Slyngevugge med motor! Nødvendigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. februar 2022

fehår

Soonmom skriver:

Vi har ikke haft den til nogen af vores børn, men jeg kan se at rigtig mange har den i min terminsgruppe, gruer helt for at komme tilbage på arbejdet (vuggestue) når alle lære deres børn at de skal være i konstant bevægelse

Jeg er ikke fan og min mand og jeg er enig i at vi ikke skal have sådan en ind i vores hjem, men jeg kan da sagtens se at man kunne blive fristet til det

Min ældste kunne aldrig sove uden bevægelse, den yngste aldrig uden kropskontakt fra mor eller far. Begge to har sovet lur i vuggestuen fra dag et af uden bevægelse. Det er heldigvis ofte noget andet, når de er uden for hjemmet

TS: vi havde slyngevugge uden motor til nummer 1, og den reddede min barsel. Nummer 2 nægtede at sove i den, selv med motor. Jeg ville klart vente; det er mange penge, hvis behovet aldrig opstår.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2022

Soonmom

fehår skriver:

Min ældste kunne aldrig sove uden bevægelse, den yngste aldrig uden kropskontakt fra mor eller far. Begge to har sovet lur i vuggestuen fra dag et af uden bevægelse. Det er heldigvis ofte noget andet, når de er uden for hjemmet

TS: vi havde slyngevugge uden motor til nummer 1, og den reddede min barsel. Nummer 2 nægtede at sove i den, selv med motor. Jeg ville klart vente; det er mange penge, hvis behovet aldrig opstår.

Men lidt naivt at tro at det ikke er forgået uden gråd (og der findes jo mange former for gråd, så det behøver der jo ikke at være noget galt med, det er ofte bare de samme forældre som er totalt imod gråd) 

Anmeld Citér

22. februar 2022

Anonym

Jeg tænker VENTE. Ja ja den er fancy og det lyder da også unægtelig lækkert at sippe varm kaffe mens baby vugger derud af, men!

Her ville den være total overflødig fordi baby helst bare vil være på mig.

Kender flere der synes den var nice to have.

Og kender også dem hvor den var need to have ved et par kolik børn og så et tvillingpar, sidstnævnte brugte den primært for at frigive hænder til den anden tvilling og vice versa.

Og at købe udstyr fordi der er en hype er som at købe en Tesla uden kørekort, sagt med et stort smil (bare for at undgå at få at vide at jeg momshamer, dømmer og hvad man mere får kastet i skoene her).

Anmeld Citér

22. februar 2022

fehår

Soonmom skriver:

Men lidt naivt at tro at det ikke er forgået uden gråd (og der findes jo mange former for gråd, så det behøver der jo ikke at være noget galt med, det er ofte bare de samme forældre som er totalt imod gråd) 

Hvad har det med noget at gøre? For det første sagde jeg intet om med eller uden gråd; for det andet er der mange, mange dele af vuggestueopstart, som får børn til at græde - uanset om de er vant til at sove med bevægelse eller ej. 

Anmeld Citér

22. februar 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ

Jeg kan som pædagog i vuggestue ikke ligefrem opfordre til, at man vænner sine børn til, at sove kun ved hjælp af bevægelse. 
mig som mor ville jeg heller aldrig turde starte på det. Jeg er mor til tre børn på 4, 8 og 12 år. Mind mand rejser meget og jeg er ofte alene med dem og det gjaldt også da de små var spæde. 
derfor var det vigtigt for mig, at alle tre børn lærte at udsætte deres behov og kunne hjælpe til og forstå at nogen gange var der kun én forælder. 
jeg har altid klaret det selv, og nogen gange måtte baby græde i autostolen mens vi død og pine var nødt til, at skulle afsted kl bæ om morgenen fordi at den store skulle møde i skole kl. 8. Eller køres til fodbold. 
eller hvad det måtte være. Nummer to og tre lærte om nogen, at udsætte behov og den dag idag er de i virkeligheden nok de af mine tre børn der mestre denne opgave bedst. Særligt den yngste. 
Børn - også de helt små - må gerne lære tidligt at når man skal sove er det sådan her det foregår. Ligesom med tandbørstning, aften ritualer osv. 

Og det er misforstået tryghed at falde i søvn i en slyngevugge med motor. I min verden. Jovist er det nemt, men det udfordringerne kommer uanset …. Såååå gæt hvad mit svar er: nej! Køb den ikke 

Anmeld Citér

22. februar 2022

HapsHapsHaps

Hvorfor skulle baby få mere fladt baghoved i en slyngevugge end i en barnevogn fx? Det er vist noget vrøvl... Det handler da mere om hvor længe de ligger... Min datter har lidt fladt hoved, og det er fordi hun de første 3 måneder af sit liv sov igennem om natten og lure på 3-4 timer om dagen. I lift og i vogn. 

De fleste små babyer har jo behov for bevægelse når de skal sove, så om man sidder og hopper på en bold eller putter baby i en slyngevugge betyder vel ikke det store i den sammenhæng. Jeg har været glad for vores vugge med motor til barn nr to fordi det var fysisk umuligt at putte til lur med vuggen i armene, lege med storebror og lave aftensmad samtidig. Og jeg havde hverken tid eller overskud til at "lære" min baby at falde i søvn uden bevægelse da hun var spæd. Hun er 5 måneder nu og kan sagtens falde i søvn uden den, men om natten hvis hun vågner helt op efter amning og bare slet ikke vil sove igen, så er det mega dejligt at have vuggen - så falder hun i søvn igen på 10 minutter uden brok og jeg slipper for at stå og blive frustreret over at hun ikke vil sove igen når klokken er 3 om natten.

Men man kan jo blot vente med at købe til hvis behovet opstår...

Anmeld Citér

22. februar 2022

Anonym

Vi købte en (brugt) slyngevugge da vi ventede vores første. Dog uden motor, da det ikke fandtes dengang. Vi brugte den en smule men barnet fandt bedre ro i barnevogn og i armene. Til andet barn brugte vi den slet ikke. Han er slet ikke til at blive vugget overhovedet og skal bare lægges ned så sover han Hvis man “vover” på at vugge så holder han sig vågen, rejser sig og vender og drejer  (og det er ikke noget vi har lært ham - jeg nød at vugge den første og regnede med at skulle gøre det igen) Jeg ved til gengæld at andre vil sige de ikke kan undvære den, så måske er det “bare” at se tiden an og hvad det er for et barn I får. 

Anmeld Citér

22. februar 2022

Mortil_2

Profilbillede for Mortil_2
HapsHapsHaps skriver:

Hvorfor skulle baby få mere fladt baghoved i en slyngevugge end i en barnevogn fx? Det er vist noget vrøvl... Det handler da mere om hvor længe de ligger... Min datter har lidt fladt hoved, og det er fordi hun de første 3 måneder af sit liv sov igennem om natten og lure på 3-4 timer om dagen. I lift og i vogn. 

De fleste små babyer har jo behov for bevægelse når de skal sove, så om man sidder og hopper på en bold eller putter baby i en slyngevugge betyder vel ikke det store i den sammenhæng. Jeg har været glad for vores vugge med motor til barn nr to fordi det var fysisk umuligt at putte til lur med vuggen i armene, lege med storebror og lave aftensmad samtidig. Og jeg havde hverken tid eller overskud til at "lære" min baby at falde i søvn uden bevægelse da hun var spæd. Hun er 5 måneder nu og kan sagtens falde i søvn uden den, men om natten hvis hun vågner helt op efter amning og bare slet ikke vil sove igen, så er det mega dejligt at have vuggen - så falder hun i søvn igen på 10 minutter uden brok og jeg slipper for at stå og blive frustreret over at hun ikke vil sove igen når klokken er 3 om natten.

Men man kan jo blot vente med at købe til hvis behovet opstår...

Fordi barnet har svært ved at vende hovedet når underlaget ikke er fast går jeg ud fra. Samme årsag til at de skal være under observation i slyngevuggen da de ikke så godt kan dreje hovedet hvis de gylper

Anmeld Citér

22. februar 2022

Anonym

CKJ skriver:

Jeg kan som pædagog i vuggestue ikke ligefrem opfordre til, at man vænner sine børn til, at sove kun ved hjælp af bevægelse. 
mig som mor ville jeg heller aldrig turde starte på det. Jeg er mor til tre børn på 4, 8 og 12 år. Mind mand rejser meget og jeg er ofte alene med dem og det gjaldt også da de små var spæde. 
derfor var det vigtigt for mig, at alle tre børn lærte at udsætte deres behov og kunne hjælpe til og forstå at nogen gange var der kun én forælder. 
jeg har altid klaret det selv, og nogen gange måtte baby græde i autostolen mens vi død og pine var nødt til, at skulle afsted kl bæ om morgenen fordi at den store skulle møde i skole kl. 8. Eller køres til fodbold. 
eller hvad det måtte være. Nummer to og tre lærte om nogen, at udsætte behov og den dag idag er de i virkeligheden nok de af mine tre børn der mestre denne opgave bedst. Særligt den yngste. 
Børn - også de helt små - må gerne lære tidligt at når man skal sove er det sådan her det foregår. Ligesom med tandbørstning, aften ritualer osv. 

Og det er misforstået tryghed at falde i søvn i en slyngevugge med motor. I min verden. Jovist er det nemt, men det udfordringerne kommer uanset …. Såååå gæt hvad mit svar er: nej! Køb den ikke 

Jeg bliver simpelthen nysgerrig … og måske formulerer du dig blot lidt skarpt opsat ovenfor... Men mener du oprigtigt (og endda med henvisning til en pædagogisk baggrund), at spædbørn kan udsættes for “falsk tryghed”, at de bør lære at behovsudsætte, og at det er hensigtsmæssigt at “træne” dem til vuggestuestart allerede fra fødslen?

Hvilke pædagogiske eller og udviklingspsykologiske argumenter/tilgange trækker du i så fald på? Uden at være eksperten her, men blot alment interesseret, virker ovenstående til at være et temmeligt uddateret børnesyn, ret langt fra det som idag dominerer indenfor psykologien og pædagogikken? 

Anmeld Citér

22. februar 2022

CKJ

Profilbillede for CKJ
Anonym skriver:

Jeg bliver simpelthen nysgerrig … og måske formulerer du dig blot lidt skarpt opsat ovenfor... Men mener du oprigtigt (og endda med henvisning til en pædagogisk baggrund), at spædbørn kan udsættes for “falsk tryghed”, at de bør lære at behovsudsætte, og at det er hensigtsmæssigt at “træne” dem til vuggestuestart allerede fra fødslen?

Hvilke pædagogiske eller og udviklingspsykologiske argumenter/tilgange trækker du i så fald på? Uden at være eksperten her, men blot alment interesseret, virker ovenstående til at være et temmeligt uddateret børnesyn, ret langt fra det som idag dominerer indenfor psykologien og pædagogikken? 

Jeg mener, ja, at børn ikke skal vænnes til, at sove i en slynge der gynger dem og de så vågner når den stopper. Det forstyrre deres søvn og alt det som er vigtigt ved en god dyb søvn, forsvinder når barnet ikke sover tungt - i ro. Har barnet brug for tryghed er det jo ved moren i starten, med bryst, nærhed og omsorg. Med de ting i bagagen, mener jeg ja, at et barn trygt kan læres at sove i barnevogn - uden bevægelse. eller i en seng. 
Og, ja, så mener jeg også, at børn i vuggestuealderen kan lære at behovsudsætte. Altsammeb selvfølgelig med kærlighed i rygsækken 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.