Juleaften 2022

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.755 visninger
51 svar
71 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. december 2022

Anonym trådstarter

Min kæreste, datter og jeg skal som det ser ud nu, holde juleaften hos hans søster. Vores plan var kun at give gaver til børnene, da det løber meget hurtigt op, hvis alle de  voksne også skal give hinanden gaver. (jeg er gået ned i løn og de månedlige udgifter er desværre kun bliver større). Da julen skal holde hos hans søster, vil hun rigtig gerne have at vi respekterer hendes måde at holde jul på, det vil sige at vi skal give gaver til børnene og de voksne. Min kæreste og hans søster har diskuteret frem og tilbage om hvorvidt at de voksne skal være på gaver og nåede ikke til enighed, da hun mener at hun skal bestemme det, da hun er værten og det er en god ting at lære sine børn at give. 

Jeg ved at hans søster tror at det er pga. mig at hendes bror ikke vil være på gave med de voksne, og derfor har jeg sagt at vi nok skal være på gave med alle, da jeg mener at julen også handler om at gå på kompromiser og imødekomme hinandens traditioner. Nu har min kæreste lavet en ønskeliste og den er selvfølgelig ikke helt så god, da det kun er noget man kan købe online og hun støtter åbenbart kun fysiske butikker og derfor har hun efterspurgt andre ønsker. Jeg blev ret irreteret og skrev at de altså ikke behøvede at købe noget til ham hvis det var for besværligt og han skrev at hun kunne købe det der var på listen eller lade helt være. Hans familie synes at vi var ret lede og fik sagt at det selvfølgelig ikke var hensigten, og hun bare kan købe det hun har lyst til. 

Mit spørgsmål er nu om det virkelig kan passe at det er værten der skal bestemme alt juleaften, eller er min kæreste og jeg bare helt galt på den og tænker for meget på os selv? 

Håber at der er nogle der har nogle gode råd.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2022

AnoMor

Anonym skriver:

Min kæreste, datter og jeg skal som det ser ud nu, holde juleaften hos hans søster. Vores plan var kun at give gaver til børnene, da det løber meget hurtigt op, hvis alle de  voksne også skal give hinanden gaver. (jeg er gået ned i løn og de månedlige udgifter er desværre kun bliver større). Da julen skal holde hos hans søster, vil hun rigtig gerne have at vi respekterer hendes måde at holde jul på, det vil sige at vi skal give gaver til børnene og de voksne. Min kæreste og hans søster har diskuteret frem og tilbage om hvorvidt at de voksne skal være på gaver og nåede ikke til enighed, da hun mener at hun skal bestemme det, da hun er værten og det er en god ting at lære sine børn at give. 

Jeg ved at hans søster tror at det er pga. mig at hendes bror ikke vil være på gave med de voksne, og derfor har jeg sagt at vi nok skal være på gave med alle, da jeg mener at julen også handler om at gå på kompromiser og imødekomme hinandens traditioner. Nu har min kæreste lavet en ønskeliste og den er selvfølgelig ikke helt så god, da det kun er noget man kan købe online og hun støtter åbenbart kun fysiske butikker og derfor har hun efterspurgt andre ønsker. Jeg blev ret irreteret og skrev at de altså ikke behøvede at købe noget til ham hvis det var for besværligt og han skrev at hun kunne købe det der var på listen eller lade helt være. Hans familie synes at vi var ret lede og fik sagt at det selvfølgelig ikke var hensigten, og hun bare kan købe det hun har lyst til. 

Mit spørgsmål er nu om det virkelig kan passe at det er værten der skal bestemme alt juleaften, eller er min kæreste og jeg bare helt galt på den og tænker for meget på os selv? 

Synes på ingen måde at i er gal på den! 
havde det været mig havde jeg sagt til hende at vi ikke ville deltage juleaften. Hun har ingen ret til at bestemme hvem i skal købe gaver til. 

jeg har selv siddet en juleaften hvor jeg kun fik gave af min far selvom at vi var hele familien samlet. Men havde også meldt ud til alle at de ikke skulle købe til mig fordi jeg ikke havde penge til at købe til dem. 
jeres økonomi skal ikk stå for skud fordi hun vil have en julegave. og da slet ikk i de tider vi har nu med inflation. 

så nej. I er ikke egoistiske. Det er hun til gengæld. 

Anmeld Citér

10. december 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Hvorfor skal hun bestemme hvem I skal købe gave til?

Hvorfor er det så vigtigt at voksne giver til voksne? 

Anmeld Citér

10. december 2022

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Anonym skriver:

Man skal ikke give noget man ikke har råd til!! Bare det at de kke accepterer det er slet ikke i orden. 
Jeg ville gå tilbage til udgangspunktet og sige at I altså ikke har penge nok. At gå i minus på grund af materielle ting er ikke i orden

Anmeld Citér

10. december 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Hun er ikke helt rimelig  kan I holde andres steder? Det lyder ikke til, at der er forudsætninger for en god aften.

Anmeld Citér

10. december 2022

Soonmom

Der er selvfølgelig forskellige meninger om hvem der skal have gave og det kan være svært at nå til enighed, det er så hvad det er men om gaverne kan købes i fysiske butikker eller ej, det synes jeg er uartigt at forlange.

De valgte at alle skulle være på gave, så kan de ikke også komme med krav til hvad folk skal ønske sig

Anmeld Citér

10. december 2022

IenFart

Profilbillede for IenFart

Den søster lyder godt nok speciel. Men det kommer åbenbart ikke fra fremmede hvis resten af familien bakker hende op. Selvfølgelig kan hun ikke bestemme til hvem og hvilke gaver I skal give. Det er da dejligt hvis hun synes det er fedt med gaver til alle, men når I har pres på økonomien virker det helt skørt at hun presser på.

Anmeld Citér

10. december 2022

McK

Profilbillede for McK

Jeg ville 100 procent bakke ud og meddele søster, at vi bliver hjemme og holder jul selv. Uden tvivl. Hold da kæft en akavet juleaften det ville blive når de tvungne voksenpakker skal deles ud! Bliv hjemme - din søster er helt ude i hampen. 

Anmeld Citér

10. december 2022

Anonym

Uuuhhh jeg bliver helt arrig af at læse det her. I skal da overhovedet ikke giver gaver hvis ikke i har lyst. Uanset hvad grunden er! Men når det ligefrem handler om at i faktisk ikke har råd så er det simpelthen ikke ok!

Jeg giver ikke gaver til halvdelen af dem vi holder jul med. Nogen får en gave uden at jeg "får igen" og nogle som jeg ikke giver til, giver mig. Vi giver på kryds og tværs efter lyst og økonomi år for år. Det handler om glæden ved AT GIVE. Det er ikke en byttehandlel og "noget for noget". Det handler ikke om at give fordi man SKAL fordi det lige er den 24. på årets sidste måned. Hvis ikke jeg har fundet en god gave, jamen så er der ikke nogen gave, for det skal give mening.

Og hold nu k... hvor er det frækt at kræve en ny ønskeliste!! Min svigermor har prøvet at gøre det nogle gange og et år blev jeg simpelthen så arrig at jeg fik sagt nu stopper det. Jeg har lavet en ønskeliste kun fordi du beder om det. Det er mine ønsker. Jeg ønsker mig ikke på magisk vis noget andet bare fordi det ikke passer dig.. hvis du hellere vil give noget andet står det dig frit for, men jeg kommer ikke til at ønske det. Det kan være det alligevel er en god gave, men det vil aldrig være noget jeg har ønsket mig. Det var i øvrig samme problem hver gang jeg havde fødselsdag. Og en del år ønskede jeg mig ingenting. Der blev brokket over at jeg aldrig ønskede mig noget og folk ikke vidste hvad de skulle købe til mig. Til sidst faldt 10øren da jeg sagde "jamen hallo, jeg vil faktisk være mest glad ved IKKE at få gaver" og så stoppede folk faktisk med det, og de opdagede at jeg faktisk var glad stadig..

Nå men helt ærlig jeg er enig i at i skal melde tilbage og sige "vi vil elske at holde jul med jer, men vi har ikke lyst/råd til at købe gave til alle, så hvis det er et adgangskrav, så kommer vi simpelthen ikke"

Anmeld Citér

10. december 2022

Anonym

Hun kan ikke bestemme hvem i skal give gave til, heller ikke selvom hun er vært. Fair nok man skal respektere regler osv, det er sgu for latterligt. Jeg havde fundet et andet sted at holde jul

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.