Anonym skriver:
Kære alle
Vores store pige startede i sommers i 0. klasse, hun er et barn der altid har været godt med, så det var skønt og nemt for hende at begynde. I vores datters klasse er der både ressourcestærke børn/forældre og knap så ressourcestærke børn/forældre.
Klasselærer og klassepædagogen er begge fantastisk dygtige og gør alt hvad de kan for at skabe et godt læringsrum for børnene.
Vi er dog landet i at der er udfordringer i klassen med larm, uro, træls sprog og anden uhensigtsmæssig adfærd. Der er ca. 4 børn i klassen der har udfordringer, hvor særligt 2 fylder enormt meget. Jeg er helt med på at der skal bruges mere lærertid på disse børn og jeg tænker faktisk det er sundt for mit barn at opleve at vi er forskellige. Når det er sagt, så kan jeg mærke det går mig en smule på, at vi som forældre ikke får bakket mere op om klassen, når der nu er udfordringer. Til alle arrangementer er vi de samme der træder til og de samme forældre som aflevere børnene og smutter igen.
Jeg tænker at det bliver svært at samle den her klasse uden forældreopbakning. Skolen hr italesat denne udfordring, men det hjælper ikke rigtigt. Nogen med erfaringer eller gode råd der har stået i samme udfordringer?
Jeg tror det er sindsyg vigtigt at acceptere, at vi alle byder ind forskelligt i forældreskabet omkring en klasse, for ellers er det en kilde til evig frustration pg kan i yderste konsekvens føre til mere splittelse i en klasse og rent faktisk dårligere fællesskab fordi det smitter af på børnene.
Jeg arbejder på en skole, hvor der er stor forskel på familierne fx bor nogle i ghettoen og andre i den nybyggede 6 millioner villa. De forskelle kommer også til udtryk i forståelsen af, hvad er et godt forældresamarbejde, og hvad forventer vi af de andre familier. Vi forsøger at italesætte, at man kan have forskellige tilgange, forskelligt overskud og ikke mindst forskellig forståelse, og det skal der være plads til. Det giver stadig en del frustration, pg det er forståeligt når det er de samme som føler de trækker læsset, men vi som er omkring klasserne ved jo der er grunde til de forskellige former for engagement.
En klasse er en social enhed vi pådutter børnene, og der kan skole og hjem samarbejde om at få skabt et fællesskab, hvor alle børn føler sig som en del af fællesskabet. Det kan vi sagtens uden, at alle forældre er lige involveret, så længe ingen børn udelukkes. De som har overskuddet kan række hånden ud og spørge om de skal tage et barn med til arrangementet, de kan ringe til dem de ikke hører fra fx i forbindelse med fødselsdage osv.
Så kæmp for børnefællesskabet, og bliv enige med hinanden om, at forskelligheden hos forældrene ikke skal overskygge.
Og så til sidst, jeg er på 3. Barn i folkeskolen, og midt i skoler, arbejde, fritidsinteresser osv. Så bliver jeg også hurtig den der bare afleverer og henter - skulle jeg involvere mig som jeg kan se nogle med fx kun et barn gør, så måtte jeg ende med at sige mit arbejde op
Jeg skal nok få holdt spise/legegruppe, fødselsdage (og ringe fundt til dem jeg ikke hører fra), vores hjem er åben for alle legekammerater/venner osv. Men jeg kan ikke overskue at være med til at arrangere halloween, fastelavn, klassefest, hyttetur, forældrefest og det både i skolen og til fritidsinteresserne.
Og så et konkret råd som de bruger i 0. Klasse hos os. De laver 4 grupper af forældrene (der er lærerne der laver dem), og de 4 grupper står for et arrangement hver i skoleåret. For mange er det lettere med noget konkret en gang på et år end den der: hvem vil? På den måde mødes man eller i kontakt med andre, og man skal ikke have er kæmpe overblik for man kan dele opgaverne mellem sig. Derudover så oplever vi, at de forældre som ellers ofte ikke kommer med sikkerhed kommer til det arrangement de er medansvarlige for.