Barn’s sygedag. FOA

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.436 visninger
49 svar
184 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. september 2022

Anonym trådstarter

Jeg er nysgerrig på hvor gammel barnet skal være før man ikke længere må være hjemme med sit syge barn? Hvor går aldersgrænsen? 
Jeg er medlem af FOA hvis det har noget at skulle have sagt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2022

Soonmom

Det er vel når barnet kan klare det selv. Barnets sygdag er jo først når alle andre muligheder er undersøgt, altså når man ikke kan få andre til at tage barnet, så tænker jeg at det giver sig selv når barnet så er gammel nok til at være alene når det er sygt, tager man selvfølgelig ikke barnets syg

Anmeld Citér

1. september 2022

lineog4

Anonym skriver:

Jeg er nysgerrig på hvor gammel barnet skal være før man ikke længere må være hjemme med sit syge barn? Hvor går aldersgrænsen? 
Jeg er medlem af FOA hvis det har noget at skulle have sagt?

Tjekkede lige regler hos FOA. Der står under 18 og barnet skal opholde sig hos dig.

Men en ting er regler en anden ting er praksis. Mine børn er nu 12, 14 og 19 og er de småsyge, så ser jeg om jeg kan forkorte min arbejdsdag. Er de rigtig skidtmas fx opkast, hej feber osv. Så melder jeg barn syg - hende på 19 har jeg ikke ret til, og sidst hun var så syg så jeg ikke kunne bære at gå, der var jeg heldig, at det var cororna og i den tid hvor tætte relationer skulle isoleres

Anmeld Citér

1. september 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg havde barn syg i sidste uge og min dreng er næsten 15 år. Han fik det virkelig skidt om morgen og kastede op - både på sit værelse og på vej ud til badeværelset. Jeg var selvfølgelig hjemme med ham, da han ikke kunne være alene hjemme når han var så skidt. Det var ikke noget problem med mit arbejde. Jeg tjekkede det så efterfølgende og i min overenskomst står der bare, at barnet skal været under 18 år

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

MoarHvidovre skriver:

Jeg havde barn syg i sidste uge og min dreng er næsten 15 år. Han fik det virkelig skidt om morgen og kastede op - både på sit værelse og på vej ud til badeværelset. Jeg var selvfølgelig hjemme med ham, da han ikke kunne være alene hjemme når han var så skidt. Det var ikke noget problem med mit arbejde. Jeg tjekkede det så efterfølgende og i min overenskomst står der bare, at barnet skal været under 18 år

Nu er jeg bare nysgerrig, men hvad sagde din arbejdsgiver til at du tog barnets syg med en på 15 år?  

En ting er hvad man har ret til, en anden med samvittigheden. I mit job ville det resulterer i at andre skulle løbe stærkere og evt blive længere, så 15 år ville jeg aldrig overveje en barnets sygdag Men det er selvfølgelig afhængig af hvad man laver

Anmeld Citér

1. september 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Vi har en kollega som har en dreng på 15. Hun har også nogle gange barn syg. 

Anmeld Citér

1. september 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Nu er jeg bare nysgerrig, men hvad sagde din arbejdsgiver til at du tog barnets syg med en på 15 år?  

En ting er hvad man har ret til, en anden med samvittigheden. I mit job ville det resulterer i at andre skulle løbe stærkere og evt blive længere, så 15 år ville jeg aldrig overveje en barnets sygdag Men det er selvfølgelig afhængig af hvad man laver

Min arbejdsgiver sagde ingenting. Normalt har jeg aldrig barn syg. Men hvad gør man med en 15-årig som har overbrækket hele værelset og vejen ud til toilettet. Det kom så hurtigt, at han ikke kunne gøre noget. Alternativet var, at jeg skulle lade alt det ligge til om eftermiddagen, da han slet ikke var i stand til selv, at rydde det op og få vasket alt det tøj

Jeg vil sige, at det er uagtet ens job om man kan tillade sig, at gøre det. 

Jeg ville jo ikke blive hjemme, hvis han bare havde haft ondt i hovedet som man ville have gjort med et mindre barn

Anmeld Citér

1. september 2022

Anonym

MoarHvidovre skriver:

Min arbejdsgiver sagde ingenting. Normalt har jeg aldrig barn syg. Men hvad gør man med en 15-årig som har overbrækket hele værelset og vejen ud til toilettet. Det kom så hurtigt, at han ikke kunne gøre noget. Alternativet var, at jeg skulle lade alt det ligge til om eftermiddagen, da han slet ikke var i stand til selv, at rydde det op og få vasket alt det tøj

Jeg vil sige, at det er uagtet ens job om man kan tillade sig, at gøre det. 

Jeg ville jo ikke blive hjemme, hvis han bare havde haft ondt i hovedet som man ville have gjort med et mindre barn

Okay, måske er jeg hård, men her havde de fået en spand.

Muligt at jeg lige havde ryddet op og sat en vask over og så ringet og sagt jeg blev lidt forsinket, men 15 år, så burde man selv kunne klare det

Anmeld Citér

1. september 2022

Mom

Profilbillede for Mom

På mit arbejde hedder det 18 år eller hjemmeboende, alt efter hvad der kommer først.

Jeg har hjemmeboende børn på hhv. 14 og snart 17 år, og når de er syge kan de for det meste klare sig selv, og så gør de det, imens jeg er på job. Men er en af mine børn så syge, så de ikke kan klare sig selv, melder jeg barn syg, uden at tøve eller tænke over hvad mit arbejde mon ville sige til det. 

Jeg har ret til barns 1 og 2 sygedag, men det er sjældent jeg bruger en barns sygedag, og når jeg endelig gør, møder jeg kun forståelse fra mit arbejde.

Anmeld Citér

1. september 2022

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Okay, måske er jeg hård, men her havde de fået en spand.

Muligt at jeg lige havde ryddet op og sat en vask over og så ringet og sagt jeg blev lidt forsinket, men 15 år, så burde man selv kunne klare det

Hvad snakker du om? Enhver kan blive så syg og dårlig at man knap kan tage vare på sig selv. Selv når man er 15 år ;-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.