Anonym skriver:
Jeg hører det der bliver skrevet, men jeg kan mærke jeg ikke bare kan slå det hen. Hvis det bare handlede om at det var mig der skulle arrangere fester, bage kage, ordne praktiske ting på skolen så havde det ikke betydet det store, det der er svært at acceptere er at stemning i klassen blandt børnene jo ikke ændrer sig, hvis forældrene ikke bakker op omkring de lærer der knokler for at få det til at lykkedes.
Jeg har selv gået på privatskole fra 0-9., og selvom det er svært at indrømme så burde vi måske have valgt den løsning til vores børn.
Jeg er ikke enig i, at skolen/lærerne er magtesløse og stemningen blandt børnene umulig at påvirke, hvis ikke alle forældre engagerer sig. Det er positivt og hjælpsomt for lærerne, når forældregruppen er aktive medspillere, men det er ikke rimeligt at lægge ansvaret for klassens trivsel på forældrene i en grad, så det kan forstås, som om det ikke kan lykkes uden deres aktive indsats. Vi “har” eleverne langt størstedelen af den tid, de tilbringer sammen - vi har de professionelle redskaber og ansvaret for klassen som helhed - og forældrenes støtte er en ekstra bonus, men ikke selve redningskransen.
Forældrene skal selvfølgelig ikke direkte modarbejde skolen og dens indsats, men at være passiv er ikke at modarbejde.
Ydermere sker der jo også ting i kulissen, som I som forældre ikke kender til. Er der tale om store problemer relateret til en eller tre af eleverne og deres opførsel, kan disses forældre jo i høj grad være involveret og forpligtet i tiltag vedrørende deres egne børn - og så har de muligvis fuldt ud nok at gøre på dén front.
Man kan desuden med god grund overveje, om det er godt for stemning og trivsel i klassen, hvis forældrene danner fronter mellem “os, der engagerer os og gør det rigtige” og “dem, der ikke bakker op”.
Og hvad angår privatskoler, så er der altså ikke garanti for velfungerende klasser med høj trivsel og topengagerede forældre dér.
Anmeld
Citér