Som en anden skriver, er det en rigtig god idé for alle par at få talt alle økonomiske aspekter igennem og få sat sig ind, hvordan reglerne er både som samlevende, gifte, ved skilsmisse og ved død, og hvordan man ønsker at indrette sin økonomi.
Jeg blive konstant overrasket over, hvor mange der ikke kender reglerne for at dele værdierne ved en skilsmisse.
Jeg møder så mange, der ikke ved, at alle fælles konti spærres af banken til skifteretten har kørt et skifte igennem, når den ene part dør, så har man kun fælles konti eller går de fleste penge ind på en fælles konto, så er adgangen til ens egne penge og muligheden for at betale regningerne pludselig spærret. Min veninde stod netop med dette kæmpe problem for 4 år siden, da hendes mand på kun 34 pludselig faldt om og døde.
Jeg møder mange, der ikke ved, hvordan en arv fordeles og, at de uden testamente intet får som samlevende med børn, men at det er børnene, der arver det hele, og at arven til disse skal være kontant dvs. den fælles bil, hus osv. skal sælges. Der er så mange, der ikke ved, at de ikke har ret til at få huset, bilen osv. hvis tingerne er registreret i partnerens navn (de har dog ret til halvdelen af friværdien i disse). De ved ikke, at partnerens gæld ikke er fælles (medmindre det er gæld til det offentlige og man er gift), at pensionsopsparinger ikke deles ved skilsmisse osv.
Jeg har så også læst jura, så derfor er det selvfølgelig nogenlunde simpelt for mig, men det er ting, der kan vælte en familie fuldstændigt, hvis man ikke har styr på det.
Hvorvidt det passer bedst for familien at have 100% fællesøkonomi eller kun være fælles om familiens udgifter kan være meget forskelligt for den enkelte familie.
I det her tilfælde tænkte jeg også først egoist, men da det kom frem, at han vil bruge pengene på investering og ikke forbrug, så er det ikke helt så dumt. Det er da bedre end, at han spekulerer for familiens fælles opsparing.