Jeg synes bestemt at de fleste lærere, jeg kender - og det er en del, da jeg selv er ansat i skolevæsenet - gør deres bedste og er kompetente og engagerede. Og det er en kompleks opgave at være lærer. Dog synes jeg også, at man som forældre har lov at stille krav om, at ens barn bliver ser og mødt med de behov, som barnet nu har. Det skal skolen jo.
At kravene til, hvad den enkelte lærer skal kunne, så er skyhøje er en anden problematik. Men det nytter ikke noget, at lærerne og forældrene vender det mod hinanden - fx ved fortællinger om ‘uopdragne unger’ og ‘uduelige lærere’. Begge fortællinger lever i bedste velgående i folkeskolen. Sådanne fortællinger stiller sig bare til hinder for et godt samarbejde. Lærerne og forældrene burde være på samme side for at lykkes med opgaven at få det enkelte barn til at trives og i fællesskab sparke opad, så der måske på sigt kan komme ændringer i systemet. Men jeg tror, nogle lærere kan føle, at deres faglighed bliver angrebet af forældre, og nogle forældre kan føle, at lærerne er specifikt ude efter deres barn og ser det som problemet. I virkeligheden er lærere og forældre jo begge eksperter - forældrene i deres barn, lærerne i den skoleverden, hvor det bliver svært - og mødet burde være præget af gensidig åbenhed og nysgerrighed. Det synes jeg desværre ikke altid er tilfældet.
Når et barn fx forstyrrer i undervisningen gentagne gange, er det lærerens/pædagogens opgave at være nysgerrig og undersøgende i forhold til, hvad der gør barnet uroligt. Man skal oversætte barnets handlinger. Det er aldrig - og da slet ikke i de mindre klasser - barnet, der skal bebrejdes eller barnet, der skal ændre sig. Det er altid de voksnes tilgang. Hvis vi møder barnet på samme måde hver gang, der opstår problemer, så vil barnet reagere på samme måde. Og nogle børn skal have at vide, hvor skabet skal stå, nogle børn skal have andre opgaver, nogle børn skal have en skærm, som de kan sidde i fred bag ved osv.
Det er en kæmpeopgave, men det er altså lærerens job, og så må man jo gøre det så godt man kan og trække på de ressourcer der er - som fx forældrene.
Det er måske lidt en afstikker fra debatten - nu kommer det pludselig til at handle om skolehjemsamarbejde. Men det er jo også en rigtig spændende debat.
Jeg synes, det lyder som om Mrs. og jeg er meget enige 
Jeg overvejer at kontakte gifted children, tak for det råd.