Sengetider i ferien for en 12 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. juli 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
2017morigen skriver:

Som jeg har lige har skrevet som svar til en anden  så er det ikke nogen straf for mit barn. Hun hygger sig derinde med at være kreativ og læse, se tablet o.s.v. Vi blander os ikke i hvornår hun sover så længe hun er frisk dagen efter. Hun kommer som regl op i weekenden omkring ved 9 tiden. Hvornår hun er oppe i ferien når vi er på arbejde ved vi ikke. Men som skrevet andet sted var der ikke nogen problemer den dag vi ville vække hende kl 7 fordi vi skulle noget.

Hun er ret introvert og jeg tænker at hendes behov bliver dækket ind i dagtimerne. Hun har aldrig efterspurgt noget om aftenen med mindre der har været invitert til fødselsdag eller fest. Hvilket hun altid har fået lov til

Jeg kan slet ikke forstå, det er vigtigt, at en 13-årig - med formentlig seks ugers ferie - skal være frisk om morgenen på daglig basis i sin ferie. Det lyder stramt og ikke ferie-agtigt for mig. Og voksentid med store børn i hjemmet er i mine øjne ikke særligt familieagtigt - at opholde sig i hvert sit rum? Hvorfor? 
Måske passer det jeres datter fint, men hun kender jo heller ikke andet. Jeg synes dog, at I alle går glip af noget værdifuldt som familie i de relativt få år, hun endnu er hjemmeboende og kan stilles med sit eget aftenselskab, når I sender hende på værelset først på aftenen - og signalet om, at far og mor har brug for at være alene, dvs. uden hendes selskab, studser jeg over baggrunden for. 
Selvfølgelig er det jeres valg - det virker bare strikst og måske ikke helt reflekteret, mere som en vane, I ikke har stillet spørgsmålstegn ved. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2022

2017morigen

Mor og meget mere skriver:

Jeg kan slet ikke forstå, det er vigtigt, at en 13-årig - med formentlig seks ugers ferie - skal være frisk om morgenen på daglig basis i sin ferie. Det lyder stramt og ikke ferie-agtigt for mig. Og voksentid med store børn i hjemmet er i mine øjne ikke særligt familieagtigt - at opholde sig i hvert sit rum? Hvorfor? 
Måske passer det jeres datter fint, men hun kender jo heller ikke andet. Jeg synes dog, at I alle går glip af noget værdifuldt som familie i de relativt få år, hun endnu er hjemmeboende og kan stilles med sit eget aftenselskab, når I sender hende på værelset først på aftenen - og signalet om, at far og mor har brug for at være alene, dvs. uden hendes selskab, studser jeg over baggrunden for. 
Selvfølgelig er det jeres valg - det virker bare strikst og måske ikke helt reflekteret, mere som en vane, I ikke har stillet spørgsmålstegn ved. 

Jeg har heller ikke nogen anelse om hun er frisk om morgen - Jeg er kørt på arbejde inden hun står op både i ferie og til hverdag. Og vi stiller ikke krav til hvornår hun står op eller går i seng i ferien. Bare hun virker frisk når vi kommer hjem og på de fridage og i weekender når vi skal noget.

Det virker som om vi er lidt alene i tråden om at have brug for alenetid. Men det tænker jeg ikke helt kan passe men at flertallet i tråden gør det på en anden måde. Jeg er nysgerrig på hvordan I andre gør det?

Anmeld Citér

20. juli 2022

mor til 2 skønne piger .

Mortilpiger skriver:

Som overskriften siger - hvad tid kommer jeres 12 årige i seng i ferien?

Min pige på snart 12 skal senest gå i seng kl 23:00 i ferier og 21 i hverdage men der kan sagtens ændres på det afhængigt af hvad vi laver selvfølgelig i ferien.  

Anmeld Citér

20. juli 2022

Kastanje

2017morigen skriver:

Jeg har heller ikke nogen anelse om hun er frisk om morgen - Jeg er kørt på arbejde inden hun står op både i ferie og til hverdag. Og vi stiller ikke krav til hvornår hun står op eller går i seng i ferien. Bare hun virker frisk når vi kommer hjem og på de fridage og i weekender når vi skal noget.

Det virker som om vi er lidt alene i tråden om at have brug for alenetid. Men det tænker jeg ikke helt kan passe men at flertallet i tråden gør det på en anden måde. Jeg er nysgerrig på hvordan I andre gør det?

Tja .. man kan jo nøjes med mindre end 8.20 timers søvn..?  Det er sjældent at jeg kommer i seng før 23 og jeg står også op 5.20 som dig. Synes 21 er meget tidligt for en voksen. 
Har I ikke ferie sammen..? 

Vores alenetid er hvor den anden er sammen med børnene - jeg tager f.eks. alene med dem ofte i bio eller svømmehal. I den tid kan min mand lige løbe 15-20 km eller spille musik i musikrummet.

Andre gange passes de hos legekammerater eller hos bedsterne og hentes efter middag. Det giver også nogle timer alene.

Anmeld Citér

20. juli 2022

Mor og meget mere

2017morigen skriver:

Alenetid/voksentid var/er for mig forbundet med at have småbørn, som krævede aktivering, opsyn osv. Deraf behovet for at hvile hovedet lidt og tale voksensnak, når de var i seng. 
Da de blev større, havde vi intet behov for at være bare os to om aftenen. Det var på ingen måde forstyrrende eller “i vejen”, at vi var sammen hele familien - tværtimod dejligt med tid at snakke, hygge, lave noget sammen eller hver for sig, men stadig være sammen. Så så min mand måske en film med én af ungerne, og jeg spillede et spil med én af de andre, eller vi læste eller snakkede om alt muligt på kryds og tværs. Det kunne lige så vel være én af os, der gik i seng først, og en teenager og den anden forælder, der gik i seng sidst. 
Uden at vide det med sikkerhed, så tror jeg altså ikke, det er særligt udbredt, at familier med store børn “deler sig op” i forældre og børn på den måde, du beskriver - slet ikke, at forældrene oplever det som et behov. Jeg synes, det er afsindigt vigtige år at være sammen med sine børn i - og at være fælles familie mere end hhv. forældre og børn i. Jeg ville opfatte det som underligt ekskluderende at henvise et teenagebarn til et andet rum hen på aftenen - guderne skal vide, at jeg hører nok om/fra frustrerede teenageforældre, som er ved at gå op i limningen over, at deres børn lukker sig inde på værelset og ikke gider forældrenes selskab. Den anden version er jeg simpelthen ikke bekendt med. 
Jeres datter lyder som en rolig og fredelig pige - hvad er det, I har brug for at “holde fri” fra? 

Anmeld Citér

20. juli 2022

Maximus4

Tror ikke du er den eneste der gerne vil have alenetid, det vil jeg da også gerne. Men sådan er det bare ikke i ferien Det er ikke fordi jeg IKKE vil have det, men jeg gider ikke stå op kl 6.30 hele ferien hvis barnet skal puttes kl 20 så jeg har et par timer om aftenen. Jeg vender det bare om til nydelse istedet for. Nyder at vi er sammen i ferien velvidende at hverdagen banker på døren hurtigt igen. 

Anmeld Citér

20. juli 2022

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Jeg vil faktisk gerne støtte dig her:

Vores store datter går i seng/på værelset kl. 20 på hverdage (hun skal op kl. 6.30, og jeg skal op 05.30), og her i ferien har den været 21.30-22, før hun er gået i seng, når vi har været hjemme (på ferien har hun været oppe lige så længe som vi voksne). Hun hygger sig med lydbøger/bøger/film/krea ligesom din datter, så det er absolut ikke en straf at være på værelset om aftenen. Vi har en 3-årig, som kræver rigtig meget af os alle i dagtimerne, så om aftenen hygger vi nogle timer med den store, og jeg slapper af og får ro i hovedet, når hun er gået i seng (min mand går tidligt i seng, så vi har desværre ikke alenetid sammen, når den store er gået i seng).

Jeg tænker da ikke, at børn ændrer behovet for alenetid sammen eller alene, hvis man har dét behov, og når datteren har det fint med det, kan jeg ikke se, hvorfor 2017morigen skal slåes oven i hovedet for, at hun og hendes familie har valgt denne løsning

Jeg synes til gengæld, at alt efter kl. 23 er meget sent for én på den alder - så ville vi i hvert fald ikke få noget sjovt/hyggeligt ud af ferien, for hun ville være alt for træt til at deltage.

Anmeld Citér

20. juli 2022

Linlin2022

Min 7 og 11 årige kommer i seng på samme tid her i ferien, omkring kl 22- eller der skal de have børstet tænder. Så ligger de begge og læser lidt inden de lægger sig til at sove. De få dage hvor vi skal noget (fx i går da vi skulle i Aalborg zoo og derfor køre 8.30) kommer de i seng noget før: 21.15 sådan ca. De får lov at sove det de kan. Den yngste vågnede kl 9.30 i dag - den 11 årige 10.30… de fleste dage vågner de dog hhv 8- 8.30 og 9-9.30…

Jeg har også en på 15 - han styrer helt selv ferien Men han står faktisk som regel først op!

Anmeld Citér

20. juli 2022

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)

Synes godt nok nogen er dømmende her i tråden - er vi ikke enige om, at ingen børn er ens og alle børn har forskellige behov? 
Damen som får flest hug herinde ‘straffer’ da på ingen måde sit barn - jeg er sikker på, at hendes barn får opfyldt sine behov af sine forældre i løbet af dagen. Og formoder bestemt heller ikke, at hun får stuearrest ved at komme ind i stuen hvis hun vil sine forældre noget efter kl.20:15. 

Når det så er sagt, har min 10årige datter haft flydende sovetidspunkter - alt mellem kl.22-01 om natten, dette alt efter om vi havde planer eller ej dagen efter, da hendes søvn strækker sig i den anden ende. Vi har lavet noget sammen de fleste dage, hun har også SELV givet udtryk for et behov at sidde og game for sig selv, fordi hun med sine egne ord ‘altså havde ferie og havde behov for at lave ingenting’.

Jeg får sikkert hug for at være en large mor uden for mange regler i sommerferien, men det har fungeret og fungerer for min datter. 

Anmeld Citér

21. juli 2022

Mor og meget mere

Ccamilla skriver:

Synes godt nok nogen er dømmende her i tråden - er vi ikke enige om, at ingen børn er ens og alle børn har forskellige behov? 
Damen som får flest hug herinde ‘straffer’ da på ingen måde sit barn - jeg er sikker på, at hendes barn får opfyldt sine behov af sine forældre i løbet af dagen. Og formoder bestemt heller ikke, at hun får stuearrest ved at komme ind i stuen hvis hun vil sine forældre noget efter kl.20:15. 

Når det så er sagt, har min 10årige datter haft flydende sovetidspunkter - alt mellem kl.22-01 om natten, dette alt efter om vi havde planer eller ej dagen efter, da hendes søvn strækker sig i den anden ende. Vi har lavet noget sammen de fleste dage, hun har også SELV givet udtryk for et behov at sidde og game for sig selv, fordi hun med sine egne ord ‘altså havde ferie og havde behov for at lave ingenting’.

Jeg får sikkert hug for at være en large mor uden for mange regler i sommerferien, men det har fungeret og fungerer for min datter. 

Jeg synes nu ikke, du er for large - vi har haft cirka samme indstilling i ferierne: At der er forskel på ferie og hverdag, især i de lange sommerferier. Jeg husker selv med stor glæde følelsen af frihed i de lange, lyse nætters tid. 
For mig handler det ikke om at give hug, men jeg undrer mig over behovet for “afgang på værelset” kl. 20.15 og for alenetid som forældre til store børn. Det begrundes jo ikke med pigens, men forældrenes behov. Jeg har aldrig tænkt tanken, at familien skulle splittes op om aftenen, når først børnene var store nok til selv at kunne finde deres seng. Jeg har aldrig opfattet børnene som forstyrrende elementer i den alder, og derfor stiller jeg spørgsmålstegn ved, hvad det er, forældrene har brug for at holde fri fra. 
Om pigen protesterer eller ej, så er det da et tydeligt signal om, at hun ikke har sin naturlige plads sammen med forældrene efter 20, end ikke i sin ferie. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.