Sengetider i ferien for en 12 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juli 2022

Cvbn

Jeg har en, som lige er blevet 13 (fyldte år igår ). Hun og hendes storesøster som lige er blevet 15, bliver sendt ud og børste tænder omkring kl 23 (mellem 22.30 og 24 alt efter hvornår jeg går i seng). 
Hende på 8 bliver puttet mellem 21 og 22.

De store måtte såmænd gerne være længere oppe, når ferien er så lang, men den 13 årige har bøjle på og glemmer at børste tænder, hvis vi ikke insisterer hver aften, så det er derfor. 
Som regel går de i seng bagefter. 

Når vi kommer til den sidste uge af deres ferie, begynder vi at vende tilbage til normal rytme, og ellers så er de bare dødtrætte de første skoledage, så kommer det af sig selv

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juli 2022

2017morigen

Soonmom skriver:

Voksentid?

Hvis hun er 13 år, sidder hun vel næppe lårene af jer alligevel?

Du skriver I stramme op i hverdagene, hvornår kommer hun så i seng der ?

-------

Her kommer de små (7 mdr og 3 år) i seng henhold 18:30 og 19.

De to store (5 og 6 år) kommer som udgangspunkt i seng kl 20, igår var den 20:30, da jeg lige skulle male færdig ��

Så jeg synes det lyder vanvittigt tidligt med kl 20 når de er så store, tænker som udgangspunkt de selv kan styre det til den tid og så måske lige stramme lidt op nogle aftener før skolen begynder 

Som jeg  skrev så er der her i hendes ferie afgang på værelset omkring kl 20, grundet vi stadigvæk skal tideligt op pga arbejde.  Men hvornår hun reelt sover blander vi os ikke i så længe hun virker frisk. Når vi stammer ind så forventer vi hun sover imellem 20 og 21 da hun står op omkring 6.30 på skoledage da hun godt kan lide at have langsomme morgner og at hun ikke kommer væltende ud som hendes far og søster er på vej ud af døren. Det får de alle en skidt start på dagen af.

Når vi alle har ferie er der ikke ret faste regler. Der kan det sagtens bliver over 22 hvis vi ser en film sammen. Det kommer helt an på hvad vi skal dagen efter.

Jeg tror at I kan sove forholdsvis længe og derfor kan dine børn være længere oppe end mine. F.eks så sover min 5årige imellem 19 og 19.30 normalvis fordi hun står op omkring 5.40

Anmeld Citér

19. juli 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Her er der afgang på værelset seneste kl 20-20.15 for 13 årige. Vi vil simpelthen gerne have lidt tid alene som forældre inden vi skal i seng ved 21 tiden for at kunne komme op 5.20 næste dag pga arbejde.

Hvornår hun så reelt sover ved jeg ikke. Der var ikke noget problem en dag vi skulle noget. Der var oppe og påklædt da vi ville vække hende lidt over 7. I weekenderne kommer hun ud omkring kl 9.

Vi strammer op en uges tid før skolestart så hun får sovet nok i forhold til at være i skole kl 8

Voksentid - det er der altså ikke noget der hedder når man har fået større børn. Man kan da ikke sende dem tidligt ind på deres værelse bare fordi, at I har valgt, at I har et arbejde der ligger midt om natten.

Det er sommerferie, lad dem dog nyde det - komme sent i seng og lad dem sove længere. Det er godt nok tidligt kl. 7, at vække dem dem i sommerferien.

Vores datter som fyldte 13 år i marts kommer her i sommerferien i seng omkring kl. 23.30. Ja, hun sidder nogengange inde i stuen med os om aften og vi går i seng før hende. Men sådan er livet og det er hyggeligt, at hun stadigvæk gider os. Det slutter snart. Vores søn på 15 år bor nærmest kun på sit værelse.

Begge børn bliver bedt om, at sætte deres vækkeur til kl. 10, hvor de står op og kommer igang med dagen. Både jeg og deres far er taget på arbejde

Anmeld Citér

19. juli 2022

lineog4

Ferie for mig er også at slippe uret og kalenderen. Derfor ingen fast sengetid for ham der lige fyldt 12 og hans bror på 14 (hende på 19 styrer helt selv). 

Når mine øjne er nede på kinderne, og jeg synes det er tid til seng, så bliver de som de første sendt ud og børste tænder. Det kan den ene dag være 21 og den anden 23.30 - uret er lagt væk og bestemmer ikke noget. 

Sådan var det egentlig også da de var mindre, der var det bare deres øjne der bestemte, hvornår de skulle børste tænder og ikke mine. Synes altid, når vi er ude at rejse, at vi går i seng samtidig. Måske ligger jeg så og læser lidt længere end dem, men voksentid på ferier har der aldrig været. Når ferien foregår her hjemme, kunne der godt da de var små snige sig lidt voksentid ind. Nu hvor de er store er voksentid ikke eksisterende hverken i ferier eller i hverdagen - jeg er sgu mere træt end dem i hverdagene

Anmeld Citér

19. juli 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
MoarHvidovre skriver:

Voksentid - det er der altså ikke noget der hedder når man har fået større børn. Man kan da ikke sende dem tidligt ind på deres værelse bare fordi, at I har valgt, at I har et arbejde der ligger midt om natten.

Det er sommerferie, lad dem dog nyde det - komme sent i seng og lad dem sove længere. Det er godt nok tidligt kl. 7, at vække dem dem i sommerferien.

Vores datter som fyldte 13 år i marts kommer her i sommerferien i seng omkring kl. 23.30. Ja, hun sidder nogengange inde i stuen med os om aften og vi går i seng før hende. Men sådan er livet og det er hyggeligt, at hun stadigvæk gider os. Det slutter snart. Vores søn på 15 år bor nærmest kun på sit værelse.

Begge børn bliver bedt om, at sætte deres vækkeur til kl. 10, hvor de står op og kommer igang med dagen. Både jeg og deres far er taget på arbejde

Helt enig! Hvis jeg er træt og går i seng før dem, her i sommerferien, så går jeg i seng. Jeg Beder dem dog også stå op ved 10 tiden, sådan at alt ikke bliver vendt helt på hovedet

vi tager også på arbejde og lader den have nattøj på hele dagen hvis de vil. Elsker sommerferie og ingen madpakker

Anmeld Citér

19. juli 2022

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
CKJ skriver:

Helt enig! Hvis jeg er træt og går i seng før dem, her i sommerferien, så går jeg i seng. Jeg Beder dem dog også stå op ved 10 tiden, sådan at alt ikke bliver vendt helt på hovedet

vi tager også på arbejde og lader den have nattøj på hele dagen hvis de vil. Elsker sommerferie og ingen madpakker

Sådan fungere det også hjemme hos os - og det fungere rent faktisk super godt. 

Lad dem da endeligt nyde, at de også har sommerferie. Man skal nok få vendt tiden igen ugen op til de skal i skole. 

Vi andre nyder også de dage, hvor man har sommerferie og måske har man også nogen dage som er stille og roligt på ens arbejde

Anmeld Citér

19. juli 2022

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
2017morigen skriver:

Her er der afgang på værelset seneste kl 20-20.15 for 13 årige. Vi vil simpelthen gerne have lidt tid alene som forældre inden vi skal i seng ved 21 tiden for at kunne komme op 5.20 næste dag pga arbejde.

Hvornår hun så reelt sover ved jeg ikke. Der var ikke noget problem en dag vi skulle noget. Der var oppe og påklædt da vi ville vække hende lidt over 7. I weekenderne kommer hun ud omkring kl 9.

Vi strammer op en uges tid før skolestart så hun får sovet nok i forhold til at være i skole kl 8

Ej altså voksentid og “afgang til værelset” og så kl. 20 / 20.15 for en 13-årig? Det forstår jeg slet ikke. Din datter har da også ferie - da ikke rart at blive tvunget til at bruge aftenerne på sit værelse ? 
Har hun ikke venner, hun er sammen med og hygger med - også om aftenen? 
For Vores drenge på 10 og 15 år betyder sommerferie meget frie rammer - hygge og sene aftener. De sover så længere og står selv op de uger vi ikke har ferie. Det kan din datter på 13 vel også? (Jeg har ferie hele juli) 
Vi kigger sjældent på uret i ferien - nyder at tempoet er nede og vi bare har tid

Anmeld Citér

19. juli 2022

2017morigen

MoarHvidovre skriver:

Jeg vil på ingen måde kalde det midt om natten, jeg skal køre omkring  6.25 og arbejdet starter kl 7. 

Og jeg får fornemmelsen af at du mener at det er en straf for teenagerne at være på sit eget værelse. Hun hygger sig med at se tv på sin tablet, eller høre lydbog og være kreativ eller bare læse. Og som tidligere skrevet så har vi ingen krav om at hun skal ligge sig til at sove, så længe hun virker frisk dagen efter.

Det er ingen måde en straf eller noget hun syntes er mærkeligt. Vi er sammen i weekenderne og i timerne efter vi er hjemme fra arbejde. Og på mine hverdagsfri. Både min mand og jeg er vokset op med nogenlunde samme typer regler da vores forældre også har mødt ind ved 6-7 stykker. 

Anmeld Citér

19. juli 2022

2017morigen

SØS skriver:

Ej altså voksentid og “afgang til værelset” og så kl. 20 / 20.15 for en 13-årig? Det forstår jeg slet ikke. Din datter har da også ferie - da ikke rart at blive tvunget til at bruge aftenerne på sit værelse ? 
Har hun ikke venner, hun er sammen med og hygger med - også om aftenen? 
For Vores drenge på 10 og 15 år betyder sommerferie meget frie rammer - hygge og sene aftener. De sover så længere og står selv op de uger vi ikke har ferie. Det kan din datter på 13 vel også? (Jeg har ferie hele juli) 
Vi kigger sjældent på uret i ferien - nyder at tempoet er nede og vi bare har tid

Som jeg har lige har skrevet som svar til en anden  så er det ikke nogen straf for mit barn. Hun hygger sig derinde med at være kreativ og læse, se tablet o.s.v. Vi blander os ikke i hvornår hun sover så længe hun er frisk dagen efter. Hun kommer som regl op i weekenden omkring ved 9 tiden. Hvornår hun er oppe i ferien når vi er på arbejde ved vi ikke. Men som skrevet andet sted var der ikke nogen problemer den dag vi ville vække hende kl 7 fordi vi skulle noget.

Hun er ret introvert og jeg tænker at hendes behov bliver dækket ind i dagtimerne. Hun har aldrig efterspurgt noget om aftenen med mindre der har været invitert til fødselsdag eller fest. Hvilket hun altid har fået lov til

Anmeld Citér

19. juli 2022

Maximus4

Min på snart 7 kommer i seng mellem 22-23 i ferien og sover til kl 9-10 stykker. Der er ingen faste sengetider i sommerferien. Vi tager det bare som det kommer. Kan jeg se trætheden tydeligt er det måske omkring kl 21.30 istedet for. Ved godt det ikke lige var den alder du efterspurgte, men pointen er at vi ikke rigtig som sådan har en fast sengetid i sommerferien og vi nyder det. Voksentid er der ikke noget af, men sådan er det. Jeg kunne selvfølgelig putte kl 20 men jeg gider ikke stå op kl 7 hver morgen og skulle stresse hjem fra sommerhuset og hyggelige aftner for at passe sengetiden. Vi skal nok få vendt det igen men lige nu nyder vi det bare. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.