Der har altid kun været mig der afleverede, fordi min mand kørte tidligt. Men havde vi skiftes til det, eller været to hjemme så tror jeg, at jeg havde foreslået vi lavede en fælles fast rutine, og nogle fælles faste signaler som barnet/børnene kendte.
Jeg ville som din mand blive dybt frustreret, hvis mine børn lige før vi skulle ud af døren lige skulle finde en bamse, have drikke yoghurt, flytte et eller andet, for jeg skal nå mit arbejde, og kan ikke bare lige komme 10 minutter senere (er lærer så skal jo være parat til at modtage eleverne). Og derfor var vorre rutiner og mine signaler rimelig tydelige, nu kan vi hygge og jeg kan være anerkendende og pakke nej væk, nu skal vi ud af døren, og det er ikke til diskussion.
Tænker jeres datter skal have samme oplevelse uafhængig af hvem der skal aflevere. Rutine rutine rutine og I skal sammen vurdere kan I trække den 10 minutter, eller skal jeres datter som mine børn lære, nej nu er det slut med hygge og finde bamser, for nu skal vi gå.
Og egentlig gælder det alle facetter af livet sammen, hvornår kan man være ultra pædagogisk, anerkendende og give signal om, nu har vi faktisk tid til hyggen og den lille forhandling, og hvornår er det slut med forhandling, hvornår skal man bare gøre det som der siges.
Mine børn lærte tidligt, at der var noget der var til diskussion og noget der ikke var, sagde det højt, og fx gå om morgenen når jeg skulle på arbejde var ikke til diskussion. Tilgengæld var der mange andre ting der var, og der var eftermiddage hvor det kunne tage 2 timer at komme hjem fra børnehave og der var lørdage morgener, hvor det kunne tage alt mellem 10 minutter og 2 timer at komme ud.
Så mit råd ville egentlig være, at du og far sammen får talt en rutine igennem om morgenen fx må hun få drikke yoghurt lige nu i skal gå, eller er det et glas vand, hvordan begynder man med sko og overtøj, hvad forventer I af hende osv. Og husk at lytte til hinanden også den andens perspektiv, for ja barnet er i centrum men man skal også være autentisk og hvis det frustrerer helt vildt, at der gives drikke yoghurt (lyder det til), så er det måske no go for jer begge - og er I tydelige og enige, så går der ikke lang tid før der slet ikke bliver spurgt efter det.