Jeg har været bonusmor uden børn, og nu har jeg et barn med en mand uden andre børn.
Først og fremmest vil jeg foreslå dig at slippe ansvaret lidt. Eller måske nærmere presset. For som du selv nævner, så kan kærligheden ikke forceres, og tiden er faktisk din bedste ven. Så selvom du rigtig gerne vil have det til at lykkes, så skal du overveje at slappe lidt mere af i relationen og lade tiden hjælpe jer på vej. Det er i hvert fald min erfaring, at pres (fra en selv eller omgivelserne) er den sikre vej til fiasko.
Som bonusmor uden egne børn har man “kun” ansvaret for en selv. Til gengæld bliver relationen nemt ulige, især hvis ens partner har en tendens til argumenter som “for barnets bedste” eller “hans behov..”... For hvem kan modargumentere? Uanset hvad det behov så end er, så er det vigtigere end dit. Selv når det måske ikke er så vigtigt endda.
Det kan også være rigtig svært at få lov at sige fra eller sætte grænser, for straks sætter nogen tvivl ved ens intentioner (selvom det er helt legitimt at bande sine egne børn væk, så er det sprængfarligt med bonusbørn).
Du skal mærke rigtig godt efter, før du vælger at få børn med en far. Det kan bestemt godt lykkes og være en succes. Man bliver nok bare overrasket over nogle følelser, som kan dukke op, især hvis man ikke elsker sit bonusbarn (endnu). For når du har lyst til at gå i en lykkelig babyboble med dig, din kæreste og jeres nye vidunder, ja, så glæder din kæreste sig til at få sin søn med i den boble. Når din kæreste ikke har tid til at passe den lille efter en hård nat pga samvær, så kan man også blive frustreret måske. Og når du er gravid og skifter mellem panik og waaauw, så har han prøvet det før.
Det kan også være en fordel. Dit barn har allerede en storebror, der (forhåbentlig) elsker det, og din mand er mere rolig end en førstegangsfar i panik.
Du bad om gode historier, og dette er måske ikke helt det ønskede. Men nogle refleksioner og erfaringer, som du måske kan bruge - eller bare smide væk.
Selvfølgelig bliver nogle ting nemmere, men hvis du inderst inde ikke trives i konstellationen, så bliver det svært.
Du er dog sej for at gøre dit bedste og spørge, hvordan du kan gøre det endnu bedre. Det er en god start og vejen til at det nok skal lykkes.