Anonym skriver:
Jeg har mange af de samme tanker, som du nævner. Det føles underligt at være ulige på den front, når vi lever sammen. Han sparer op og investerer. Der havde jeg tænkt, at det skulle gå til fællesopsparingen. Men nej. Jeg synes også det er meget mærkeligt at vi indtil nu har haft det 50/50, men at det nu er hans fortjeneste =hans ekstra penge. Det er pr måned, så vi er pludseligt noget bedre stillet økonomisk. Men det er ikke så sjovt, når det leder til diskussioner. Det er ærgerligt, fordi vi rent faktisk har ret mange penge. Jeg føler mig lidt grisk, men jeg synes bare det er grundlæggende forkert at det ikke deles. Jeg knokler også fuldtid.
Penge og retfærdighedsfølelse om hvem der har ret til dem er svær.
Min mand og jeg er gift og har været sammen i snat 11år. Vi kører fuldstændig fællesøkonomi på det vi hver især erhverver os i denne periode gennem arbejde. Også i perioder hvor denne ene ingen indkomst har ejet hvis en arbejder deltid. Vi deler.
Det eneste punkt hvor jeg ikke ønsker fællesøkonomi er de penge jeg gik ind i forholdet med og de penge vi hver hver især arver/forskudsarver/får i gaver. Det er et lidt følsomt emne for min mand stadig, fordi vi der er ulige. Jeg får og har fået meget opsparing af mine forældre som står som aktier. Men vi er kun ulige her og nu, hvis vi skilles og det er ikke fair. Hans forældre er mindst lige så velhavende som mine, så han skal nok arve dem engang... Vi er gift og skal dermed dele alt ved skilsmisse, så vi skal have lavet en ægtepagt om delvist kombinationssæreje.
For mig er det der helt logisk da det jo ville være unfair at vi ved skilsmisse deler min arv, mens han beholder sin for dig selv senere... Men for min mand nager det stadig lidt fordi han føler vi ikke er lige. Når vi taler godt om det kan han godt forstå det og siger han er enig.
Det har ikke så meget med emnet at gøre, men mere de følelser der kan spille ind
Måske i på et tidspunkt skulle tale alt igennem også mht samejeoverenskomst og testamente. Det er godt at få styr på når man ikke er gift.
Hvis man lever et helt liv sammen, så giver det god mening at dele alt. Ellers bliver man jo ulige. Hvis man går fra hinanden, så kan man sidde tilbage med en uretfærdighedsfølelse hvis der er penge i klemme og man ikke synes det er fair. Så man skal også huske at tænke på at man skal kunne være venner efter et evt. brud.
Anmeld
Citér