Spørgsmål; Barnets 1. Og 2. Sygedag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2023

123nn

Profilbillede for 123nn

Vi overholder reglerne rimelig herhjemme, men det er kun fordi end ret kan blive inddraget hvis det bliver misbrugt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2023

Hanspige

Jeg holder barn syg 1-2 og havde jeg en mand hvor det var muligt havde han holdt 1-2 efter mig. 

Anmeld Citér

6. marts 2023

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Hej med jer

Vi har en søn på 12 måneder som meget ofte er syg. Jeg er lige startet på arbejde, hvor jeg arbejder som pædagog i det kommunale. Min mand arbejder som håndværker hvor han er ansat i en privat virksomhed. Hvis vores søn bliver syg har vi snakket lidt om at jeg vil tage barnets 1 og 2 sygedag hvis det ok med mit job. Og derefter må ham tage sin 1. Og 2. Sygedag. Så det er 4 dage i alt, men jeg har lige fundet ud af at det må man vidst ikke. Og vi har desværre ingen pasnings muligheder, så jeg ved ikke helt hvad vi gør hvis han er syg i mere end 2 dage. Hvad gør i andre som også har svært ved at finde pasnings muligheder? Tager i fire dage som jeg troede man måtte eller bruger i fx. Feriedage.

er der ikke andre muligheder og har i ikke råde til en babysitter så gør det alligevel. Sommetider må der civil ulydighed til. I Norge og Sverige har de meget bedre rettigheder end i dk mht. barns sygdom. Og så stem påset parti der støtter lignende i dk ved næste valg

Anmeld Citér

7. marts 2023

Janey

Profilbillede for Janey
Roselil skriver:

er der ikke andre muligheder og har i ikke råde til en babysitter så gør det alligevel. Sommetider må der civil ulydighed til. I Norge og Sverige har de meget bedre rettigheder end i dk mht. barns sygdom. Og så stem påset parti der støtter lignende i dk ved næste valg

Problemet er jo bare, hvis den civile ulydighed fører til en fyreseddel. Vi har stor frihed på min arbejdsplads og er mit barn syg i en uge, kan jeg med chefens fulde opbakning arbejde hjemme i en uge, men bryder vi arbejdsmarkedets regler og snyder os til ekstra frihed, så kunne jeg godt forestille mig, at der kom store konsekvenser enten i form af en fyreseddel eller som minimum ville man komme bagerst i køen til de gode opgaver og lønforhøjelser, da man har vist, at man ikke er til at regne med.

Vil man ændre på tingene, må man, som du skriver, stemme på et parti, der vil give denne frihed, men så vidt jeg ved, har vi vist kun et parti, der vil gå den vej. Man kan selvfølgelig også vælge civil ulydighed, men så skal man også være parat til at tage konsekvensen.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Mom

Profilbillede for Mom
Janey skriver:

Problemet er jo bare, hvis den civile ulydighed fører til en fyreseddel. Vi har stor frihed på min arbejdsplads og er mit barn syg i en uge, kan jeg med chefens fulde opbakning arbejde hjemme i en uge, men bryder vi arbejdsmarkedets regler og snyder os til ekstra frihed, så kunne jeg godt forestille mig, at der kom store konsekvenser enten i form af en fyreseddel eller som minimum ville man komme bagerst i køen til de gode opgaver og lønforhøjelser, da man har vist, at man ikke er til at regne med.

Vil man ændre på tingene, må man, som du skriver, stemme på et parti, der vil give denne frihed, men så vidt jeg ved, har vi vist kun et parti, der vil gå den vej. Man kan selvfølgelig også vælge civil ulydighed, men så skal man også være parat til at tage konsekvensen.

Det er måske lidt letkøbt, at have den holdning, når man kan arbejde hjemme en uge, med chefens velsignelse. 

Anmeld Citér

7. marts 2023

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

I bør nok lige tjekke om din mand overhovedet har 2 dage langt de fleste håndværkere har kun ret til én, medmindre de har en lokalaftale hvor de har forhandlet en ekstra dag ind  

Jeg har enten brugt feriedage eller holdt fri uden løn, når ungerne var syge mere end 1 dag, da jeg var håndværker. Idag har jeg gudskelov et job hvor det er muligt at arbejde hjemmefra, hvis de er syge i flere dage. 

Det er tjekket og han har ret til barnets 1 og 2 ligesom jeg har. Det var der min tvivl opstod

Anmeld Citér

7. marts 2023

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Det er måske lidt letkøbt, at have den holdning, når man kan arbejde hjemme en uge, med chefens velsignelse. 

Helt enig

Anmeld Citér

7. marts 2023

Noni31

Hvor er det skønt at du også har barnets 2 sygedag. Min mand og jeg har kun barnets 1 sygedag. Jeg plejer at tage den første dag, og så manden 2 dag. Vi har bare ikke sagt til arbejdet at barnet har været syg i forvejen. Det kan man jo diskutere om det er ok, men det er det vi har gjort. Jeg har prøvet en gang at barnet var syg 3 dag. uden jeg havde pasning. Der meldte jeg simpelthen mig selv syg i stedet.

Anmeld Citér

7. marts 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Noni31 skriver:

Hvor er det skønt at du også har barnets 2 sygedag. Min mand og jeg har kun barnets 1 sygedag. Jeg plejer at tage den første dag, og så manden 2 dag. Vi har bare ikke sagt til arbejdet at barnet har været syg i forvejen. Det kan man jo diskutere om det er ok, men det er det vi har gjort. Jeg har prøvet en gang at barnet var syg 3 dag. uden jeg havde pasning. Der meldte jeg simpelthen mig selv syg i stedet.

Du har ikke mulighed for at tage ferie eller fleks? 

Tror jeg har brugt en uges ferie sammenlagt fordi min datter var syg udover de 2 dage, vi har ret til

Anmeld Citér

7. marts 2023

Panther

Profilbillede for Panther
Mom skriver:

Det er ikke en holdning, det er et fact. 
Hvis du lyver dig syg, eller misbruger barn-syg, så kan du blive fyret.

Og jeg kan godt forstå, det er en svær situation, og vi kan diskutere, om det skal laves om, men der er altså også noget personligt ansvar ift at overveje, hvordan man kommer til at forsørge sine børn, under de forhold man rimeligvis kan forvente indfinder sig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.