Lille pus - var min første tanke. Hun skal mødes af voksne både hjemme og i skolen, som godt ved, at hendes handlinger for hende er meningsfulde, hun lyver ikke fordi hun er fræk (og skal straffes), eller fordi hun er en løgner - hun lyver, fordi det giver mening for hende i den situation. Og det skal de voksne være nysgerrige på, det er nærliggende at tænke, det er fordi hun vil have den omsorg og den opmærksomhed der følger med, men det kunne jo også være fordi det er en strategi i forhold til, at de professionelle voksne omkring hende ikke har ville forstå og lytte til hendes forklaringer på andre handlinger.
Jeg har læst og også svaret i forhold til opringningen om truslen med selvmord, og kan forstå i denne tråd, at det nu er en ny skole fra på mandag. Så i stedet for at skue bagud, så ville jeg skue forud. Jeg ville bede om en opstartssamtale med den nye skole, hvor I fik talt om, hvordan I som voksne kan få skabt et trygt og tillidsfuldt rum, så I kan samarbejde om og med din datter. Jeg ville fortælle dem om hendes historier, og at du virkelig håber, at de vil kontakte dig og få en god samtale enten med eller uden din datter, hvis hun igen oplever det meningsfuldt at fortælle ting, der ikke er helt sande. Og så som en anden skriver, hvis mønsteret fortsætter på den gamle skole, så skal der objektive øjne på også selvom I har et godt og ærligt forhold - for det er bare så meget hårdere og sværere at elske hinanden så højt og samtidig se det, der kan gøre super ondt.
Jeg ville sådan ønske, at alle vi voksne om vi er forældre eller professionelle, forstår, at børns handlinger er meningsfulde for dem, og vi må være undersøgende og nysgerrige på, hvorfor noget som fx en løgn giver mening. Børn ønsker at gøre det rigtige, børn ønsker at opleve succes, blive rost, og ikke mindst være en aktiv og ligeværdig del af fællesskab som de er sat i - ingen af dem ønsker sig at være udenfor, blive skældt ud, være frække, forkerte osv. Når de handler på en måde som i en voksens øjne kan være provokerende, så er det fyldt med mening for dem. Når Ib larmer i skolen mens læreren forklarer, så er det ikke fordi Ib elsker at forstyrre og blive irettesat, så er det måske fordi Ib på den måde får en plads i børne fællesskabet, fordi han vil være sikker på, at de andre stadig gerne vil være hans ven og det viser de ved at grine af ham eller noget helt andet.
Nå det var lige et mere overordnet ønske, men jeg håber du og din datter møder det syn i den nye skole, og at du vil få tillid til den nye skole. For måske har din datter brug for yderligere hjælp også selvom der er sket skoleskift, og måske er skoleskiftet netop det der skal til, og hun vil finde en ro.