Gave budget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. december 2022

Hanspige

Mor og meget mere skriver:

Hvorfor er det ikke okay, at alle får, hvad de ønsker sig mest (inden for rimelighedens grænser)? Hvad vil den ældste opnå ved at ønske sig dyre ting, som han/hun egentlig ikke ønsker sig brændende, men blot vil nyde at kende prisen på? Alt imens den yngste sidder og er stjernelykkelig for sine billigere gaver uden at skænke prisen en tanke? 

Er favorisering virkelig blot et spørgsmål om kroner og øre? Det ville være meget, meget let at påvirke sit barn til at føle sig særligt udvalgt og elsket, hvis bare det gjaldt om at give det gaver, der kostede nok - og mere end barnets søskendes - men dét gennemskuer de fleste børn da hen ad vejen.
Og fornemmer man som forældre, at ét af børnene er så optaget af gavernes pris, at dét er hovedsagen, så lader man da være med at købe de dyreste ting på ønskesedlen til ham eller hende. Det er væsentligt mere hensigtsmæssigt og lærerigt end bare at skrue op for gaverne til de andre børn i milimeterdemokratiets navn. 

Der er ikke meget juleånd eller fokus på essensen af at give og få, hvis alt gøres op i gavernes pris. 

Hvorfor er det ikke okay at jeg giver mine børn hvad de ønsker sig, inde for samme pris kategori? 

Hvorfor er det milimeter demokrati at de får inde for samme pris klasse? 

Forstår virkelig ikke hvorfor folk bliver så hysteriske over at børnene får for cirka samme beløb

Det er altså underligt i min verden. 

Jeg har forklaret, så forklarede jeg igen og så forklarede jeg lige en gang til. 

Nu kan der vist ikke koges flere boller på den suppe. 

God aften og godt nytår

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. december 2022

Hanspige

BAE skriver:

Jeg har aldrig sagt jeg ikke acceptere det, men forstår ikke hvor forskelsbehandling kommer frem.

Men jeg giver EKSEMPLER.. Hvad nu hvis... ��‍♂️

Jeg forstår heller ikke dig, men du skylder mig ikke en forklaring og jeg har heller ikke brug for en 

God aften og godt nytår

Anmeld Citér

29. december 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Hanspige skriver:

Hvorfor er det synd? 

Fordi jeg synes det er synd det går op i penge. 

Arthurs gave kostede  900, men Emmas har kun kostede 500, så skal der købes for 300-400 kr mere.. Hvorfor? 

Får de så også ens julekalender, påskeæg?

Gælder det også oplevelser? 

Som sagt børn er forskellige, de vil have forskellige ønsker og de kan ligge i forskellige prisrækker. Hvorfor er det vigtigt at de får for det samme, hvis de er glade for at få det de ønsker sig. De ønsker sig vel ikke ting for prisen, men fordi det er et ønske. 

Anmeld Citér

29. december 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Hanspige skriver:

Hvorfor er det ikke okay at jeg giver mine børn hvad de ønsker sig, inde for samme pris kategori? 

Hvorfor er det milimeter demokrati at de får inde for samme pris klasse? 

Forstår virkelig ikke hvorfor folk bliver så hysteriske over at børnene får for cirka samme beløb

Det er altså underligt i min verden. 

Jeg har forklaret, så forklarede jeg igen og så forklarede jeg lige en gang til. 

Nu kan der vist ikke koges flere boller på den suppe. 

God aften og godt nytår

Nu er det altså ikke det, du spørger til her, jeg anfægter - det er dét, du skriver i det citerede, jeg har spurgt til og kommenteret. “Den ældste kunne så nemt lure den. Denne kunne så konsekvent ønske sig dyre ting, så vil den ældste altid blive favoriseret og få det dyreste. Det kan aldrig blive okay. ” 

Der er intet hysteri nogen steder fra, men det er vel naturligt at spørge ind, kommentere og anfægte påstande og forklaringer, som man ikke er enig i og/eller ikke forstår? 

Anmeld Citér

29. december 2022

Soonmom

Nu stiller jeg den så op på en anden måde til dem som mener at de skal have for det samme beløb uanset.

Hvad når de er små og de fx får for 700 kr hver.

Den ene ønsker sig en masse billigere ting og den anden ønsker sig dyrere ting (her snakker vi børn på 3-5 års alderen som endnu ikke helt har begreb på hvad penge er, men godt kan tælle antallet af gaver).

Skal de også have det samme antal gaver for at det ikke er forskelsbehandling?

Anmeld Citér

29. december 2022

AnjaZenia

Profilbillede for AnjaZenia
Omsorgsgiver skriver:

Nu hvor juleaften er overstået er jeg lidt nysgerrig på hvad jeres gave budget er? 

1: Til jeres børn?

2: Til jeres kæreste/mand? 

Mine børn fik for ca 500 kr hver og min kæreste fik for ca 1500.

Anmeld Citér

29. december 2022

Mor11

Profilbillede for Mor11
Soonmom skriver:

Nu stiller jeg den så op på en anden måde til dem som mener at de skal have for det samme beløb uanset.

Hvad når de er små og de fx får for 700 kr hver.

Den ene ønsker sig en masse billigere ting og den anden ønsker sig dyrere ting (her snakker vi børn på 3-5 års alderen som endnu ikke helt har begreb på hvad penge er, men godt kan tælle antallet af gaver).

Skal de også have det samme antal gaver for at det ikke er forskelsbehandling?

God pointe. Min 8årige er totalt ligeglad med priser og aner ikke hvad ting koster. For hende er der mere uretfærdighed, hvis der er 3 gaver til storebror og kun 2 til hende  

hun får generelt lidt billigere gaver end storebror på 11, fordi hun ikke har særlige præferencer. Fx ønskede de sig begge trøjer. Det fik de, og lige mange. Men storebrors koster næsten det dobbelte af hendes, fordi han ønskede sig et specielt mærke, hvor hun er lykkelig for h & m.  

min økonomi er glad for den ordning, så længe det varer  

Anmeld Citér

29. december 2022

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1

Hanspige: bare drop det.. Du taler for døve øre, og folk vil åbenbart ikke acceptere dit svar.. 

Jeg har det på samme måde, men gider ærlig talt ikke det der mudderkastning og skulle forsvare mit valg gentagne gange.. Men vil bare sige, at du er ikke alene om din holdning 

Anmeld Citér

29. december 2022

Anonym

Sikke langt ud denne tråd er kommet. Men jeg tænker at jeg vil prøve at komme med et svar på det oprindelige spørgsmål. Jeg synes selv det er interessant at læse hvad andre gør, for at få lidt inspiration (eller det modsatte) ��

Jeg har kun 1 barn (en pige på 4,5 år, men har termin igen snart) men vi plejer at give hvad hun mangler. Sidste år var det regntøj og gummistøvler (fandt fra Wheat på 60%) samt en regntæt taske. Hun skulle rykke op i institutionen og det var derfor også på tide med bedre og nyt udendørs tøj. I år havde jeg i november solgt en masse af hendes gamle legetøj og hun fik derfor noget nyt - fordi hun manglede. Sidste år brugte vi ca 800kr og i år fik hun for en del mere, da hun også fik en kuffert. Men alt sammen noget hun manglede.

Tænker vi fortsætter  på denne måde, så længe det giver mening. Vi kommer til at have 5 år mellem vores datter og kommende søn, så håber både at aldersforskellen samt kønnene gør at de ikke kommer til at sammenligne sig for meget og derudover vil jeg/vi gerne holde fast i at dem der betaler gaverne bestemmer indhold samt pris, så man må udvise taknemlighed og gerne undgå at holde for meget øje med hvad alle andre får og i stedet glæde sig over sit eget (ligesom i mange andre aspekter af livet)

Min mand og jeg har fællesøkonomi og køber løbende hvad vi mangler, så vi har sjældent de store ønsker til hinanden og derfor har vi intet budget, det skal bare give mening at bruge penge på det ��

Jeg håber du kan bruge svaret og kan sortere lidt i alle de uhensigtmæssige kommentarer gennem tråden. Økonomi er ofte sprængfarlig og især i krisetider ��

Anmeld Citér

29. december 2022

Hanspige

Unicorn1 skriver:

Hanspige: bare drop det.. Du taler for døve øre, og folk vil åbenbart ikke acceptere dit svar.. 

Jeg har det på samme måde, men gider ærlig talt ikke det der mudderkastning og skulle forsvare mit valg gentagne gange.. Men vil bare sige, at du er ikke alene om din holdning 

Tak

Ja, man bliver godt nok lidt træt. Jeg har givet op, læser med på sidelinjen. Men flere snørklede svar og kommentare gider jeg ikke. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.