Mit barn på 5 kan allerede regne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.737 visninger
33 svar
23 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juni 2022

Anonym trådstarter

Min søn på 5 har altid virket meget klog og har det med at få interesser, som han fordyber sig i og virkelig morer sig med.

Senest - tal! Han kan næsten tælle til 100 (ja, endda endnu mere, for nu har han forstået konceptet) Jeg fandt så ud af, at han faktisk også kan læse tallene op til 11. Og pludselig begyndte han at interessere sig for plus-stykker og begyndte at sidde og regne regnestykker med Duplo og nu kan han lave simple plus-stykker i hovedet. I lørdags prøvede jeg at skrive plusstykker ned og så regnede han dem ud og skrev resultatet på den rigtige linje. 4 ud af 5 var rigtige.

Jeg synes, det er så vildt - og jeg er lidt bekymret. Jeg var selv rimelig højt begavet i folkeskolen (jeg er dog sprogligt begavet og en spade til tal!) og jeg ved ikke, hvordan det skal gå ham - om han kommer til at kede sig, som jeg altid gjorde, fordi det var så nemt!

Andre med børn, der er sådan lidt ekstra kloge? Hvordan forholder I jer?
(Han har også en kæmpe viden om det ydre rum og kan bygge de vildeste ting i Lego.)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2022

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Min søn på 5 har altid virket meget klog og har det med at få interesser, som han fordyber sig i og virkelig morer sig med.

Senest - tal! Han kan næsten tælle til 100 (ja, endda endnu mere, for nu har han forstået konceptet) Jeg fandt så ud af, at han faktisk også kan læse tallene op til 11. Og pludselig begyndte han at interessere sig for plus-stykker og begyndte at sidde og regne regnestykker med Duplo og nu kan han lave simple plus-stykker i hovedet. I lørdags prøvede jeg at skrive plusstykker ned og så regnede han dem ud og skrev resultatet på den rigtige linje. 4 ud af 5 var rigtige.

Jeg synes, det er så vildt - og jeg er lidt bekymret. Jeg var selv rimelig højt begavet i folkeskolen (jeg er dog sprogligt begavet og en spade til tal!) og jeg ved ikke, hvordan det skal gå ham - om han kommer til at kede sig, som jeg altid gjorde, fordi det var så nemt!

(Han har også en kæmpe viden om det ydre rum og kan bygge de vildeste ting i Lego.)

Snak med lærene.

Så kan der være nogle ekstra opgaver, hvis han bliver hurtigere færdige. Sådan at de er klar hvis det sker.  

Det er ikke sikkert at han bliver hurtigere færdig, men åbenhed, snak om det. 

Anmeld Citér

27. juni 2022

Anonym

Det gør min 5 årige nu også.

Jeg har ikke tænkt på ham som særlig intelligent eller noget, han interesserer sig bare for tal . Storebror på 6 år har først lige lært at tælle til 14, ham bekymre jeg mig nu om, for jeg tror han får det svært i skolen

Men børn er forskellige. Ham på 5 år har klæbehjerne og skal ikke have tingene så mange gange før han husker dem. Ham på 6 år husker kun det han har interesse for, hvilket primært er naturfaglige ting 

Begge skal først i skole næste år, så pt får de bare lov til at lære det de vil, tænker kun det er en fordel at kunne en masse inden

Anmeld Citér

27. juni 2022

Anonym trådstarter

Ja, det er nemlig også fordi, jeg ikke selv vil lære ham for meget, inden han skal i skole - men jeg kan ikke lade være, for han er så nysgerrig og jeg ville jo aldrig drømme om at holde ham tilbage.

Måske er det bare fordi, jeg altid selv har haft svært ved tal, at jeg er så benovet

Anmeld Citér

27. juni 2022

Måskemor

Det kan min 5-årige også. Jeg har ikke set det som noget særligt, egentlig. Vi “fodrer” ham når han spørger, men sætter ikke aktiviteter i gang hvor han skal regne eller skrive. Den anden dag spurgte han fx selv om jeg kunne give ham nogle regnestykker mens vi gik tur, og så gør vi det. 
Han skal starte i skole efter ferien, og tænker da at vi nok skal høre fra læreren hvis han virker til at kede sig.

Anmeld Citér

27. juni 2022

fehår

Min datter på snart 5 er på samme måde. Det er en stor interesse for hende, så jeg lader hende bare. Jeg tænker, hendes lærer nok skal finde måder at stimulere hende på, når hun starter i skole næste år

Anmeld Citér

27. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Min søn begyndte at regne som 4 årig. Både plus og minus. Han er nu begyndt i skole og er den bedste i klassen til regning, læsning og skrivning ifølge læreren. Men han keder sig ikke og har ingen udfordringer med det. 

Anmeld Citér

27. juni 2022

Elu

Profilbillede for Elu

Det kan min dreng på 5 også. 

Han læser også en del ord og kan selv stave til en del efterhånden. Han er startet i forårsSFO og vi har fået at vide at han er virkelig kvik, men intet der som sådan er usædvanligt i det. 

Jeg selv kunne læse som 5-årig og jeg har en høj IQ. Der skal virkelig meget til før man går ind og reagerer på det i form af ekstra opmærksomhed osv. 

Jeg kan læse at du er glad og det synes jeg du skal holde fast i, men samtidig skal du vide, at det ikke er usædvanligt, eller særligt som sådan, om man vil kalde det dét. 

Anmeld Citér

27. juni 2022

Panther

Profilbillede for Panther

Jeg er meget højt begavet, og jeg kunne læse/skrive, da jeg var 3 og regne alm. plusstykker kort efter. Så jeg tænker ikke 5 år er unormalt - der er vist et redt bredt normal-spektrum.

Anmeld Citér

27. juni 2022

Haooy_3

Profilbillede for Haooy_3

Min søn på fem tæller også til 100, og kan også plus og minus. 

Desuden kan han også alle planeter, deres rækkefølge osv.

Men bogstaver interesserer ham fx overhovedet ikke. 

Jeg har ikke tænkt at han kommer til at kede sig i skolen. Hvis han gør, så må han jo få nogle ekstra opgaver. Vi tager det som det kommer.

Men det er da bare skønt hvis det falder dit barn let så er der måske mere overskud til et andet fag, som måske ikke er så let. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.