Jeg er ikke selv bonusmor, men jeg kan forestille mig, at der kommer nogle følelsesmæssige udfordringer, når man som bonusmor får sit første biologiske barn. Fordi der er så meget, der pludselig ændrer sig for dig - du skal jo finde dig selv i en ny identitet som mor, og man bliver overvældet af store følelser af ansvar, kærlighed, sorg over at have mistet sit gamle liv - og i dit tilfælde også en fødselsdepression. Og så står det her andet barn, som man har ansvar for på en måde, og så alligevel ikke, og man har måske følelser for barnet, men alligevel på en anden måde end over for sit biologiske barn. Kan forestille mig, at det er rigtig svære følelser.
Når det er sagt, så står din bonusdatter også i en ny situation, som hun skal finde fodfæste i. Hun er pludselig ikke det eneste barn hos far. Hun er sikkert bange for at miste det, de har sammen, nu der er kommet en lille. Du skriver hun stadig er ked af, at hendes mor og far ikke er sammen. Måske ser hun baby som en endelig dødsdom for hendes kernefamilie. Hun har mistet noget ved at blive storesøster. Hun har selvfølgelig også fået noget, og man synes måske hun kunne fokusere på det. Men hun er et barn, og i mine øjne skal hun mødes i sine følelser, rummes og forstås. Men jeg synes omvendt ikke, det er din opgave som bonusmor. Her må far på banen.
Jeg tror, I skal passe på med at forvente for meget af hende i forhold til selv at tage ansvar for oprydning osv. måske skal I (far) lave et meget konkret skema med opgaver, hvor hun fx skal rydde op efter sig selv hver dag inden hun spiser aftensmad eller tager til håndbold eller sådan noget. Og så strukturere de andre opgaver hun skal også.
Og så skal det være fars opgave at følge op på det. Så du kan lægge den sure bonusmor-rolle fra dig og i stedet kan falde tilbage på nogle klare aftaler med din mand og med bonus om, hvad I forventer af hinanden. Og bonus skal også høres i, hvad hun synes der er rimeligt. Så har hun mere lyst til at leve op til sin del af ansvaret.
Så kan du gå til din mand og sige: I dag har hun ikke holdt sin del af aftalen, og så nå han tage det med hende.
Jeg tænker nemlig ikke, det er rimeligt, at du skal tage konflikterne om manglende oprydning osv, men jeg tænker, det er rimeligt at alle går på kompromis og I sammen laver nogle aftaler, som I alle kan være i.