Jeg ville, hvis jeg var dig, genoverveje dit valg om kun ét barn.
et barn der står alene den dag forældrene væk
et barn der ikke har nogen, at dele barndomsoplevelser med og mindes i voksenlivet
et barn der kommer til, at tage al jeres tid - uanset om det har søskende eller ej
et barn, som DU vælger ikke skal have søskende fordi DU ikke vil.
De få jeg kender, som er enebarn hader det. De føler sig ensomme. Har ingen at dele julegaver med - mindre fætre og kusiner til sine egne børn senere hen.
Overvej, hvorfor du tror det er nemmere med et end med flere? Jo flere, jo flere legekammerater og ferier der (måske) glider bedre, fordi du og din kæreste ikke partout skal underholde.
jeg kan godt selv høre, jeg lige giver den lidt gas her - og det skal jeg huske og beklage. Men Overvej det lige én gang mere ……..
Som du beskriver det lyder det ikke rart at være enebarn, men virkeligheden er, at der er kæmpe forskel på, hvordan en person oplever at være enebarn og at have søskende. Nogle har det godt som enebarn, andre føler sig ensomme. Nogle har stor glæde af søskende, mens andre ender med konfliktfyldte forhold til deres søskende.
Jeg har to veninder, der er enebørn. De er begge godt tilfredse med det og føler ikke, at de mangler noget og det er på trods af, at den ene i en ung alder har mistet begge forældre til aggressiv sygdom.
Modsat har jeg en veninde med 3 søskende, som godt kunne undvære dem. Det er først for omkring 5 år siden, at hun har fået et nogenlunde forhold til hendes søster, men brødrene har hun opgivet.
Jeg har selv en bror, som jeg var tæt med gennem hele min barndom, men han ændrede sig meget i sine sene teenageår. Det var ikke til noget dårligt, men vi har bare næsten intet til fælles i dag og han har til dels trukket sig fra familien. Han bor langt fra resten af familien og det er først efter, at han har fået et barn, at han er begyndt at invitere mine forældre til jul og barnets fødselsdag. Jeg hører kun fra ham, når han ringer på min fødselsdag eller vi selv spørger om vi må komme på besøg. Inviterer vi ham og familien kommer de nogle få gange, men de fleste gange har de andre planer.
Jeg ønsker nogen gange, at jeg var enebarn for selv om min bror lever, så føler jeg, at jeg har mistet ham, så selv om jeg har en bror kommer jeg til at sidde alene med det, når mine forældre er væk eller har en søskende at dele barndomsminder med. Vi har haft en god barndom sammen, så jeg er glad for, at jeg havde ham, men i dag er han mest kilde til en sorg, da jeg ville ønske, at vi havde et forhold, men jeg har opgivet at kæmpe for det, da der aldrig kommer noget den anden vej. Vi har aldrig haft nogen konflikter, han er bare stille og roligt gledet væk
Nå totalt sidespring fra det oprindelige indlæg