Barn’s sygedag. FOA

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. september 2022

lineog4

Anonym skriver:

Hvis børn ikke lære at tage ansvar for sig selv (med måde selvfølgelig), så lære de det heller næppe som voksen. Vidner lidt om typisk curlingbarn og nej mine børn er endnu ikke så gamle, så der er selvfølgelig en voksen hos dem når de er syge. Men hvis man er så syg så man ikke kan klare sig selv både som voksen og ungmand, så skal man da på sygehuset, for enhver kan da "fungere" når man bare er alm syg. Selvfølgelig kan han være så syg, så han ikke kan lave lektier, se tv osv. Men han er 15 år og ikke er barn, så hvis han ikke er indlagt, er det efter min mening noget værre curleri og jeg ville som kollega være ret sur over at jeg skulle løbe stærkere fordi min kollegas 15 årige! Kastede op derhjemme, jesus

Der er da simpelthen ikke plads på sygehuse i 2022. De sender patienter hjem som stadig er behandlingskrævende, så nej en med en voldsom omgang Roskilde syge får ikke plads på sygehuset. 

Måske vi bare skal stole på hinanden, og hvis min kollega vurderer det er bedst for barnet/den unge at der er en voksen hjemme, så er det nok det bedste. Og jeg tager sgu gerne en tørn for at et ungt menneske har det okay og ikke er bange. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Hvis børn ikke lære at tage ansvar for sig selv (med måde selvfølgelig), så lære de det heller næppe som voksen. Vidner lidt om typisk curlingbarn og nej mine børn er endnu ikke så gamle, så der er selvfølgelig en voksen hos dem når de er syge. Men hvis man er så syg så man ikke kan klare sig selv både som voksen og ungmand, så skal man da på sygehuset, for enhver kan da "fungere" når man bare er alm syg. Selvfølgelig kan han være så syg, så han ikke kan lave lektier, se tv osv. Men han er 15 år og ikke er barn, så hvis han ikke er indlagt, er det efter min mening noget værre curleri og jeg ville som kollega være ret sur over at jeg skulle løbe stærkere fordi min kollegas 15 årige! Kastede op derhjemme, jesus

Skal vi ikke bare aftale, at du kan oprette en debat, om hvordan din 15 årige sagtens kan tage vare på sig sig under en omgang bræksyge? Når du engang når dertil

Lige nu har du en holdning til det, og den ændre sig nok med tiden.

Anmeld Citér

1. september 2022

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Min overenskomst siger 2 barnets sygedage, hvis barnet er under 14 år.

Ift. barnets sygedag med en0 15-årige: Jeg lå med roskildesyge for nogle måneder siden, og jeg måtte ringe til min mand og få ham til at arbejde hjemmefra fra middag, fordi jeg var så afkræftet, at jeg ikke kunne komme op i sengen efter at have ligget på gulvet og kastet op i en spand. Så jeg ville da nødig lade mit barn være alene hjemme, og jeg er ret sikker på, at min arbejdsplads vil have forståelse for det. Jeg vil i så fald skulle arbejde hjemmefra eller bruge flex eller ferie på det.

Anmeld Citér

1. september 2022

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Er du en lille “ troll “, eller kom du bare af med noget galde der ?.  

Anmeld Citér

1. september 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

No offence, men hvis folk tager barnets første sygdag med en på 15 år, så forstår jeg godt hvorfor der er så mange på KH og som ikke aner hvordan man skal klare sig selv. 15 år, så er han altså næsten voksen.

Hvis der kom mere havde jeg da bedt "barnet" om selv at sætte en vask over

Hvis man er så dårlig at man som 15 årige ikke kan klare det, så tænker jeg da at jeg ville have kontaktet en læge , for det lyder da helt galt

1. Der er for det første ingen grund til at skrive “barnet” med kursiv og i gåseøjne. Det har du misforstået. Det hedder ikke barns første sygedag grundet alder, men fordi den, der er syg, er barn til den, der har ret til at udeblive fra sit arbejde for at passe - sit barn. Den ret bortfalder, når barnet bliver myndigt, men vores børn er vores børn livet ud, helt uden gåseøjne. Det antager jeg også, du vil omtale dine børn som. 

2. 15-årige er stadig børn. Det ville du hurtigt opdage, hvis du besøgte en 9. klasse. Ydermere kan du se det afspejlet i alle de love og rettigheder, der adskiller børn fra voksne. Børn på 15 må fx ikke beslutte at droppe ud af skolen og gå på kontanthjælp. 

3. Børn på 15 kan, lige så vel som voksne, blive så syge, at det ikke er forsvarligt - eller ANsvarligt! - at lade dem være alene. Det er for de under 18-åriges vedkommende så heldigt, at deres forældre har ret til at være hjemme én dag og tage sig af dem. Det  er overhovedet ikke op til andre at vurdere og problematisere dette - det afgør den ansvarlige forælder selv. Og det tangerer det  tåbelige at argumentere for, at en rettighed, som alle forældre til børn mellem 0 og 18 år har, i praksis kun bør benyttes af forældre til 0-14-årige. 

4. Jeg er personligt af den overbevisning, at børn af forældre, som generelt drager den nødvendige omsorg for deres børn, også når disse er 15 og 17 og 20, har langt bedre forudsætninger for at blive ansvarlige og velfungerende voksne end børn, der for tidligt er blevet behandlet som små voksne af forældre, der ikke har taget ansvar. Det er decideret ukærligt at bede nogen - i særdeleshed ens eget barn - om selv at vaske sit overbrækkede sengetøj, når han/hun er syg. Mine børn ville som 15-årige have hjulpet mig, deres voksne mor, med at vaske, hvis jeg var i den situation, uden at blinke. Den omsorg får man næppe fra børn, der er blevet mødt med et “Klar dig selv!”, fra de er fyldt 15. 
Jeg har også til gode at opleve læger plædere for, at lægehjælp er påkrævet i det øjeblik, man ikke selv er rask nok til at smide tøj i vaskemaskinen. 

Jeg håber - og er ret overbevist om - at dit syn på 15-årige og dit forældreansvar, når børnene når den alder, vil ændre sig markant, når det bliver dine egne børn, det gælder. Du behøver slet ikke tage barns første sygedag, hvis dine børn ikke bliver meget syge - men du behøver at være åben for at gøre det, hvis det bliver nødvendigt. 

Anmeld Citér

1. september 2022

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

Jeg vil så lige komme med en lille historie, fra bare nogen få år siden, hvor jeg lå sige med Roskilde syge, og det bare stod ud af begge ender, hver halve time, og jeg var så syg, at jeg endte med at ligge halv bevidstløs mellem wc'et og soveværelset, og min kæreste var nød til at hjælpe mig ind og ligge i sengen igen, fordi jeg var så dårlig. Der valgte min kæreste faktisk at tage en kærestens både første og anden sygedag, for at være hjemme og passe på mig, og den yngste, som jeg havde fået smittet, men som var lige knap så syg som mig.

Efter jeg var frisk, blev vores ældeste syg med roskildesyge, og da hun så fik smittet kæresten, og han var så dårlig i 24 timer, så tog jeg altså også en "barnets første sygedag" og passede ham 

Med til den historie høre sig, at jeg faktisk blev smittet af vores borger, ude på arbejde, og jeg var virkelig dårlig i flere uger bagefter, hvor jeg havde problemer med maven. 

Jeg har på ingen måde dårlig samvittighed over, at sygedage, i løbet af de snart mange år, jeg har været ansat  på mit job.

Og curling begrebet er et lige så slidt, som begrebet en "Karen" som også bliver brugt i flæng.... vh Stine 

Anmeld Citér

2. september 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Okay, måske er jeg hård, men her havde de fået en spand.

Muligt at jeg lige havde ryddet op og sat en vask over og så ringet og sagt jeg blev lidt forsinket, men 15 år, så burde man selv kunne klare det

Nu er min ældste ikke 15 endnu, men nærmer sig 13…. 
hvis de kaster op bliver jeg også hjemme. Begge mine store på 9 og knap 13 går i panik ved opkast - og det skal de ikke stå med selv. 
hvis de har influenza og er almindelig sløje er de alene hjemme og jeg forsøger at afkorte min dag. 
men der findes ikke en alder for hvornår man kan være alene… 

Anmeld Citér

2. september 2022

Anonym

Da jeg var gravid uden for livmoderen, måtte jeg ikke være alene, da man kan miste bevidstheden ved indre blødninger man ikke kan mærke.
Fuck - og jeg var endda 28, 29 og 33.

Der er masser af sygdomme, hvor det ikke er forsvarligt at være alene. Netop fordi man jo kan miste bevidstheden. Som eksemplevis ved stor afkræftelse ved svær Roskilde syge - og det kan jo ramme både en på 3 år og en på 15 og en på 37 osv. 

Jeg tror de fleste herinde mener, at en 15-årig med lidt hovedpine og snotnæse godt kan være alene hjemme og ville kunne ringe til forældre ved forværring. Men hvis en 15-årig kaster op og er afkræftet og ikke kan indtage væske - så skal de selvfølglig helst ikke være alene. Der er jo klart nuancer. 

Hvis man mener, at man er for gammel til basal omsorg som 15-årig, så tænker jeg at man ikke rummer ret meget empati.

basal omsorg er ikke curling. 
curling er at skrive en ansøgning for sin 17-årige, der ikke lider af nogen som helst former for sygdom - fysisk eller mentalt.
Jeg ville da også hjælpe min 17-årig med at skrive en ansøgning, hvis de led af angst, eller spurgte om sparring. Ligesom jeg gar sparret med utallige kollegaer i forhold til jobansøgninger. 

Selvfølgelig hjælper man en rigtig syg person - 150 år eller 15. 

Anmeld Citér

2. september 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

No offence, men hvis folk tager barnets første sygdag med en på 15 år, så forstår jeg godt hvorfor der er så mange på KH og som ikke aner hvordan man skal klare sig selv. 15 år, så er han altså næsten voksen.

Hvis der kom mere havde jeg da bedt "barnet" om selv at sætte en vask over

Hvis man er så dårlig at man som 15 årige ikke kan klare det, så tænker jeg da at jeg ville have kontaktet en læge , for det lyder da helt galt

Shit da en holdning at have. Det må virkelig være svært, at gemme sig bag en anonym profil og bare svine folk til. Dit liv må godt nok være sørgeligt, at man ikke kan se udover ens egen næsetip!

Tænker bare næste gang, at du ikke har noget godt, at sige - så spring bare opslaget over

Anmeld Citér

2. september 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Selvfølgelig er man et barn når man er 15 år. Der er forskel på, at barnet har ondt i hovedet og kan være alene hjemme. Men et barn på 15 år som har overbrækket det hele og bare har det så skidt, har brug for et forældre til, at hjælpe dem med, at få det bedre. Man lader altså ikke et barn være alene hjemme med den slags sygdom. 

Min arbejdsgiver har heller ikke sagt noget til det. Jeg har aldrig barn syg og når jeg så tager en enkelt dag, så har jeg selvfølgelig fuldt opbakning til det. 

Men det finder du selv ud af når dine børn bliver så store. Det har ikke noget som helst med curling at gøre. Det er en helt stor misforståelse. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.