Samvær med nyfødt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2022

Hjemmegaaende

Puha - får godt nok ondt i maven på farens vegne! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2022

Linlin2022

lineog4 skriver:

Jo det er der vist noget om, men faren kan vel så søge om fælles og der skal alligevel en del til, før man ikke vil lade faren have. 

Men udover det, hvis ts og faren har boet sammen, så ved jeg ikke hvordan reglerne er.

Og så lige et indspark - at få børn sammen er i mine øjne den største forpligtelse over for hinanden. Så har man givet håndslag på at gå rigtig langt for at være på venskabelig fod med hinanden, at samarbejde omkring barnet og støtte hinanden og barnet i den kærlighed som er mellem barn, forældre og øvrig familie. Jeg ved godt det nogen gange er umuligt af forskellige årsager.  

Jeg kender ikke reglerne men det håber jeg da han kan!

Anmeld Citér

1. august 2022

Linlin2022

AnoMor skriver:

Som udgangspunkt jo. Men så snart at faderen bliver oplyst (som er lovkrav) så deles myndigheden mellem dem når han jar vedkendt faderskabet.

vedkender han det ikke så går det gennem retten osv også bliver det vedkendt den vej igennem 

Ok

Det var da godt at høre!

Anmeld Citér

1. august 2022

Hallopolina

Når forældrene ikke bor sammen, og aldrig har gjort det, bliver der ikke automatisk fælles forældremyndighed selvom faderskabet fastslås. Sådan er reglerne. 

Jeg synes, at faren har er ansvar for, at en lille nu kan komme trygt i hans hjem. Jeg forstår godt at ts er nervøs for om hendes barn lider overlast. Måske kunne du søge noget vejledning i, hvordan du hjælper dit barn bedst i forhold til den agressive søskende. Faren kan måske komme hos jer. I kunne mødes et neutralt sted. 
Hvor mange andre børn har faren, og er der flere mødre til de børn? Hvad har han af plads, ville man kunne skærme et mindre barn? 
Bare at synes, at det er synd for faren, er for simpelt. Her er et lille barn, som der skal passes på.?

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Hallopolina skriver:

Når forældrene ikke bor sammen, og aldrig har gjort det, bliver der ikke automatisk fælles forældremyndighed selvom faderskabet fastslås. Sådan er reglerne. 

Jeg synes, at faren har er ansvar for, at en lille nu kan komme trygt i hans hjem. Jeg forstår godt at ts er nervøs for om hendes barn lider overlast. Måske kunne du søge noget vejledning i, hvordan du hjælper dit barn bedst i forhold til den agressive søskende. Faren kan måske komme hos jer. I kunne mødes et neutralt sted. 
Hvor mange andre børn har faren, og er der flere mødre til de børn? Hvad har han af plads, ville man kunne skærme et mindre barn? 
Bare at synes, at det er synd for faren, er for simpelt. Her er et lille barn, som der skal passes på.?

Passer ikke… når faderskabet fastslås underskrives en omsorg erklæring og dermed deles forældremyndigheden. 
man skal huske og læse det med småt 

Anmeld Citér

2. august 2022

Hallopolina

Jeg er frivillig i mødrehjælpen, læs her

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Passer ikke… når faderskabet fastslås underskrives en omsorg erklæring og dermed deles forældremyndigheden. 
man skal huske og læse det med småt 

En omsorgserklæring er en anden pamflet. 
been there - done that. Det er ikke det samme som en delt forældremyndighed, kan jeg love dig for.

faderskabet er det kun far + vidne der skal underskrive før den er gyldig. 

Omsorgserklæringen er for begge forældre til underskrivning og man skal dermed være enige. 

Har man haft bopæl sammen inden for 10 måneder, så bliver der delt forældremyndighed uanset hvad, når faderskabet er fastslået. Det har TS og far i dette tilfælde aldrig haft.

Dermed skal far gå via forskellige procedure for at få delt forældremyndighed. Men hvis mor ikke er enig, så bliver det svært, når de ikke har haft et samliv som sådan.

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Anonym skriver:

En omsorgserklæring er en anden pamflet. 
been there - done that. Det er ikke det samme som en delt forældremyndighed, kan jeg love dig for.

faderskabet er det kun far + vidne der skal underskrive før den er gyldig. 

Omsorgserklæringen er for begge forældre til underskrivning og man skal dermed være enige. 

Har man haft bopæl sammen inden for 10 måneder, så bliver der delt forældremyndighed uanset hvad, når faderskabet er fastslået. Det har TS og far i dette tilfælde aldrig haft.

Dermed skal far gå via forskellige procedure for at få delt forældremyndighed. Men hvis mor ikke er enig, så bliver det svært, når de ikke har haft et samliv som sådan.

Så er tingene da ændret på de sidste år. For jeg har også selv været der. Aldrig været gift eller boet sammen med far og vi fik delt da far vedkendte faderskabet. Jeg skulle ikk underskrive noget. 

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Så er tingene da ændret på de sidste år. For jeg har også selv været der. Aldrig været gift eller boet sammen med far og vi fik delt da far vedkendte faderskabet. Jeg skulle ikk underskrive noget. 

Det lyder meget underligt. 
For de to ting hænger ikke sammen. Fysisk var de to forskellige dokumenter også. 

Man har aldrig fået delt forældremyndighed pr automatik ved at vedkende sig faderskabet. Men i 2007 blev det indført, at det ville ske automatisk ved gifte, samlevende, eller ved at man havde nået at bo sammen/haft samme adresse inden for 10 måneder før barnets fødsel.

Anmeld Citér

2. august 2022

Anonym

Du kan læse om forældreansvarloven (2007) her :-) 

Kapitel 2: (om forældremyndighed)

https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200613L00133

§ 6. Er forældre gift med hinanden ved barnets fødsel, eller indgår de senere ægteskab, har de fælles forældremyndighed.

Stk. 2. Er ægtefællerne separeret ved barnets fødsel, har moderen dog forældremyndigheden alene, medmindre

1) den separerede mand ifølge anerkendelse eller dom anses som barnets far eller

2) forældrene har afgivet erklæring efter § 7, stk. 1, nr. 1, jf. dog § 7, stk. 2.

Stk. 3. Har forældrene været gift med hinanden inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel, har de fælles forældremyndighed.

§ 7. Forældre, der ikke er gift med hinanden, har fælles forældremyndighed, hvis

1) de efter børnelovens § 2, stk. 1, § 14, stk. 1 eller 3, eller § 19, jf. § 14, stk. 1 eller 3, har afgivet erklæring om, at de sammen vil varetage omsorgen og ansvaret for barnet, eller

2) de har indgået aftale om fælles forældremyndighed efter § 9.

Stk. 2. Dette gælder dog ikke, hvis erklæringen i stk. 1, nr. 1, er afgivet, uden at betingelserne i retsplejelovens § 448 f for her i landet at behandle spørgsmålet om forældremyndighed er opfyldt.

Stk. 3. Anses en mand for far til barnet ifølge anerkendelse eller dom, har forældrene fælles forældremyndighed, hvis de har eller har haft fælles folkeregisteradresse inden for de sidste 10 måneder før barnets fødsel.

Stk. 4. I andre tilfælde end nævnt i stk. 1-3 har moderen forældremyndigheden alene.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.