Mor og meget mere skriver:
Det har tit undret mig, at mange unge og yngre mennesker var så kategoriske - “hvis han nogensinde kysser en anden, bliver han smidt ud”, “én gang utro, altid utro” osv., mens de fleste, jeg kender på min egen alder (godt 50) og ældre, er mere rolige og accepterende omkring, at det kan ske.
Jeg tror ikke, min generation generelt har en “lavere” moral end yngre generationer. Og tænker jeg tilbage, var jeg nok også selv mere fordømmende omkring emnet i hvert fald som helt ung. Og jeg var helt sikkert mere bange for at blive forladt eller for selv at føle mig nødsaget til at afslutte mit forhold pga. svigtet tillid.
Jeg tror, at det i høj grad er, som der står i artiklen, jeg linker til:
“Forskellene blandt de forskellige aldersgrupper er ikke en overraskelse for parterapeut og forfatter Katrine Axholm. Hendes erfaringer med klienter tilsiger hende nemlig, at verden opfattes som mere sort-hvid i de unge år, hvorefter holdningerne blødes op, som årene går.
»Jeg tror, at det handler om modenhed. Når vi bliver ældre, ved vi godt, at der er nogle flere nuancer. For eksempel tror jeg, at de yngre tænker, at de ikke kan bære at gå rundt med en hemmelighed, mens de ældre generationer tænker, at den må de æde, for: »Det betød alligevel ikke noget«.«
Uanset hvad, så er det interessant læsning, synes jeg.
https://www.berlingske.dk/aok/unge-og-aeldre-danskere-ser-vidt-forskelligt-paa-utroskab
Jeg tror, at man ser lidt mere nuanceret og rummeligt på ting, som man bliver ældre, nu er jeg godt nok kun 38. Men jeg tænker, at man vejer tingene op. Hvis man generelt er et harmonisk par med gensidig respekt og fælles mål og interesser, virker det også helt skørt på mig, at man vil begynde at sælge hus og bil og dele børn op osv blot fordi man måske har haft et sidespring. Jeg tænker lidt på det med "I medgang og modgang" - ikke ment som at man skal blive sammen til "døden jer skiller" nødvendigvis. Men ind imellem vil man som ægtepar møde modgang, stress på jobbet, sygdom, umulige børn, kedsomhed, lavvande i sexlivet osv osv, og i de perioder kan den ene eller den anden føle sig fristet af andre mennesker. Måske bliver man smigret, fordi nogen viser interesser eller måde har man brug for en lille virkelighedsflugt uden, at man af den grund elsker sin ægtefælle mindre.
Og så får jeg lyst til at tage fat i den talemåde "én gang utro, altid utro". Det er simpelthen ikke rigtigt. Der kan være mange grunde til at være utro, man kan være i tvivl lige som ts, og så netop fortryde/lære sin lektie og aldrig være utro igen. Man kan også være utro, fordi man er i et ulykkeligt forhold, men mangler modet til at blive skilt. Når man så kommer ud af det ulykkelige forhold og ind i et, der er mere rigtigt for én, ville man måske aldrig drømme om at være utro igen.