Kære alle.
Jeg søger gode råd.
Min datter er snart 4 og er en selvstændig, viljefast og kvik pige. I børnehaven får hun kun store roser, og selvom jeg da godt kan have konflikter med hende (hun er jo 3-4 år gammel), så kommer jeg rigtigt langt med en anerkendende tilgang.
Min mand derimod er enten en slags legeonkel (sjov og vild at tonse med), eller også er han en sur og tvær far. Hun løber om hjørner med ham, og synes det er sjovt... og det tager ham en krig at få hende afsted i børnehave eller få hende gjort klar til puttetid, når det er ham der står for de tjanser. Han vælger ikke sine kampe, så mens han bøvler med at komme afsted, så må hun ikke lige flytte en skammel eller hente en kanin-bamse og tage med eller få en drikkeyoughurt inden hun smutter. Så må hun få vand, og så står de og har en magtkamp over den ting og 1000 andre som konsekvens.
Jeg synes det er svært at hjælpe far, gøre noget ved problemerne og svært at stå og overvære: Jeg har ikke lyst til at gribe ind hver gang og være den mor, som sætter far til side og klarer alt selv. Omvendt er det ikke rart at se konfliktniveauet optrappe - opleve far vrisse, sukke og skælde ud i et væk, mens barnet løber grinene rundt om bordet, indtil det pludselig erstattes af gråd og forvirring og en små-råbende far.
Hvad hulen gør man lige? Hvordan hjælper jeg min mand, så jeg ikke skal gøre alt selv og så alle situationer, han står for, ikke er så konfliktfulde? Og så min datter fx starter dagen eller afslutter dagen på en lidt mere behagelig måde?
Anmeld
Citér