Anonym skriver:
Jeg pakker den ikke væk da jeg oplever hun stor trives herhjemme. Nu er det altså ikke hele tiden hun lyver men to gange på samme dag hun har gjort det.
mig ja om store alvorlige ting.
men jeg er helt sikker på kernen til hendes løgne har været mistrivelse på skolen.
herhjemme er hun åben og fortæller om løgnen, og hvorfor hun har sagt som hun har sagt.
hun har haft ondt i maven over at skulle i skole i 2 år, hun ringer altid hjem fra skole og græder og vil hjem. Jeg ved hun stor trives herhjemme fordi det er det jeg oplever.
Børn kan godt have det godt det ene sted og dårligt det andet sted. Jeg er helt sikker på at skoleskift vil gøre underværker for hende.
hun havde det også fint på den anden skole, INDTIL de fik ny klasselærer, så gik det ned af bakke og ikke kun for min datter men også andre elever som også er taget ud af klassen. Som netop også pludselig begyndte på historier der ikke var sande i præcis samme alvorlige grad, det kan sku ikke være helt normalt at flere i elever i samme klasse finder på historier af samme kaliber til den samme lærer som bagefter for kastet en underretning i hoved.
et skoleskift vil helt sikkert gøre underværker, jeg siger ikke problemet er løst bare ved at skifte skole, men det er altid en start at tage min datter ud af det sted hun mistrives og skabe et trygt sted for hende det nye sted. Børn skal gå i skole i 10 år, det er så vigtigt de trives, intet andet kan gøre det.
resten må jeg tage derfra, og give hende de værktøjer hun har brug for, fx psykolog hjælp.
jeg har været til mødet med skolen sidste uge og føler vi havde en rigtig fin dialog omkring mine ønsker om samarbejde, trivsel og min datters vider udvikling.
skolen sagde at vores historier jo var vit forskellige, og der havde jeg egentlig bare mest af alt lyst til at hive aula frem, og vise mine mange forsøg på at få møder igennem pga mine bekymringer. Jeg fortalte istedet jeg havde dem på telefonen og det ikke var korrekte informationer de havde fået. Men at de udfra at jeg havde taget kontakt til deres skole længe før det eskalerede med den løgn historie jo synes jeg viste at jeg var en mor der gik op i min datters trivsel. Og de sagde at det lød som om min datter og jeg havde godt af en ny start, og at vi startede hos dem med ren tavle.
han var så sød den nye klasse lærer at læse alt op den gamle skole havde sagt om mig som mor, det tog jeg også positivt selvom det ikke var rart at høre på, men det gav mig allerede en form for tillid til det nye sted. Hvilket jeg på ingenmåde havde det gamle.
Jeg forstår godt, det er svært at hitte rede i, hvad der er sandt, hvad der er din datters subjektive oplevelser, og hvad der er decideret løgn fra din datters side. Men når jeg læser dine indlæg både i denne og den anden tråd, så slår det mig, at du er tilbøjelig til at gå fra én “sandhedsudlægning” til en anden på kort tid. I begyndelsen af denne tråd er du i tvivl, om din datter har ret i de slemme ting, hun fortæller om læreren. I den anden tråd var du ikke i tvivl, men fortalte, at læreren mobber og udskammer hende. Og bare i løbet af denne tråd går du fra tvivl til at være sikker på, at det er sandt.
Jeg tænker, at din datter - hvilket er naturligt for et barn - er meget sort/hvid i sin forståelse af, hvem der “altid” er dumme og onde, og hvem der evt. er “gode”. Hun har helt tydeligt oplevet noget negativt fra lærerens side og er tilsyneladende utryg ved hende. Derfor - og med alt, hvad der er sket og din mistillid til dén skole - er skoleskiftet nok en klog beslutning. Men når I nu starter på en frisk, så vær opmærksom på ikke at fodre hendes sort/hvide opfattelse af lærere og klassekammerater ved at tage hendes udsagn som helt igennem objektive sandheder. Du er som mor meget påvirkelig, når hun kommer hjem og er ked af det - det ville alle være - men det ville være godt for alle parter, især din datter, hvis du ikke dømmer alene ud fra hendes udsagn, men i stedet støtter hende i at se lidt mere nuanceret på det skete. For der ER sjældent en helt simpel og 1:1 korrekt gengivelse, som alle parter kan genkende.
Din datter vil jo opleve “dumme” lærere og klassekammerater igen. Hjælp hende til at rumme og se, at de ikke altid er dumme, og til efterhånden at se, at hun også selv er en del af det, der foregår. Ellers bliver det meget let en oplevelse af, at det altid er de andres skyld.
Hvis du genlæser dine første indlæg i denne tråd - hvor dit fokus mest er på din datters løgne - vil du formentlig tydeligt kunne se, hvordan du dér er mere åben for, at du ikke kan regne med, din datters version er helt igennem sandfærdig, og du udtrykker forståelse for skolens bekymring. Og nu er du tilbage i, at skylden 100 % er den gamle skoles - og din datter har faktisk kun løjet to gange på samme dag.