Hej med jer,
vi venter barn nr. 2 og kan siden vores første, se at populariteten i forhold til Slyngevugger med motor er steget voldsomt. Det virker som om det er mere reglen end undtagelsen at anskaffe sig sådan en.
nu er vi selv der hvor vi overvejer det, da de ofte beskrives som rene vidundermidler, og geniale til babys lur. Mine egne overvejelser er dog følgende:
Vi manglede den ikke til vores første barn, og middagslure var aldrig rigtig noget vi kæmpede med, så måske er den bare overflødig uden et “reelt” behov?
Jeg bliver i tvivl om det er en god idé at “lære” barnet at blive vugget i søvn, og sådan en Slyngevugge har jo en forholdsvist kort tidsfrist i forhold sikkerheden når barnet kan vende/sidde op. Er det at skyde sig selv i foden hvis barnet alligevel skal i tremmeseng uden vuggefunktion efter ca. 6 måneder?
Derudover har der været noget kritik af metalsplinter, som der er taget højde for i den model vi har kig på. Men for nylig læste jeg et opslag fra en gruppe fysioterapeuter som ser tildens til at babyer der sover meget i slyngevugger har tildens til flade baghoveder.
Er det bare en trend? Eller hvad er jeres erfaring med slyngevuggen? Jeg kan ikke finde ud af om det bare er overforbrug eller en god investering at købe en?
Det skal lige nævnes at jeg i mine overvejelser tager udgangspunkt i et “helt normalt” barn, og godt er klar over at der kan være andre behov ved f.eks kolik eller lignende udfordringer.
Håber at nogen kan gøre mig klogere, på forhånds tak for svar :-)
Anmeld
Citér