Hvilken motor til barnevogn???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2023

Seldomseen

Profilbillede for Seldomseen
Soonmom skriver:

Du vil blive overrasket hvor mange børn som starter i vuggestue, som skal vugges/gås i søvn, det er som om forældrene slet ikke tænker længere end nuværende behov

Min datter sov også kun ved at gå laaaange ture i barnevogn. Vi var nervøse da hun startede i vuggestuen om de kunne få hende til at sove uden at rokke. Men det har fra dag 1 aldrig været et problem. Ungen sover som en drøm dernede. Og indrømmet - jeg tænkte heller ikke længere end nuværende behov. Dvs hun skal sove, jeg skal sove, min mand skal sove. Vi skal alle kunne fungere dagen efter. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. januar 2023

Soonmom

Seldomseen skriver:

Min datter sov også kun ved at gå laaaange ture i barnevogn. Vi var nervøse da hun startede i vuggestuen om de kunne få hende til at sove uden at rokke. Men det har fra dag 1 aldrig været et problem. Ungen sover som en drøm dernede. Og indrømmet - jeg tænkte heller ikke længere end nuværende behov. Dvs hun skal sove, jeg skal sove, min mand skal sove. Vi skal alle kunne fungere dagen efter. 

Der er meget man ikke siger til forældrene,. Jeg siger ikke det er alle. Dit barn(og andres) kan være så træt af alle de nye indtryk at hun bare har været færdig, men det er naivt at tro at pædagogerne har en magisk tryllestav de svinger og faktisk så synes jeg også det er virkelig synd for børnene at give dem vaner som er urealistiske i vuggestue/dagpleje, så tænker man ikke på sit barn eller de andre for den sags skyld og det undre mig

Anmeld Citér

24. januar 2023

fehår

Der er meget man ikke siger til forældrene,. Jeg siger ikke det er alle. Dit barn(og andres) kan være så træt af alle de nye indtryk at hun bare har været færdig, men det er naivt at tro at pædagogerne har en magisk tryllestav de svinger og faktisk så synes jeg også det er virkelig synd for børnene at give dem vaner som er urealistiske i vuggestue/dagpleje, så tænker man ikke på sit barn eller de andre for den sags skyld og det undre mig

Men der er da også synd at bruge sin barsel på en øvelse i noget, der ikke fungerer. Jeg var hjemme med min ældste i 13 måneder og brugte så meget energi på at skabe de vaner, institutioner forventer. Det lykkedes ikke, og tro mig, jeg prøvede hårdt. Dagligt og igen og igen med de samme rutiner. Hun ville ikke sove uden bevægelse derhjemme om dagen, ligegyldigt hvad jeg gjorde.

Til gengæld var hun kørt ind i dagpleje på en uge uden problemer med at sove lur der uden bevægelse. 

Jeg er sgu trist over, at jeg brugte så meget energi på et håbløst projekt. Den tid får jeg ikke tilbage. Et svar som dit ville have fodret min efterfødselsreaktion og følelse af at være utilstrækkelig som mor. For man prøver, så godt man kan.

Anmeld Citér

24. januar 2023

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
fehår skriver:

Men der er da også synd at bruge sin barsel på en øvelse i noget, der ikke fungerer. Jeg var hjemme med min ældste i 13 måneder og brugte så meget energi på at skabe de vaner, institutioner forventer. Det lykkedes ikke, og tro mig, jeg prøvede hårdt. Dagligt og igen og igen med de samme rutiner. Hun ville ikke sove uden bevægelse derhjemme om dagen, ligegyldigt hvad jeg gjorde.

Til gengæld var hun kørt ind i dagpleje på en uge uden problemer med at sove lur der uden bevægelse. 

Jeg er sgu trist over, at jeg brugte så meget energi på et håbløst projekt. Den tid får jeg ikke tilbage. Et svar som dit ville have fodret min efterfødselsreaktion og følelse af at være utilstrækkelig som mor. For man prøver, så godt man kan.

Jeg er helt enig. 
Sundhedsplejerskerne i vores kommune sagde også at man ikke skulle være bekymret, bl.a. fordi der er en helt anden relation mellem barnet og pædagogerne i vuggestuen, end der er mellem barnet og forældrene. 
Min søn har ikke skulle rokkes i søvn, men man skal altså bare gøre det der virker i en given situation og lade være med at prøve at leve op til vanskelige idealer. 

Anmeld Citér

24. januar 2023

StortOgSmåt

Profilbillede for StortOgSmåt

Jeg er helt enig. 
Sundhedsplejerskerne i vores kommune sagde også at man ikke skulle være bekymret, bl.a. fordi der er en helt anden relation mellem barnet og pædagogerne i vuggestuen, end der er mellem barnet og forældrene. 
Min søn har ikke skulle rokkes i søvn, men man skal altså bare gøre det der virker i en given situation og lade være med at prøve at leve op til vanskelige idealer. 

Altså ud over, at jeg er helt enig med dig i, at forældre og småbørn skal gøre det som virker bedst og skaber tryghed, fremfor hvad alle mulige andre mener og forventer… og til trods for at jeg selv ikke ville have temperament til at vugge i timevis … så får jeg samtidig også lyst til at invitere folket i tråden til en lille smule reflektion og overvejelser omkring, hvad det er for nogle grundlæggende værdier og menneskesyn man mener, at vi som samfund skal ligge til grund for spædbørns første levetid:

Mener man helt oprigtigt, at små babyer og deres mødre som udgangspunkt skal “trænes og hærdes” til det insitutionsliv som venter dem? Det er en næsten uhyggelig opfattelse i mine øjne, at trække ned over menneskers første skrøbelige levetid.

At vi byder de fleste børn adskillelse fra deres nærmeste allerede ved 1 år og sætter dem i store institutioner med for få voksne … det er jo sådan det er for mange … men at det skulle betyde at vi allerede begynder at træne de små soldater fra fødslen af … det er kun om muligt værre (og mangler vel også reelt en del viden om børns og familiers trivsel/udvikling?)…

“Nej, lille skat, du må desværre ikke blive vugget i søvn i nat, tænk dog lidt på alle de andre børn og på de dårlige normeringer … ”

Anmeld Citér

24. januar 2023

Seldomseen

Jeg har aldrig tænkt, at pædagogerne havde en magisk tryllestav. Jeg siger blot, at jeg ikke (med et spædbarn) overhovedet overvejede at gøre noget, der kunne gøre det lettere for vuggestuen. Det er jo fair det undrer dig. Jeg sov også arm i arm med min datter de første 6 måneder. Det var hendes behov og ja, ikke noget jeg overvejede at ændre på fordi min datter skal i vuggestue. 

Min datter sov som sagt som en drøm fra dag 1 i vuggestuen. Og gør det fortsat her 1,5 år efter. 

Anmeld Citér

24. januar 2023

Soonmom

Seldomseen skriver:

Jeg har aldrig tænkt, at pædagogerne havde en magisk tryllestav. Jeg siger blot, at jeg ikke (med et spædbarn) overhovedet overvejede at gøre noget, der kunne gøre det lettere for vuggestuen. Det er jo fair det undrer dig. Jeg sov også arm i arm med min datter de første 6 måneder. Det var hendes behov og ja, ikke noget jeg overvejede at ændre på fordi min datter skal i vuggestue. 

Min datter sov som sagt som en drøm fra dag 1 i vuggestuen. Og gør det fortsat her 1,5 år efter. 

Nu snakkede jeg heller ikke noget om spædbørn, dem skal man udelukkende give tryghed og de får ikke som sådan dårlige vaner, det er i øvrigt de færreste som starter i vuggestue som 6 mdr, det tror jeg faktisk ikke jeg har oplevet endnu

Anmeld Citér

24. januar 2023

Mariadle

Soonmom skriver:

Nu snakkede jeg heller ikke noget om spædbørn, dem skal man udelukkende give tryghed og de får ikke som sådan dårlige vaner, det er i øvrigt de færreste som starter i vuggestue som 6 mdr, det tror jeg faktisk ikke jeg har oplevet endnu

Nu har jeg fulgt lidt med fra sidelinjen og kan ikke helt lade være med at kommentere. Jeg synes det er upassende, at være så belærende overfor andre, blot fordi man selv er pædagog. Nu er jeg tilfældigvis selv pædagog og har et barn på 5 måneder der stadig sover hos mig. Tro mig, jeg har prøvet at træne, at hun skal kunne sove selv, men det er simpelthen ikke vigtigere end tryghed og at hun får sin søvn. Nu dækker spædbarn jo over børn fra nyfødt og til 12 måneder og der er vel en del børn der starter i institution i den alder eller tidligere.

Anmeld Citér

24. januar 2023

Kastanje

En vigtig pointe her er vel at det IKKE fungerer for ts. Det er da fint nok ikke at tilvænne babyer at kunne sove selv og uden rokkeri. Men her er det faktisk en mor som synes det er et problem. 

Anmeld Citér

24. januar 2023

Seldomseen

Kastanje skriver:

En vigtig pointe her er vel at det IKKE fungerer for ts. Det er da fint nok ikke at tilvænne babyer at kunne sove selv og uden rokkeri. Men her er det faktisk en mor som synes det er et problem. 

Absolut en væsentlig pointe. Jeg synes også det var et problem, at jeg ikke kunne få min datter til at sove uden at køre i barnevogn eller, at hun lå ovenpå mig. Jeg ville SÅ gerne have lagt hende fra mig. Men min pointe var, at det ikke var for vuggestuens skyld. Men for min egen. Ja så egoistisk er jeg

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.