Mit barn på 5 kan allerede regne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. juni 2022

321

Profilbillede for 321
Anonym skriver:

Min søn på 5 har altid virket meget klog og har det med at få interesser, som han fordyber sig i og virkelig morer sig med.

Senest - tal! Han kan næsten tælle til 100 (ja, endda endnu mere, for nu har han forstået konceptet) Jeg fandt så ud af, at han faktisk også kan læse tallene op til 11. Og pludselig begyndte han at interessere sig for plus-stykker og begyndte at sidde og regne regnestykker med Duplo og nu kan han lave simple plus-stykker i hovedet. I lørdags prøvede jeg at skrive plusstykker ned og så regnede han dem ud og skrev resultatet på den rigtige linje. 4 ud af 5 var rigtige.

Jeg synes, det er så vildt - og jeg er lidt bekymret. Jeg var selv rimelig højt begavet i folkeskolen (jeg er dog sprogligt begavet og en spade til tal!) og jeg ved ikke, hvordan det skal gå ham - om han kommer til at kede sig, som jeg altid gjorde, fordi det var så nemt!

Andre med børn, der er sådan lidt ekstra kloge? Hvordan forholder I jer?
(Han har også en kæmpe viden om det ydre rum og kan bygge de vildeste ting i Lego.)

Det kunne min også i den alder. Min opfattelse er at der mange børn i den alder der kan det i dag. Fordi der er mere fokus på at børn skal kunne bogstaverne og tallene inden de starter i skolen.  I mine ungers børnehave øvede de tal og bogstaver inden de startede. Min søn har bare nemt ved at lære nye ting. Måske din er en som har nemt ved at lære nye ting. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2022

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Husk blot ikke at lære ham regne fiduser af den gamle skole. 

De bruger nye metoder idag i skolen. 10er venner Osv. 

Fedt han har interesse, 

Der er nok ikke nogle fiduser eller metoder, som er hhv. “den gamle skole” eller nye. Der er og har altid været forskel på, hvilke metoder, den enkelte lærer underviser i og lægger vægt på. 10’er-venner var fx noget af det første, jeg lærte i matematik i 1. klasse - i 1978! 
Det vigtigste er, at man ikke lærer sit barn én og kun én måde at sætte fx gangestykker op på eller én måde at minusse på, så barnet står helt af, når læreren introducerer en anden måde - særligt det barn, der ikke har så let ved det, vil let kunne stejle over det, men med tiden - og for det matematik-dygtige barn - kan det være en fordel at kunne forstå og anvende flere metoder. 

Anmeld Citér

28. juni 2022

Anonym

Panther skriver:

Jeg er meget højt begavet, og jeg kunne læse/skrive, da jeg var 3 og regne alm. plusstykker kort efter. Så jeg tænker ikke 5 år er unormalt - der er vist et redt bredt normal-spektrum.

Kunne du læse og skrive som 3 årig? Det er godt nok vildt. Hvem lærte dig det?

Anmeld Citér

28. juni 2022

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg var den yngste i en stor familie - så må man jo sørge for at holde sig til ;-)

Anmeld Citér

28. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Til dels kunne vedkommende måske - men ikke dansk retstavning den dag i dag

Anmeld Citér

28. juni 2022

Panther

Anonym skriver:

Til dels kunne vedkommende måske - men ikke dansk retstavning den dag i dag

Fordi autocorrect eller klodsede fingre har sat et d ind i ‘ret’? ;-) jantelov much?

Anmeld Citér

28. juni 2022

Linlin2022

Min ældste kunne genkende og korrekt benævne alle bogstaver inden han var 3. Han er snart 16 så det var inden Hr. skæg  

Jeg har selv været medlem af mensa og lærte at stave og læse inden jeg startede i skole, så jeg tænkte han nok havde arvet noget. Men han har været dejligt gennemsnitlig i hele sin folkeskoletid  

Jeg har kedet mig i folkeskolen, så jeg har faktisk været glad for at han bare var “helt almindelig” selvom han lærte sig selv det med bogstaver så tidligt!

Anmeld Citér

28. juni 2022

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Min søn på 5 har altid virket meget klog og har det med at få interesser, som han fordyber sig i og virkelig morer sig med.

Senest - tal! Han kan næsten tælle til 100 (ja, endda endnu mere, for nu har han forstået konceptet) Jeg fandt så ud af, at han faktisk også kan læse tallene op til 11. Og pludselig begyndte han at interessere sig for plus-stykker og begyndte at sidde og regne regnestykker med Duplo og nu kan han lave simple plus-stykker i hovedet. I lørdags prøvede jeg at skrive plusstykker ned og så regnede han dem ud og skrev resultatet på den rigtige linje. 4 ud af 5 var rigtige.

Jeg synes, det er så vildt - og jeg er lidt bekymret. Jeg var selv rimelig højt begavet i folkeskolen (jeg er dog sprogligt begavet og en spade til tal!) og jeg ved ikke, hvordan det skal gå ham - om han kommer til at kede sig, som jeg altid gjorde, fordi det var så nemt!

Andre med børn, der er sådan lidt ekstra kloge? Hvordan forholder I jer?
(Han har også en kæmpe viden om det ydre rum og kan bygge de vildeste ting i Lego.)

Mine har også kunne det der før de startede i skole. Egentlig er de ikke særlig begavede, bare nysgerrige og lærenemme. 
De har bare fået opgaver som var et par klassetrin over. Der er et stort spænd ift. hvad de kan i de første klasser og udligner sig lidt i de større klasser, men der vil selvfølgelig altid være lidt niveauforskel. Idag er lærerne gode til differentieret undervisning. Så det skal nok gå☺️

Anmeld Citér

29. juni 2022

Anonym

Panther skriver:

Jeg var den yngste i en stor familie - så må man jo sørge for at holde sig til ;-)

Når du skriver du kunne læse og skrive som 3 årig, hvad betyder det så? Kunne du "bare" skrive dit navn eller begå flere siders prosa ? Og læse - hvad kunne du læse? 

Jeg er blot nysgerrig og mener intet ondt. 

Anmeld Citér

29. juni 2022

Panther

Når du skriver du kunne læse og skrive som 3 årig, hvad betyder det så? Kunne du "bare" skrive dit navn eller begå flere siders prosa ? Og læse - hvad kunne du læse? 

Jeg er blot nysgerrig og mener intet ondt. 

Jeg har nogle stile-hæfter hvor jeg har skrevet en slags primitiv dagbog og små historier. Det er selvfølgelig meget lydret stavning, som det altid er, når børn lige har lært det. Og jeg kan også se på datoen, at jeg har været 3,5 år gammel.

Fsva. læsning har det i starten sikkert været de letteste bøger. Den første rigtige bog jeg huske at have læst er Brdr. Løvehjerte, da jeg var 6.

Jeg kom et år for tidligt i skole og var stadig væsentligt bedre end gennemsnittet i alle fag, og dengang var man ikke så god til differentieret undervisning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.