Slyngevugge med motor! Nødvendigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
CKJ skriver:

Jeg mener, ja, at børn ikke skal vænnes til, at sove i en slynge der gynger dem og de så vågner når den stopper. Det forstyrre deres søvn og alt det som er vigtigt ved en god dyb søvn, forsvinder når barnet ikke sover tungt - i ro. Har barnet brug for tryghed er det jo ved moren i starten, med bryst, nærhed og omsorg. Med de ting i bagagen, mener jeg ja, at et barn trygt kan læres at sove i barnevogn - uden bevægelse. eller i en seng. 
Og, ja, så mener jeg også, at børn i vuggestuealderen kan lære at behovsudsætte. Altsammeb selvfølgelig med kærlighed i rygsækken 

Og nej, selvfølgelig ikke fra fødslen! Min pointe er jo netop, at den basale tryghed skabes ved moren og ikke i en slyngevugge. Derfor skriver jeg falsk tryghed. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2022

fehår

Mortil_en skriver:

Fordi barnet har svært ved at vende hovedet når underlaget ikke er fast går jeg ud fra. Samme årsag til at de skal være under observation i slyngevuggen da de ikke så godt kan dreje hovedet hvis de gylper

Ofte bruger man en fast madras i slyngevugger, så baby netop ligger på et fast underlag. Her kan de dreje hovedet lige så nemt som i en barnevogn.

Anmeld Citér

22. februar 2022

Anonym trådstarter

Sikke en debat jeg fik startet :-) 

Jeg kan godt se at der er mange argumenter for at vente, og det ville også give god mening hvis det ikke var fordi at brugsperioden var så kort synes jeg. Det er egentlig ikke beløbet der som sådan afskrækker mig fra at købe, vi købte mængder af “ubrugelige” ting til den første, og det er jo vidt forskelligt hvad folk og babyer foretrækker, før man ved om der er et reelt behov. Flere vennepar kunne ikke leve uden babynesten, hvor vi derimod aldrig fik den brugt. Så det er jo forskelligt, jeg tror egentlig bare jeg var nysgerrig på HVAD det er der har skabt hele den her hype, og om mon var det værd at investere i sådan en sag på forhånd. Heldigvis er en Slyngevugge også en del billigere end en Tesla ;-) 

mht. til spørgsmålet om det flade baghoved er det udelukkende noget jeg så delt af fysioterapeut, som sammen med sine kollegaer så en begyndende stigning i antallet af babyer med høje glade baghoveder hvor brugen af Slyngevugger var fællesnævneren for sammenligningen. Jeg er ikke ekspert, så hvor vidt det passer skal jeg ikke gøre mig klog på. Som nævnt i et af ovenstående indlæg var grundlaget at babyens hovedstilling var fikseret, såfremt man ikke bruge en afstivermadras i slyngevuggen. Igen,  jeg forholder mig kun til hvad der stod i opslaget og kan ikke underbygge med anden evidens end det, men da jeg har selv har det med i mine overvejelser synes jeg det var relevant at nævne. 

Mht. At baby helst vil sove på mor, så er jeg ikke uenig i påstanden. Fakta er bare at når man har et barn i forvejen, og stadig skal i bad, støvsuge, lave mad og hvad der ellers høre til, så er det urealistisk, for mig, at baby kommer til at sove alle sine lure det næste halve år i mine arme. Det lyder hyggeligt, men det er desværre ikke muligt i min situation. Hvis det fungere for andre er det da bare dejligt. 

tusind tak for alle svarene til jer der har bidraget :-) Der er lidt at tænke over i hvert fald! 

Anmeld Citér

22. februar 2022

123nn

Profilbillede for 123nn

Jeg kan sige så meget at hvis man har et kolikbarn er den altså en redning. Har man ikke haft brug for den har man heller ikke haft et barn der har skreget i 7-9 timer i streg hver aften/nat i flere uger. 
ved barn nummer to er den en luksusting som gør at jeg hurtigt kan putte hende når hun er urolig og dermed have mere tid med den store. Det er skønt især da jeg har mange dage alene med begge børn.

apropos tilvænning så har begge mine børn nemt kunne sove uden at blive vugget.  

Anmeld Citér

23. februar 2022

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2
fehår skriver:

Ofte bruger man en fast madras i slyngevugger, så baby netop ligger på et fast underlag. Her kan de dreje hovedet lige så nemt som i en barnevogn.

Er det en madras der følger med eller en speciel madras man skal købe? Jeg tror ikke jeg tør bruge den uden en afstivet madras

Anmeld Citér

23. februar 2022

Soonmom

fehår skriver:

Hvad har det med noget at gøre? For det første sagde jeg intet om med eller uden gråd; for det andet er der mange, mange dele af vuggestueopstart, som får børn til at græde - uanset om de er vant til at sove med bevægelse eller ej. 

Jeg forstår bare ikke at man som forældre ønsker at gøre det vanskeligere for sine børn at starte i institution, for ja som du siger er det svært nok for barnet pludselig at stå uden primær omsorgsgivere, så at man også skal lære at falde i søvn uden den vuggen man er vandt til er endnu en ting ligesom de forældre som har vendet deres børn til at trøst forgår ved brystet, hvordan skal de børn have nogen chance for en god indkøring. Jeg undre bare over hvor ens tanker er som forældre, det er som om mange forældre tror at pædagoger/dagplejer har en eller anden magisk tryllestav de svinger med

Anmeld Citér

23. februar 2022

123nn

Profilbillede for 123nn
Soonmom skriver:

Jeg forstår bare ikke at man som forældre ønsker at gøre det vanskeligere for sine børn at starte i institution, for ja som du siger er det svært nok for barnet pludselig at stå uden primær omsorgsgivere, så at man også skal lære at falde i søvn uden den vuggen man er vandt til er endnu en ting ligesom de forældre som har vendet deres børn til at trøst forgår ved brystet, hvordan skal de børn have nogen chance for en god indkøring. Jeg undre bare over hvor ens tanker er som forældre, det er som om mange forældre tror at pædagoger/dagplejer har en eller anden magisk tryllestav de svinger med

Jeg tror ærligt ikke de kan mærke forskel. Slyngevugge er blevet brugt i flere år, så hvis du ikke bemærkede det før barslen, gør du det nok heller ikke efter

Anmeld Citér

23. februar 2022

fehår

Mortil_en skriver:

Er det en madras der følger med eller en speciel madras man skal købe? Jeg tror ikke jeg tør bruge den uden en afstivet madras

Jeg tror, man skal købe den ved siden af, men det er fem år siden, vi købte vores, så jeg har lidt glemt det.

Anmeld Citér

23. februar 2022

fehår

Soonmom skriver:

Med min anden datter sagde vores vuggestueleder specifikt, at vi ikke skulle gøre noget særligt af hensyn til opstart. Hendes erfaring var, at børn tog det så forskelligt og havde så forskellige behov ved opstart, at det var umuligt at forudsige, hvad der ville give problemer eller ej. Hun er altså en ret garvet kvinde med mange års erfaring i rygsækken. Så ikke alle pædagoger tænker på samme måde som dig

Anmeld Citér

23. februar 2022

Soonmom

fehår skriver:

Med min anden datter sagde vores vuggestueleder specifikt, at vi ikke skulle gøre noget særligt af hensyn til opstart. Hendes erfaring var, at børn tog det så forskelligt og havde så forskellige behov ved opstart, at det var umuligt at forudsige, hvad der ville give problemer eller ej. Hun er altså en ret garvet kvinde med mange års erfaring i rygsækken. Så ikke alle pædagoger tænker på samme måde som dig

Tror ikke lige hun har tænkt i de baner, for det er faktisk et ret grelt problem efterhånden, det er i hvertfald noget mine kollegaer og jeg snakker meget om

Lige som i mine egne børns vuggestuer (de har gået i to) begge steder fik vi at vide at, hvor var det dog dejligt at de bare kunne ligge dem ud og ikke skulle stå ved dem.

Så det er faktisk noget som tager rigtig meget tid fra pædagogerne/de andre børn og et helt alment problem (lige som så mange andre typiske ting ved forældre, som de ikke ved er et samtaleemne i vuggestuer/børnehaver)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.