Sengetider i ferien for en 12 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. juli 2022

lineog4

2017morigen skriver:

Jeg har heller ikke nogen anelse om hun er frisk om morgen - Jeg er kørt på arbejde inden hun står op både i ferie og til hverdag. Og vi stiller ikke krav til hvornår hun står op eller går i seng i ferien. Bare hun virker frisk når vi kommer hjem og på de fridage og i weekender når vi skal noget.

Det virker som om vi er lidt alene i tråden om at have brug for alenetid. Men det tænker jeg ikke helt kan passe men at flertallet i tråden gør det på en anden måde. Jeg er nysgerrig på hvordan I andre gør det?

Der er alenetid og så tænker jeg der er kærestetid. Alenetid er min tid  altså hvor jeg gør noget helt alene for mig selv - der er jeg efter børnene er blevet store blevet god til hørertelefoner, lydbog og begynder jeg at rydde op eller sætter opera på for høj styrke så skal jeg nok få alenetid

Kærestetid altså tid hvor det kun er min mand og jeg - måske vi er underlige, men det har vi ikke meget brug for, vi kan sagtens især nu hvor børnene er store få tiden som kærester selvom de er der, drt er jo bare at holde i hånden, sende et blik, stryge over nakken og ja så tale om vejr og vind, og der er børnene jo bare sjove at have med i samtalen. Skal vi rigtig rigtig kærestetid så tager vi ud sammen uden børn.

Så nej er en af de få, der nok ikke har det store behov for alenetid - tror min mand har et større behov end mig, og drøner så i kolonien, springer op hvis der mangler en mælk og er i Føtex i en time osv. 

Jeg synes egentlig det er modsat nu, hvor de er blevet forholdsvis store - jeg mangler tid med dem. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juli 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
2017morigen skriver:

Jeg har heller ikke nogen anelse om hun er frisk om morgen - Jeg er kørt på arbejde inden hun står op både i ferie og til hverdag. Og vi stiller ikke krav til hvornår hun står op eller går i seng i ferien. Bare hun virker frisk når vi kommer hjem og på de fridage og i weekender når vi skal noget.

Det virker som om vi er lidt alene i tråden om at have brug for alenetid. Men det tænker jeg ikke helt kan passe men at flertallet i tråden gør det på en anden måde. Jeg er nysgerrig på hvordan I andre gør det?

Selvfølgelig har man brug for alenetid - men man kan ikke altid få det man har brug for  og det bliver bare svære jo ældre børnene er! Men så er det 5-6 år af dit liv hvor det er kompliceret… og ellers må du jo sande at i sommeferien er det sparsomt med alenetid. Det har vi måtte sande herhjemme med tre unger hjemme  i hverdagen kan vi holde os vågen lidt længere end ungerne og har der, måske en time sammen. Og ellers gør min mand og jeg ting hver for sig. Jeg går ture, er ude med veninder eller andet. Og et par gange om året for vi ungerne passet og tager på weekend sammen

Anmeld Citér

21. juli 2022

ErDuHerIkkeSnart

CKJ skriver:

Selvfølgelig har man brug for alenetid - men man kan ikke altid få det man har brug for  og det bliver bare svære jo ældre børnene er! Men så er det 5-6 år af dit liv hvor det er kompliceret… og ellers må du jo sande at i sommeferien er det sparsomt med alenetid. Det har vi måtte sande herhjemme med tre unger hjemme  i hverdagen kan vi holde os vågen lidt længere end ungerne og har der, måske en time sammen. Og ellers gør min mand og jeg ting hver for sig. Jeg går ture, er ude med veninder eller andet. Og et par gange om året for vi ungerne passet og tager på weekend sammen

Eller også behøver TS netop ikke at sande det samme, fordi de gør noget andet hjemme TS, som tilsyneladende fungerer rigtig fint, selvom andre ønsker noget andet?

Anmeld Citér

21. juli 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Eller også behøver TS netop ikke at sande det samme, fordi de gør noget andet hjemme TS, som tilsyneladende fungerer rigtig fint, selvom andre ønsker noget andet?

Men hvorfor oprette tråden, hvis der ikke må komme indspark?

Anmeld Citér

21. juli 2022

ErDuHerIkkeSnart

CKJ skriver:

Men hvorfor oprette tråden, hvis der ikke må komme indspark?

Vedkommende du svarede, er ikke den som har oprettet tråden. Men blot en person, der gav udtryk for at prioritere voksentid og derfor have valgt en model hvor et barn forholdsvis tidligt går på eget værelse hver aften, tilsyneladende noget som hele familien trives med. Vedkommende beder egentlig ikke om indspark eller udtrykker behov for råd til ændringer - hun fortæller blot hvad der virker hos dem …

Anmeld Citér

21. juli 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
ErDuHerIkkeSnart skriver:

Vedkommende du svarede, er ikke den som har oprettet tråden. Men blot en person, der gav udtryk for at prioritere voksentid og derfor have valgt en model hvor et barn forholdsvis tidligt går på eget værelse hver aften, tilsyneladende noget som hele familien trives med. Vedkommende beder egentlig ikke om indspark eller udtrykker behov for råd til ændringer - hun fortæller blot hvad der virker hos dem …

Okay - og din rolle nu, er så at bede mig lade være med at skrive, eller giver du mor er godt råd eller hvordan skal jeg tolke din kommentar?

Anmeld Citér

21. juli 2022

2017morigen

Kastanje skriver:

Tja .. man kan jo nøjes med mindre end 8.20 timers søvn..?  Det er sjældent at jeg kommer i seng før 23 og jeg står også op 5.20 som dig. Synes 21 er meget tidligt for en voksen. 
Har I ikke ferie sammen..? 

Vores alenetid er hvor den anden er sammen med børnene - jeg tager f.eks. alene med dem ofte i bio eller svømmehal. I den tid kan min mand lige løbe 15-20 km eller spille musik i musikrummet.

Andre gange passes de hos legekammerater eller hos bedsterne og hentes efter middag. Det giver også nogle timer alene.

Der var også en gang hvor jeg kunne klare mig med samme mængde søvn som dig men efter en længere varende stress/belastningsreaktion sygemelding er jeg nød til at prioritere den højere. Jeg bliver simpelthen træls at være sammen med hvis jeg bliver presset, så jeg mindsker hvor jeg kan. Søvn er et af de nemmeste at skrue på. Og at kunne få talt med min mand om ting som barnet ikke skal indvolveres i.

Og jo vi har ferie sammen - så gælder omkring kl 20 ikke. I går blev den næsten 22 fordi vi så en film sammen og vi skulle op og klippe hæk i dag.

Anmeld Citér

21. juli 2022

2017morigen

Maximus4 skriver:

Tror ikke du er den eneste der gerne vil have alenetid, det vil jeg da også gerne. Men sådan er det bare ikke i ferien Det er ikke fordi jeg IKKE vil have det, men jeg gider ikke stå op kl 6.30 hele ferien hvis barnet skal puttes kl 20 så jeg har et par timer om aftenen. Jeg vender det bare om til nydelse istedet for. Nyder at vi er sammen i ferien velvidende at hverdagen banker på døren hurtigt igen. 

Omkring kl 20 reglen gælder kun når vi voksne går på arbejde, hvor teenager har ferie.  Når  vi alle har ferie så er nyder også friheden fra hverdagens trummerum 

Anmeld Citér

21. juli 2022

2017morigen

Septemberbarn2018 skriver:

Jeg vil faktisk gerne støtte dig her:

Vores store datter går i seng/på værelset kl. 20 på hverdage (hun skal op kl. 6.30, og jeg skal op 05.30), og her i ferien har den været 21.30-22, før hun er gået i seng, når vi har været hjemme (på ferien har hun været oppe lige så længe som vi voksne). Hun hygger sig med lydbøger/bøger/film/krea ligesom din datter, så det er absolut ikke en straf at være på værelset om aftenen. Vi har en 3-årig, som kræver rigtig meget af os alle i dagtimerne, så om aftenen hygger vi nogle timer med den store, og jeg slapper af og får ro i hovedet, når hun er gået i seng (min mand går tidligt i seng, så vi har desværre ikke alenetid sammen, når den store er gået i seng).

Jeg tænker da ikke, at børn ændrer behovet for alenetid sammen eller alene, hvis man har dét behov, og når datteren har det fint med det, kan jeg ikke se, hvorfor 2017morigen skal slåes oven i hovedet for, at hun og hendes familie har valgt denne løsning

Jeg synes til gengæld, at alt efter kl. 23 er meget sent for én på den alder - så ville vi i hvert fald ikke få noget sjovt/hyggeligt ud af ferien, for hun ville være alt for træt til at deltage.

Det kender jeg rigtig godt - forskellen er bare at den 3 årige er byttet ud med en på 5.

Den eneste forskel at vi har holdt fast i tiden så længe vi voksne ikke var gået på ferie. Men jeg har hygget med med den store på min hverdagsfri imens hun har haft ferie. 

Anmeld Citér

21. juli 2022

ErDuHerIkkeSnart

CKJ skriver:

Okay - og din rolle nu, er så at bede mig lade være med at skrive, eller giver du mor er godt råd eller hvordan skal jeg tolke din kommentar?

Du behøver ikke at tolke, jeg prøver at skrive så utvetydigt som muligt: Det jeg skrev var, at TS ikke behøver at “sande at hun ikke kan få voksentid” som du skriver … for hun har allerede det hun ønsker (voksentid) og hun oplever at det fungerer for hendes familie. Derfor skrev hun til TS hvordan hun gjorde, fordi TS efterspurgte netop dette.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.