Samvær med nyfødt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Det lyder meget underligt. 
For de to ting hænger ikke sammen. Fysisk var de to forskellige dokumenter også. 

Man har aldrig fået delt forældremyndighed pr automatik ved at vedkende sig faderskabet. Men i 2007 blev det indført, at det ville ske automatisk ved gifte, samlevende, eller ved at man havde nået at bo sammen/haft samme adresse inden for 10 måneder før barnets fødsel.

Skal jeg ikk kunne udtale mig om så. Jeg ved bare hvordan det var for os i 2015. Jeg underskrev intet. Og han underskrev omsorg erklæringen og vedkendte faderskabet også havde vi fælles forældremyndighed. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2022

Anonym

Skal jeg ikk kunne udtale mig om så. Jeg ved bare hvordan det var for os i 2015. Jeg underskrev intet. Og han underskrev omsorg erklæringen og vedkendte faderskabet også havde vi fælles forældremyndighed. 

Du har også skulle krydse af et sted, at du har givet ham ret til at dele forældremyndigheden med dig. 

“de efter børnelovens § 2, stk. 1, § 14, stk. 1 eller 3, eller § 19, jf. § 14, stk. 1 eller 3, har afgivet erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet, eller

2) de har indgået aftale om fælles forældremyndighed efter § 9.”

måske er papirerne kørt sammen, og du har bare krydset af i en box om, at han måtte få delt, hvis han søgte. 

du har vel skrevet et sted, at han er faderen? For ellers har han startet en fadderskabssag. Du har jo skullet godkende, at han var faderen et sted. 

For ellers er der jo sket et brud på retssikkerheden  

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

Du har også skulle krydse af et sted, at du har givet ham ret til at dele forældremyndigheden med dig. 

“de efter børnelovens § 2, stk. 1, § 14, stk. 1 eller 3, eller § 19, jf. § 14, stk. 1 eller 3, har afgivet erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet, eller

2) de har indgået aftale om fælles forældremyndighed efter § 9.”

måske er papirerne kørt sammen, og du har bare krydset af i en box om, at han måtte få delt, hvis han søgte. 

du har vel skrevet et sted, at han er faderen? For ellers har han startet en fadderskabssag. Du har jo skullet godkende, at han var faderen et sted. 

For ellers er der jo sket et brud på retssikkerheden  

Læs nu hvad jeg skriver. Jeg skulle ikke underskrive noget som helst. Jeg skulle oplyse hans navn og han skulle vedkende det og underskrive. Det er det hele. 

du behøver ikke sætte alle de paragrafer ind. Det ændre ikke på hvordan det var da jeg var igennem det. 

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Læs nu hvad jeg skriver. Jeg skulle ikke underskrive noget som helst. Jeg skulle oplyse hans navn og han skulle vedkende det og underskrive. Det er det hele. 

du behøver ikke sætte alle de paragrafer ind. Det ændre ikke på hvordan det var da jeg var igennem det. 

Nej. Det ændrer da ikke på dit liv eller oplevelse. Og jeg forsøger ikke andet end at vise dig, at lovpraksis er noget andet. :-) 

Og du har jo måske skulle oplyse hans navn og samtidig krydset af i en box, hvor der stod at han måtte søge delt forældremyndighed. 

For det er IKKE nok at skrive under på en faderskabserklæring.

Jeg har været vidne i flere sager. 
men hvor de havde været sammen, men var gået fra hinanden i 8 måneder før fødsel. (Det kom der delt forældremyndighed med faderskabet) 

En hvor det var et engangsknald. Der fik han ikke delt forældremyndighed, da han underskrev. 

Som sagt var jeg vidne på begge sager.

Jeg forsøger ikke at affeje din oplevelse. Men det er jo vigtige at gøre opmærksom på, at lovgivningen og praksis er noget andet end det, du skriver. 

Det står også meget klart, hvis man ansøger om faderskab. At man  kun får delt forældremyndighed ved at underskrive faderskabserklæringen hvis man er gift, har boet sammen er separeret. 

https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=09d0ae78-2d62-4fca-badc-08acdb3e3b8a

Anmeld Citér

2. august 2022

Nysgerrigforældertilflere

Anonym skriver:

Far har selv taget beslutningen om at gå sin vej.

Det er måske at skære den lidt skarpt. Vi aner ikke om far blev smidt på porten.

Uanset, så ved vi at far tydeligvis er interesseret i samvær - både med kommende barn og tidligere barn.

Jeg synes det er fair nok at samvær er hos mor når barnet er nyfødt. Fars vigtigste rolle i en nyfødts liv er at sikre kendskab af lugt, stemme osv. for at fremtidssikre en relation, og dernæst at skabe tryghed og stabilitet ved st hjælpe mor hvor nødvendigt. 

På et tidspunkt skal barnet jo lære sine søskende at kende. Men det er først når begge forældre er trygge ved det.

Anmeld Citér

2. august 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Nysgerrigforældertilflere skriver:

Det er måske at skære den lidt skarpt. Vi aner ikke om far blev smidt på porten.

Uanset, så ved vi at far tydeligvis er interesseret i samvær - både med kommende barn og tidligere barn.

Jeg synes det er fair nok at samvær er hos mor når barnet er nyfødt. Fars vigtigste rolle i en nyfødts liv er at sikre kendskab af lugt, stemme osv. for at fremtidssikre en relation, og dernæst at skabe tryghed og stabilitet ved st hjælpe mor hvor nødvendigt. 

På et tidspunkt skal barnet jo lære sine søskende at kende. Men det er først når begge forældre er trygge ved det.

Det ved trådstarter nu nok bedst, om han blev … Ellers er jeg enig. 

Anmeld Citér

2. august 2022

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Hjemmegaaende skriver:

Puha - får godt nok ondt i maven på farens vegne! 

...og barnets

Anmeld Citér

3. august 2022

Nysgerrigforældertilflere

Mor og meget mere skriver:

Det ved trådstarter nu nok bedst, om han blev … Ellers er jeg enig. 

Jeg havde ikke set det var TS der smed den citerede kommentar

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.