Fællesøkonomi eller ej, hvad gør I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. november 2021

Janey

Profilbillede for Janey

Som en anden skriver, er det en rigtig god idé for alle par at få talt alle økonomiske aspekter igennem og få sat sig ind, hvordan reglerne er både som samlevende, gifte, ved skilsmisse og ved død, og hvordan man ønsker at indrette sin økonomi.

Jeg blive konstant overrasket over, hvor mange der ikke kender reglerne for at dele værdierne ved en skilsmisse.

Jeg møder så mange, der ikke ved, at alle fælles konti spærres af banken til skifteretten har kørt et skifte igennem, når den ene part dør, så har man kun fælles konti eller går de fleste penge ind på en fælles konto, så er adgangen til ens egne penge og muligheden for at betale regningerne pludselig spærret. Min veninde stod netop med dette kæmpe problem for 4 år siden, da hendes mand på kun 34 pludselig faldt om og døde. 

Jeg møder mange, der ikke ved, hvordan en arv fordeles og, at de uden testamente intet får som samlevende med børn, men at det er børnene, der arver det hele, og at arven til disse skal være kontant dvs. den fælles bil, hus osv. skal sælges. Der er så mange, der ikke ved, at de ikke har ret til at få huset, bilen osv. hvis tingerne er registreret i partnerens navn (de har dog ret til halvdelen af friværdien i disse). De ved ikke, at partnerens gæld ikke er fælles (medmindre det er gæld til det offentlige og man er gift), at pensionsopsparinger ikke deles ved skilsmisse osv.

Jeg har så også læst jura, så derfor er det selvfølgelig nogenlunde simpelt for mig, men det er ting, der kan vælte en familie fuldstændigt, hvis man ikke har styr på det.

Hvorvidt det passer bedst for familien at have 100% fællesøkonomi eller kun være fælles om familiens udgifter kan være meget forskelligt for den enkelte familie.

I det her tilfælde tænkte jeg også først egoist, men da det kom frem, at han vil bruge pengene på investering og ikke forbrug, så er det ikke helt så dumt. Det er da bedre end, at han spekulerer for familiens fælles opsparing.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2021

Altea

Og det er væsentligt, Janey… At her er der tale om samlevende, og det derfor bliver kompliceret, hvis ikke man har sat begunstiget ind på pensionsopsparinger osv, og lavet testamente. 
Som gift har jeg ikke oplevet blandt venner, at skifteretten har taget mere end 5-6 uger, hvis alle papirer er klar. Men derfor kan man bestemt blive overrasket over udfaldet!

Min mand har også en kæmpe pensionsopsparing, men den er tiltænkt VORES fælles alderdom, og tidlig tilbagetrækning. Den er låst på en tidlig udbetalingsalder, så vi ikke er tvunget til at blive på arbejdsmarkedet. Det kan man desværre ikke i dag, medmindre det er egen opsparing.

Anmeld Citér

18. november 2021

Frizzy

Altea skriver:

Og det er væsentligt, Janey… At her er der tale om samlevende, og det derfor bliver kompliceret, hvis ikke man har sat begunstiget ind på pensionsopsparinger osv, og lavet testamente. 
Som gift har jeg ikke oplevet blandt venner, at skifteretten har taget mere end 5-6 uger, hvis alle papirer er klar. Men derfor kan man bestemt blive overrasket over udfaldet!

Min mand har også en kæmpe pensionsopsparing, men den er tiltænkt VORES fælles alderdom, og tidlig tilbagetrækning. Den er låst på en tidlig udbetalingsalder, så vi ikke er tvunget til at blive på arbejdsmarkedet. Det kan man desværre ikke i dag, medmindre det er egen opsparing.

Men hvis det er hans pensionsopsparing er det vel hans ved et eventuelt brud.

Anmeld Citér

18. november 2021

Altea

Ved brud, ja - men det ville heller ikke gøre mig noget. Så tænker jeg meget mere at sikre hinanden og børn, ved evt uventet bortgang. DET er vigtigt.. Personligt ville jeg på ingen måde have det godt med at skulle have fingre i hans pension ved et brud - ligesom jeg selv sætter ekstra ind, så kommer det ikke den anden ved..

Jeg ville netop føle mig forsørget og ynkelig, hvis jeg skulle dækkes ind af en eks jeg ikke boede sammen med længere? Så synes jeg da netop kamp for roller forkvakles ! Medmindre jeg for familiens skyld, eller pga mandens arbejde, var gået ned i tid eller havde ofret mig på en eller anden måde. Men når jeg har valgt job, og dermed også indtægt - så havde det jo set sådan ud, mand eller ej.. Så det ville jeg aldrig blande pension ind i - men bare leve med det udgangspunkt, at det håber jeg da vi kommer til at nyde sammen.

Nu lever vi jo i en tid, hvor vores generation betaler ind, og ikke skal nøjes med en skallet folkepension - samt langt de fleste har jo betalt husene af inden 30 år, så hvad er det der skal betales til den tid? Vi forventer da vores udgifter er mere end halveret inden pensionsalder.

Så den er personlig her hos os..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.