Mit barn på 5 kan allerede regne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juni 2022

Anonym

Min ældste går på privatskole og der er de gode til at dele klassen op, så dem der særligt gode til matematik og dansk er på et særligt hold hvor de får mere spændende opgaver, så de ikke keder sig  

jeg ved dog ikke om de er lige så heldige på folkeskolerne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2022

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

min ældste kunne alfabetet før han startede i børnehaven - den yngste var fløjtende ligeglad med bogstaver før han startede i skole- han er til gengæld en haj til matematik og engelsk, De skal nok tage højde for det i skole hvis han bliver hurtigere færdig end de andre  

Anmeld Citér

27. juni 2022

Kastanje

Min søn kunne sagtens tælle til 100 da han var 5. I matematik kan han nu i 1. regne med brøker. Det i terrsserer ham. Han talte flydende engelsk som 6 årlig og er ikke overingelligent. I går læste vi en bog om Columbus.

Anmeld Citér

27. juni 2022

ErDuHerIkkeSnart

Jeg tror bare at man skal glæde sig over, når ungerne har nemt ved tingene. Jeg synes at din søn lyder helt normal, og der er jo bare et bredt spænd af “normal” på disse områder - og det kan nemt ændre sig over tid. Jeg har også nemt ved faglige ting, men jeg har en helt almindelig IQ, blot i den høje ende. Min ældste har længe leget med tal - simple stykker med plus, minus, gange. Hun har så småt styr på bogstaver, symboler og lyde og læser/staver småord, hvilket hun har en fest med. Hun har et don’t lille ordforråd på engelsk, uden dog at kunne føre samtale.

Når hun starter i skole, er jeg sikker på, at de finder en måde at imødekomme, at ungerne jo kommer med vidt forskellige niveauer. Jeg er ikke spor bekymret, snarere bare glad på hendes vegne, når noget går nemt - og kommer hun til at mangle udfordringer, så tager vi den derfra sammen med lærerne.

Anmeld Citér

27. juni 2022

Mrs.

Han skal nok klare det fint i skolen  

min søn regnede små + og - fra han var 3 år. Han klarer sig rigtig godt i skolen og har nemt ved alle fagene. Det har dog krævet at holde skolen til ilden med ham fra min side af, og sikre de er opmærksomme på at få udfordret ham. Men det har aldrig været et problem.

Anmeld Citér

27. juni 2022

Anonym

Anonym skriver:

Min søn på 5 har altid virket meget klog og har det med at få interesser, som han fordyber sig i og virkelig morer sig med.

Senest - tal! Han kan næsten tælle til 100 (ja, endda endnu mere, for nu har han forstået konceptet) Jeg fandt så ud af, at han faktisk også kan læse tallene op til 11. Og pludselig begyndte han at interessere sig for plus-stykker og begyndte at sidde og regne regnestykker med Duplo og nu kan han lave simple plus-stykker i hovedet. I lørdags prøvede jeg at skrive plusstykker ned og så regnede han dem ud og skrev resultatet på den rigtige linje. 4 ud af 5 var rigtige.

Jeg synes, det er så vildt - og jeg er lidt bekymret. Jeg var selv rimelig højt begavet i folkeskolen (jeg er dog sprogligt begavet og en spade til tal!) og jeg ved ikke, hvordan det skal gå ham - om han kommer til at kede sig, som jeg altid gjorde, fordi det var så nemt!

Andre med børn, der er sådan lidt ekstra kloge? Hvordan forholder I jer?
(Han har også en kæmpe viden om det ydre rum og kan bygge de vildeste ting i Lego.)

Jeps. Min datter på 4 år og 2 måneder kan regne mange simple plus stykker, kan tælle til ca. 200  og forstår også konceptet 0. Og så er hun så småt ved at lære minus også. Hun har altid været meget "kvik" (dagpleje og børnehaves beskrivelse).

Anmeld Citér

27. juni 2022

Anonym trådstarter

Dejligt at høre, at det er ganske normalt

Anmeld Citér

27. juni 2022

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

Som andre skriver så det godt at det falder ham nemt, også måske så kan man koncentrere sig om at hjælpe med de andre fag i stedet. 
min datter som efter sommerferien går i 2 klasse og som ikke længe til hun bliver 8 år. 
har siden børnehave da hun var mellem 4-5 år interesser sig for stavning og legede tit derhjemme at hun går i skole. Lærene i hendes 1 klasse siger at hun er dygtig og hurtig til sine opgaver, og derfor har lærene af og til brugt min datter som hjælpelærer til de børn der ikke så hurtig. 
men jeg har ikke tænkt at vores datter er over intelligent. Vi hendes forældre ikke noget høj begavet  men synes vores datter er noget højere begavet end vi var i den alder men glæder mig over at vores datter har meget nemmere.

Anmeld Citér

28. juni 2022

Anonym

Husk blot ikke at lære ham regne fiduser af den gamle skole. 

De bruger nye metoder idag i skolen. 10er venner Osv. 

Fedt han har interesse, 

Anmeld Citér

28. juni 2022

lineog4

Det er ikke unormalt, vi får børn i skole som kan læse og regne. Mine egne har alle kunne regne før de startede i skole, og den ene kunne også læse og skrive en del før han startede i skole. 

Hvis du vil stimulere ham, så skal du stimulere med matematik og ikke regning - lav historier som kan regnes ud, åbne opgaver a la hvis vi skal holde fest, hvor mange borde skal vi så have, hvis vi er 25 mennesker. Og så kan du få ham til at tænke smart fx kaste 10 terninger og sige han ikke må tæller, kan han så finde strategier til at fonde ud af summen af tegningerne. Mine her hjemme har regnet summen af nummerplader ud (det skal jo gå stærkt og man skal have strategier), de har alle tre kunne regne summen ud rimelig hurtigt før de startede i skole. Og så finder vi sjove tal kombinationer, leder efter palindromer osv. 

Så stimulere endelig men ikke "bare" med regning men få ham til st opdage sammenhænge, udtænke strategier, se på tal og mængder, være nysgerrig for det er egentlig de kompetencer i matematik som er vigtige - ja det er super skønt at være hurtig til den lille tabel, men det er at kunne anvende matematikken som er vigtig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.