Spørgsmål; Barnets 1. Og 2. Sygedag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.789 visninger
37 svar
51 synes godt om
5. marts 2023

Anonym trådstarter

Hej med jer

Vi har en søn på 12 måneder som meget ofte er syg. Jeg er lige startet på arbejde, hvor jeg arbejder som pædagog i det kommunale. Min mand arbejder som håndværker hvor han er ansat i en privat virksomhed. Hvis vores søn bliver syg har vi snakket lidt om at jeg vil tage barnets 1 og 2 sygedag hvis det ok med mit job. Og derefter må ham tage sin 1. Og 2. Sygedag. Så det er 4 dage i alt, men jeg har lige fundet ud af at det må man vidst ikke. Og vi har desværre ingen pasnings muligheder, så jeg ved ikke helt hvad vi gør hvis han er syg i mere end 2 dage. Hvad gør i andre som også har svært ved at finde pasnings muligheder? Tager i fire dage som jeg troede man måtte eller bruger i fx. Feriedage.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Det hedder kun 2 sygedage i alt og det er barnets 1. Sygedag den første dag, så hvis det er en lørdag så er der jo reelt ingen sygedage at afholde. Vi bruge afspadsering og ferie for st få det til at hænge sammen. Nogengange tager vi en halv dag hjemme hver så den ene møder tidligt og den anden arbejder sent. Jeg er dog så heldig at jeg kan arbejde hjemmefra ved behov.

Anmeld Citér

5. marts 2023

Mamman

Profilbillede for Mamman

Så er det ferie, afspadsering eller fri uden løn. 
du har højst sandsynligt nogle omsorgsdage hvis du er offentligt ansat. 
Hvis din mand er privat ansat har han nok kun ret til barnets 1. Sygedag. Det er som regel kun offentlige ansatte der har barnets 2. Sygedag

Anmeld Citér

5. marts 2023

Kir

Jeg ved der er forældre der hver tager 1. sygedag i forlængelse af hinanden. Hvis man ikke arbejder samme sted er det svært for arbejdspladsen at tjekke. Og tvivler på de gør det. Man kan så diskutere det etiske i det. 

Men jeg vil ikke selv have skrupler ved at tage 1. sygedag en mandag selvom mit barn havde været syg i weekenden. 

Men ellers må man holde fri uden løn eller tage en omsorgsdag (hvis man har det). 

Synes det er ret dumt at vi ikke har bedre muligheder for at være hjemme med vores syge børn i Danmark, særlig når politikerne så gerne vil have vi får flere børn

Anmeld Citér

5. marts 2023

Lillehjerte

Profilbillede for Lillehjerte

Ja det er desværre ikke sådan det fungerer. Det ville ellers være rart. 

Vi har heldigvis meget lidt sygdom hos vores børn. Vi er gået igennem to vintre nu uden sygedage. Jeg er på barsel lige nu, så ind til efteråret vil det ikke have nogen betyding med sygedage. Men ellers hvis de er syge, kan min mand arbejde hjemme. Ofte kan han arbejde fornuftigt mens de ser en film eller lignende.

Hvis det ikke lige kan passe med at han arbejder hjemme, kan mine forældre komme. De har 45 min kørsel, så i disse tilfælde bliver jeg hjemme med dem til de kan nå frem og kører derefter på arbejde. 

Der er jo desværre ikke andet at gøre end at håbe på at barnet er hurtigt rask, og vær glad for at du har 2 dages sygedage, mange har kun én. Og ellers må du/I bruge feriedage, afspadsering eller fri uden løn

Anmeld Citér

5. marts 2023

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg er generelt stor tilhænger af at overholde regler, men lige med sygedagene har jeg ingen skrupler med at holde dem i forlængelse af hinanden og jeg forstår fuldt ud hvis andre gør det samme. 

Anmeld Citér

5. marts 2023

Mor11

Profilbillede for Mor11

I bør nok lige tjekke om din mand overhovedet har 2 dage langt de fleste håndværkere har kun ret til én, medmindre de har en lokalaftale hvor de har forhandlet en ekstra dag ind  

Jeg har enten brugt feriedage eller holdt fri uden løn, når ungerne var syge mere end 1 dag, da jeg var håndværker. Idag har jeg gudskelov et job hvor det er muligt at arbejde hjemmefra, hvis de er syge i flere dage. 

Anmeld Citér

6. marts 2023

Oddi

Profilbillede for Oddi

Vi ser for det første om vi kan overlappe hinanden. Jeg er også pædagog og har nogle gange tidlige bagte hvor jeg har fri kl 12. Min mand arbejder 3 holdsskift og skal derfor nogle gange først møde kl 14-15 stykker. Så det starter vi med at se om vi kan. 
Nogle gange kan vi præcis ikke overlappe, hvis jeg fx har fri 15 og han skal møde 15 - så har jeg heldigvis en mormor og morfar det kan hjælpe den time. 

Og ellers så tager vi en barn syg hver, bruger bedsteforældre hvis det er i slutningen af sygdomsforløbet. 

Men ja ellers er det omsorgsdage, afspadsering, ferie. 

Anmeld Citér

6. marts 2023

Soonmom

Barnets 1 sygedag, kan du tage hvis du ikke har mulighed for at finde pasning. Nogen steder kan man få lov at tage barnets 2 sygdag i total nød og hvis det kan hænge sammen på arbejdspladsen (dvs ikke hver gang) og ellers er det ferie, asp. Eller omsorgsdage.

Hvorfor skal du tage først hver gang? Jeg er også pædagog og jeg ville blive pænt træt af min kollega, hvis jeg vidste hun også havde en mand som kunne. Så må man skiftes

Anmeld Citér

6. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg tror der er mange som holder barns 1. sygedag en mandag, selvom barnet blev syg i weekenden.. og det kan jeg faktisk godt forstå.

Jeg har ret til barns 1. og 2. sygedag - og jeg skal ikke melde noget ind om hvorvidt jeg absolut ikke kan finde pasning til sygedag nr. 2 - den tager jeg bare, uden hensynstagen til andet end mit barn - nu arbejder jeg på kontor, så det værste der kan ske, er at jeg skal skubbe en opgave eller møde til jeg er tilbage igen.

Nu er mine børn efterhånden store, men da det var små, så måtte jeg bruge omsorgsdage til de ekstra sygedage som ungerne havde, eller flex eller ferie.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.