Spørgsmål; Barnets 1. Og 2. Sygedag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2023

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg er som sådan ikke følelsesladet - jeg er bare træt af, at folk er så fordømmende og til tider arrogante overfor andre mennesker, specielt hvis man ikke selv er udfordret på den givne situation.

Jeg tror, hånden på hjertet, at det er de færreste der ved familieplanlægning, sidder og giver barn-syg, de største tanker, og gudskelov for det..

Og jeg tænker også det er de færreste som lige frem snakker højt på arbejdspladsen, om hvorvidt barnet allerede var syg lørdag, eller om mandag reelt var den første syge dag - eller om den anden forældre også har taget barns 1 og 2 sygedag. På den måde, tror jeg de færreste kollegaer og chefer ved om de bliver snydt.

Du aner da ikke, om jeg er udfordret på området? Der er i øvrigt også udfordringer med arbejdsbyrde, selvom man har mere end én barn-syg dage. Når man har kontorarbejde er der ikke nødvendigvis nogen, der tager din opgave for dig, så hvis du har en uges syg, så er der en uge at indhente på bagkant.

Og jeg synes da i høj grad, at man såfremt det er muligt bør tage stilling til hvordan man kan forsørge og passe sig barn, inden man får det. Skal man heller ikke undersøge barselsreglerne? Ens øvre arbejdstid? Udgifter og indtægter? Så bliver der i min optik for meget ansvarsfraskrivelse i velfærdssamfundet.

Og i øvrigt - jeg har ikke fordømt folk der snyder med sygedage pga problematikken. Jeg forstår det sådan set langt hen ad vejen godt, når man sammenholder det med den minimale risiko for at blive opdaget.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2023

fartil2banditter

Profilbillede for fartil2banditter
Mom skriver:

Jeg er som sådan ikke følelsesladet - jeg er bare træt af, at folk er så fordømmende og til tider arrogante overfor andre mennesker, specielt hvis man ikke selv er udfordret på den givne situation.

Jeg tror, hånden på hjertet, at det er de færreste der ved familieplanlægning, sidder og giver barn-syg, de største tanker, og gudskelov for det..

Og jeg tænker også det er de færreste som lige frem snakker højt på arbejdspladsen, om hvorvidt barnet allerede var syg lørdag, eller om mandag reelt var den første syge dag - eller om den anden forældre også har taget barns 1 og 2 sygedag. På den måde, tror jeg de færreste kollegaer og chefer ved om de bliver snydt.

"På den måde, tror jeg de færreste kollegaer og chefer ved om de bliver snydt."

Det gør det ikke mere rigtigt. Det er stadig andres pengepung, man bruger af. Koldt sagt, ja, men det går jo netop ud over ens kollegaer, chefen, samfundet, fordi man tænker mig, mig, mig. 

Jeg vil blive pænt frustreret, hvis jeg fandt ud af, at min kollega tog en mandag fri, fordi deres knægt havde haft en sygedag lørdag. Hvordan kan det hænge sammen?

Vi har selv været (og er sommetider) ret udfordret på det - men sådan er det at have barn/børn. Så må man kigge på sit forbrug, sit job, sit "noget tredje" fremfor at lade det gå ud over andre.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Panther skriver:

Du aner da ikke, om jeg er udfordret på området? Der er i øvrigt også udfordringer med arbejdsbyrde, selvom man har mere end én barn-syg dage. Når man har kontorarbejde er der ikke nødvendigvis nogen, der tager din opgave for dig, så hvis du har en uges syg, så er der en uge at indhente på bagkant.

Og jeg synes da i høj grad, at man såfremt det er muligt bør tage stilling til hvordan man kan forsørge og passe sig barn, inden man får det. Skal man heller ikke undersøge barselsreglerne? Ens øvre arbejdstid? Udgifter og indtægter? Så bliver der i min optik for meget ansvarsfraskrivelse i velfærdssamfundet.

Og i øvrigt - jeg har ikke fordømt folk der snyder med sygedage pga problematikken. Jeg forstår det sådan set langt hen ad vejen godt, når man sammenholder det med den minimale risiko for at blive opdaget.

Hvis du læste bagud i debatten, så var det faktisk slet ikke dig, jeg første gang henvendte mig til, men en anden. Så jeg har slet ikke taget stilling til, eller har en mening om, hvorvidt du er udfordret.

Jeg har i øvrigt ingen mening om specifikke brugere herinde, og om hvorvidt de er udfordret, jeg har en holdning til den måde som mange leger en eller anden form for politi overfor hinanden.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom
fartil2banditter skriver:

"På den måde, tror jeg de færreste kollegaer og chefer ved om de bliver snydt."

Det gør det ikke mere rigtigt. Det er stadig andres pengepung, man bruger af. Koldt sagt, ja, men det går jo netop ud over ens kollegaer, chefen, samfundet, fordi man tænker mig, mig, mig. 

Jeg vil blive pænt frustreret, hvis jeg fandt ud af, at min kollega tog en mandag fri, fordi deres knægt havde haft en sygedag lørdag. Hvordan kan det hænge sammen?

Vi har selv været (og er sommetider) ret udfordret på det - men sådan er det at have barn/børn. Så må man kigge på sit forbrug, sit job, sit "noget tredje" fremfor at lade det gå ud over andre.

Og chancen for at du ved om det hænger sådan sammen for nogle af dine kollegaer, at de har barn syg mandag, selvom lørdag var den første sygedag, er måske lille? Og dermed opnår du ikke at blive frustreret.

I øvrigt, så syntes jeg den der sætning om "mig mig mig" runger lidt hult, for jeg forestiller mig, at for mange forældre handler det netop ikke om dem selv, men om omsorgen for deres barn.

Anmeld Citér

7. marts 2023

fehår

Panther skriver:

Ja, jeg kan godt fornemme, du er meget følelsesladet omkring det. Det er ikke mit indtryk, at vedkommende påpeger det for at være nederen, men blot minder om konsekvensen, såfremt nogen ikke er klar over, at det principielt er ret alvorligt at lyve om. Når det normaliseres i en tråd som denne, så kommer det med en risiko.

Jeg mener, at man så vidt muligt og inden for det, der rimeligt bør kunne forudses, bør overveje sin kommende situation, inden man vælger job og børn. Hvis man ved, at man kun har én barn-syg i sin stilling, så bør man indregne det faktum, inden man får børn, og veje det op mod de konsekvenser, der er. 

At lovgivningen måske bør ændres, er en helt anden sag og fødselsraten er et samfundsmæssigt perspektiv. Men som individ må forholde sig til de forudsætninger, man nu engang selv har. Med et barn, der er “almindeligt” syg, så burde problematikken ikke komme som en overraskelse. Om man så kan løse det ved snyd (og det er ikke fordømmende - blot er faktum), netværk, barnepige eller tage ferie/fri uden løn, må besluttes af den enkelte ud fra ressourcer og risikovillighed.

Det lyder da virkelig privilegeret, hvis man kan vælge og vrage mellem jobs, fordi arbejdspladsens barn-syg-regler ikke passer til ens familieliv. 

For ingen har nogensinde ændret job, enten frivilligt eller ufrivilligt,  efter familieplanlægningen.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Panther

fehår skriver:

Det lyder da virkelig privilegeret, hvis man kan vælge og vrage mellem jobs, fordi arbejdspladsens barn-syg-regler ikke passer til ens familieliv. 

For ingen har nogensinde ændret job, enten frivilligt eller ufrivilligt,  efter familieplanlægningen.

Hvis du ikke kan forholde dig til, hvad jeg skriver uden at fortolke helt ekstremt, så kan jeg desværre ikke kommunikere med dig.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Panther

Mom skriver:

Hvis du læste bagud i debatten, så var det faktisk slet ikke dig, jeg første gang henvendte mig til, men en anden. Så jeg har slet ikke taget stilling til, eller har en mening om, hvorvidt du er udfordret.

Jeg har i øvrigt ingen mening om specifikke brugere herinde, og om hvorvidt de er udfordret, jeg har en holdning til den måde som mange leger en eller anden form for politi overfor hinanden.

Det er ikke min opfattelse, at der blev leget politi. Og det er unægteligt et debatforum, så så længe man forklarer sin mening på en pæn måde, så er det vel tilladt at ytre sin holdning?

Anmeld Citér

7. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Panther skriver:

Det er ikke min opfattelse, at der blev leget politi. Og det er unægteligt et debatforum, så så længe man forklarer sin mening på en pæn måde, så er det vel tilladt at ytre sin holdning?

At ytre sin mening er netop formålet med et debat forum, så langt er vi dog enige. Min opfattelse er såmænd bare anderledes end din.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.