Spørgsmål; Barnets 1. Og 2. Sygedag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.789 visninger
37 svar
51 synes godt om
5. marts 2023

Anonym trådstarter

Hej med jer

Vi har en søn på 12 måneder som meget ofte er syg. Jeg er lige startet på arbejde, hvor jeg arbejder som pædagog i det kommunale. Min mand arbejder som håndværker hvor han er ansat i en privat virksomhed. Hvis vores søn bliver syg har vi snakket lidt om at jeg vil tage barnets 1 og 2 sygedag hvis det ok med mit job. Og derefter må ham tage sin 1. Og 2. Sygedag. Så det er 4 dage i alt, men jeg har lige fundet ud af at det må man vidst ikke. Og vi har desværre ingen pasnings muligheder, så jeg ved ikke helt hvad vi gør hvis han er syg i mere end 2 dage. Hvad gør i andre som også har svært ved at finde pasnings muligheder? Tager i fire dage som jeg troede man måtte eller bruger i fx. Feriedage.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Det hedder kun 2 sygedage i alt og det er barnets 1. Sygedag den første dag, så hvis det er en lørdag så er der jo reelt ingen sygedage at afholde. Vi bruge afspadsering og ferie for st få det til at hænge sammen. Nogengange tager vi en halv dag hjemme hver så den ene møder tidligt og den anden arbejder sent. Jeg er dog så heldig at jeg kan arbejde hjemmefra ved behov.

Anmeld Citér

5. marts 2023

Mamman

Profilbillede for Mamman

Så er det ferie, afspadsering eller fri uden løn. 
du har højst sandsynligt nogle omsorgsdage hvis du er offentligt ansat. 
Hvis din mand er privat ansat har han nok kun ret til barnets 1. Sygedag. Det er som regel kun offentlige ansatte der har barnets 2. Sygedag

Anmeld Citér

5. marts 2023

Kir

Jeg ved der er forældre der hver tager 1. sygedag i forlængelse af hinanden. Hvis man ikke arbejder samme sted er det svært for arbejdspladsen at tjekke. Og tvivler på de gør det. Man kan så diskutere det etiske i det.