komme som en overraskelse. Om man så kan løse det ved snyd (og det er ikke fordømmende - blot er faktum), netværk, barnepige eller tage ferie/fri uden løn, må besluttes af den enkelte ud fra ressourcer og risikovillighed.